Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sneak peek sähköpostimarkkinoinnilla

Kirjoitettu 08.01.17
Esseen kirjoittaja: Janita Mikkola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Web -artikkelit ja videot (lähdelinkit esseen lopussa)
Kirjan kirjoittaja: MailChimp, Artem Daniliants, KickstartCommerce
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jossakin vaiheessa syksyä joku meistä marutytöistä heitti ilmoille idean palvelusta, jonka kautta halukkaat asiakkaat voisivat katsastaa uuden erän tuotteita ennen muita. Palloittelimme ajatusta muiden töiden lomassa, ja mietimme jopa että avaisimme esimerkiksi maanantaina ovet aikaisemmin tälle “early bird” -joukolle. Se ei kuitenkaan kuulostanut kovin kätevältä ajankäytöltä – ei meille eikä asiakkaille.

Iiris ehdotti viime viikolla, että jos lähettäisimme viikoittain sähköpostin niille, ketkä haluaisivat nähdä uuden vaate-erän aarteet ensi tilassa. Se ei vaatisi meiltä kovinkaan paljoa valokuvata tulevasta erästä esimerkiksi 10 ihastuttavaa vaatekappaletta tai asustetta, ja lähettää siitä sähköpostia uutiskirjeen tilanneille paria päivää ennen niiden hyllyyn laittamista.

Tämä idea juontaa siitä, kun olemme postanneet MARUn instagramiin kuvia tai lyhyitä videoita yksittäisistä tuotteistamme, ne on myyty somebongaajille hetkessä. Se on siis osoittautunut hyväksi keinoksi nostaa myyntiä. Erityisesti, kun kiertomme on niin nopea (koko kaupan sisältö vaihtuu kahdessa viikossa), kaikki eivät ehdi tulla fyysisesti kauppaan bongailemaan aarteita. Tällainen viikoittainen sähköpostimarkkinointi voisi toimia oivana “kurkistuksena” uuteen erään ja tuottaa lisäarvoa heille.

Tietysti meidän pitää ensin työstää alustat näiden halukkaiden tilaajien sähköpostiosoitteiden keräämiselle. Aloin tutkia sähköpostimarkkinointia, ja päädyin katsomaan opetusvideoita MailChimpistä. Vaikka olenkin jo aikaisemmin käyttänyt sitä TeamUp -tapahtuman markkinointiin, ajattelin, että en varmasti ole oppinut kaikkia hyödyllisiä ominaisuuksia vielä. MailChimpillä mitä todennäköisimmin tulemme kuitenkin tämän uutiskirjeen lähetyksen toteuttamaan.

LumoLink Oy:n Artem Daniliantsin videolta (lähdelinkki nro 2) bongasin hyödyllisen kohdan, jossa MailChimpin voi yhdistää Facebookiin niin, että se luo MARUn Facebook -sivulle napin, josta asiakas voi liittyä uutiskirjelistalle. Näin sähköpostilista päivittyy automaattisesti MailChimpiin ja lista päivittyy reaaliaikaisesti. Ihanan helppoa.

Samoin MailChimpin kautta voi luoda kyselylomakkeen, joka liitetään nettisivuille. Yksinkertainen banneri, joka pyytää sähköpostiosoitetta (ja mahdollisesti etunimeä tuttavallisuuden luomiseksi) riittää hyvin tähän tarkoitukseen. Ja taas kerran, sähköpostilista päivittyy kätevästi itsestään.

Kolmas keino kerätä sähköpostiosoitteita on tehdä se itse kaupassa. Esimerkiksi asettaa johonkin helposti hollille laatikko, ja viereen lappuja ja kynä. Esite, jossa kerrotaan, miksi kannattaa liittyä uutiskirjeen saajaksi (Esim. “Haluatko nähdä uuden erän vaatteita ennen muita?), ja ehkä jopa kannustukseksi kertoa, että sähköpostiosoitetta vastaan osallistuu halutessaan arvontaan. Tässä systeemissä tietysti on hieman enemmän vaivaa lisätä kerätyt sähköpostit manuaalisesti MailChimpin listaan, mutta kaikki keinot käyttöön!

Millaiset tuotteet sitten kiinnostavat näitä sneakpeekkaajia? Mitä he haluavat nähdä? Tästä kannattaa ehdottomasti tehdä kyselyä, kunhan sähköpostilistaa on kerätty jonkin verran. Mutta tähänastisen kokemuksemme perusteella kuumaa kamaa Instagramissa ja Facebookissa ovat olleet erityisesti:

– Suomalaiset designvaatteet ja -asusteet
– Pitkäikäiset ja kestävät laukut ja kengät
– Jotkin merkit (Guess, Marimekko)
– Trendikkäät ja silti ajattomat klassikot (takit, kengät, laukut)
– Pörröiset talvitakit
– Yleensäkin sesonkiin sopivat vaatteet

Voiko kerättyä sähköpostilistaa käyttää muuhunkin? Tottakai, esimerkiksi kaikenlaiseen tiedottamiseen, alennuskampanjoiden ilmoittamiseen sekä uusien blogipostausten jakamiseen. Mielestäni silti kerta per viikko -sähköpostiannosta ei kannata ylittää, eli laittaa sitten vaikka samaan sähköpostiin kaksi tiedotettavaa asiaa lyhyesti, jos on tarpeen.

 

Janita Mikkola
Numeronikkari (talousvastaava)

MARU Second Hand & Outlet
www.marusecondhand.com

Tiimiakatemia / Osuuskunta Wedia
janita@wedia.fi
040 521 2920

Lähdelinkit:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=qxlvJfkQU7g
  2. https://www.youtube.com/watch?v=RECVZlfps80
  3. https://www.youtube.com/watch?v=Ghcaye06VDk
  4. http://kb.mailchimp.com/integrations/facebook/connect-or-disconnect-the-facebook-integration
  5. http://kb.mailchimp.com/integrations/facebook/add-or-remove-a-signup-form-on-your-facebook-page?&_ga=1.177143712.443278884.1465462651
Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!