Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sissimarkkinointia

Kirjoitettu 31.03.21
Esseen kirjoittaja: Ida Vepsä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin yhdessä Lassen kanssa Sissimarkkkinointi kirjan jokin aika sitten. Miten jäädä ihmisten mieleen markkinoinnissa? Kilpailu on nykypäivänä kovaa jokaisella alalla, joten jollakin tapaa täytyy erottautua. Usein markkinointia tehdessä pysytään vain perusasioissa, mutta miten siitä voi tehdä mahdollisimman kustannustehokasta ja näkyvää. Yleensä pienempien yritysten ei ole järkevää lähteä huutokilpailuun ja massamarkkinointiin isompien toimijoiden kanssa vaan keskityttävä kohdentamaan markkinointia tarkemmin ja kustannustehokkaammin. Sissimarkkinointi on epätyypillistä markkinointia, jossa pyritään saada pienellä panoksella suuri vaikutus. Käytännössä sissimarkkinoija käyttää siis enemmän järkeä kuin raakaa rahaa. Sissimarkkinoinnissa asiakas on aina ihminen, ei yritys tai organisaatio.

 

Olemme aloittaneet juuri sumpitpihisee.com:in markkinoinnin. Pohdimme jo alunalkajain että tässä projektissa pitää osata vahvasti hyödyntää sissimarkkinointia koska kyseessä on niin spesifioitu tuote. Meillä ei myöskään ole kovin suurta markkinointipudjettia joten pienellä panoksella pitäisi tavoittaa suuri joukko ihmisiä. Tuotteemme on niin järjetön että joku voi ostaa sen pelkästään juuri sen takia että siinä ei ole mitään järkeä. Kuppi painettuna paitaan ja paita kuppiin. Tähän vain pitäisi nyt löytää oikea sissimarkkinointikeino. Olemme myös luoneet TikTok tilin sillä siellä voi saada valtavan näkyvyyden yhdellä päättömällä videolla.

 

Miten sissimarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista?

  • Sissimarkkinoija hakee nopeaa kasvua etsimällä tilaisuuksia suurempiin kauppoihin olemassa olevien asiakkaiden kanssa, kun perinteinen markkinoija tavoittelee lineaarista kasvua uusiin asiakkaisiin.
  • Perinteinen markkinoija etsii ratkaisuja kilpailijoiden eliminoimiseksi, kun sissimarkkinoija jopa suosittelee kilpailijaansa.
  • Sissimarkkinoija työskentelee niin lähellä myyntiä, että taidokkaan sissimarkkinoinnin kohdalla on vaikea erottaa, onko kyseessä myynti vai markkinointi.
  • Sissimarkkinoija ei laske kauppojen määrää vaan keskittyy asiakassuhteiden luomiseen.
  • Perinteinen markkinoija uskoo, että yksikanavainen mainonta toimii. (esim. että hyvät verkkosivut riittävät tai suoramarkkinointi toimii). Sissi uskoo monikanavaiseen markkinointiin, eli yhdistää useita eri keinoja tehokkaammaksi kokonaisuudeksi.
  • Sissi opettelee tuntemaan asiakkaansa, rakentaa luottamuksen ja tavoitteenaan on selvittää, kuinka ratkaista asiakkaan ongelma.

 

Julkaisimme ensimmäisen sumpitpihisee.com:in maksetun mainoksen viime viikon maanantaina. Törmäsimme kuitenkin heti isoon ongelmaan. Facebook ymmärtää verkkokauppamme nimenmuunnoksen ja täten emme saa siis julkaistua maksetulla markkinoinnilla yhtään mitään, sillä Facebook estää tämän rivouden vuoksi. Tämä on erittäin hyvä opetus siitä, että jo nimeä miettiessä ja etenkin sissimarkkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon rajoitukset erilaisten sanamuunnosten ja markkinointitempausten suhteen.

Kun markkinointiviestistä rakennetaan massasta erottuva, mitä moni vihaa, mutta pieni uskollinen porukka rakastaa, sillä saavutetaan monissa tapauksissa parasta tulosta. Eli markkinointiviestistä ei pidä suunnitella liian yleispätevää ja kaikkia miellyttävää, vaan viestillä pitää aina tavoitella tiettyä kohderyhmää. Onnistunut sissimarkkinointi jää ihmisten mieleen, joko hyvässä tai pahassa. Massamarkkinoija ei halua suututtaa ketään ja menee useimmiten siksi enemmistön mielipiteiden mukaan. Sissimarkkinoija ymmärtää, vaikka vain osa ihmisistä pitäisi heidän markkinoinnistaan ja loput vihaisi sitä, voi se silti tuottaa tulosta.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!