Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Social Media

Kirjoitettu 11.06.17
Esseen kirjoittaja: Juuso Nieminen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Social Media
Kirjan kirjoittaja: Andy Anderson
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalisen median merkitys yritysten markkinointivälineenä on kasvanut hurjasti 2010-luvulla. Nykyään se on oikeastaan välttämättömyys olla mukana somessa. Inbound-markkinoinnista on myös tullut keino pysyä hakutulosten kärjessä. Pelkät oikein valitut ja paljon viljellyt täsmäsanat eivät enää riitä nostamaan yritystä Googlen etusivulle. Mitä yritysten siis tulee tehdä, ja tehdä ennen kaikkea oikein, jotta tässä hurjaa vauhtia muuttuvassa maailmassa säilyisi kilpailukykyisenä?

Social Media-kirja on taskukoon opas yleisimpien sosiaalisen median kanavien ylläpitoon ja hoitoon. On olennaista ymmärtää, että kun puhutaan yrityksen sosiaalisesta mediasta, on sen tarkoitus myös olla sosiaalinen ja ennenkaikkea persoonallinen. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram ja LinkedIn ovat kaikki omanlaisia alustoja, joiden kautta on mahdollista kerätä inbound-markkinoinnin kautta lisää conversioita esimerkiksi yrityksen omille verkkosivuille. Nämä taas jalostuvat kiinnostavan sisällön ja arvoa tuottavan materiaalin kautta leadeiksi ja lopulta myynniksi. Jokseenkin itsestään selvä asia, jonka olen vasta viime aikoina tajunnut on, että markkinoinnin päätehtävä on tuottaa myynnille leadejä. En tiedä miten tämä on minulta onnistunut menemään ohitse, mutta se selkiyttää markkinoinnin kuvaa itselleni huomattavasti.

Tee – älä tee

Jokseenkin on ollut positiivista tajuta joitakin ihan perusasioita liittyen markkinointiin ja sen toteuttamiseen. Call-to-action-kehotteen käyttö, erilaiset markkinoijan apuvälineet ja näkyvyyden seuranta ovat sosiaalisen median markkinointiin liittyviä osatekijöitä, jotka ovat olleet ainakin itselleni pitkään pimennossa. Somemarkkinoinnissa on kuitenkin joitakin lainalaisuuksia, joita yritysten tulisi ottaa huomioon:

1. Ole läsnä

Valitsemalla sosiaalisen median markkinointiväyläkseen, tarkoittaa tämä myös sitä, että se vaatii aktiivista läsnäoloa. Varsinkin jos käytössä on useampi eri kanava, tulee tämän asian kanssa olla tarkkana ja on pidettä myös huolta siitä, että kaikki kanavat ovat sisällöltään yhteneväisiä. Tilien nimet kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita samanlaisiksi, jotta asiakkaiden on helppo löytää oikea sinun edustama kanava.

2. Tee suunnitelma

Ilman suunnitelmaa ei myöskään ole päämäärää. Markkinointiin tulee valmistautua huolella ja hioa kampanjat sekä strategiat kuntoon. Itselleni on ollut lähtökohtaisesti jotenkin vaikea hahmottaa somemarkkinoinnin suunnitteluprosessi kokonaisuudessaan, mutta sekin varmasti selkiytyy kun sitä vain tekee enemmän. Suunnittelemalla varmistetaan yritykselle vahva ja yhteneväinen brändikuva sekä sen myötä osataan varautua tulevaan.

3. Jätä pelkät mainokset

Sosiaalinen media on vähemmän suora alusta markkinoinnin kannalta. Sen pääasiallinen tarkoitus on sitouttaa asiakkaat mielenkiintoisella ja arvoa tuottavalla sisällöllä. Ajatuksia herättävä, hauska ja ei pelkkä tuote edellä tuotettu sisältö tuo kaikkein suurimmalla todennäköisyydellä asiakkaat luoksesi.

4. Käytä kuvia

Kuvat puhuvat paljon enemmän kuin pelkät sanat. Ne herättävät heti mielenkiinnon ja antavat asiakkaille jotain helposti omaksuttavaa. Varsinkin nykyaikana, kun ihmisillä ei tunnu olevan paljoa aikaa jäädä tutustumaan aineistoosi, pelkkä tekstisisältö jää huomioimatta. Kuvat myös jättävät selkeitä muistijälkiä, joten käytä niitä aina kun vain mahdollista.

5. Julkaise riittävän usein

Jos et kuulu tai näy somessa, et myöskään ole olemassa. Yleinen virhe on olla julkaisematta riittävästi laadukasta sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Monesti käy myös niin, että hyvän ja innostavan alun jälkeen yritykseen iskee lamaannus ja päivitykset harvenevat. Seuraajien kerääminen vaatii aikaa, joten sosiaalisen median kanssa tulee olla kärsivällinen. Hyviä esimerkkejä aktiivisesta somen käytöstä edustavat mielestäni Instagramissa esimerkiksi vetements_official ja hypebeast, jotka julkaisevat riittävän usein laadukkaita kuvia kanavalleen.

Oikeat kanavat sisällöllesi

Koska sosiaalinen media käsittää monia erilaisia ja eri tavalla toimivia alustoja, on yrityksessä tärkeää löytää itselleen se sopivin. Lähtökohtaisesti, ensimmäisenä tulee totta kai tuntea markkinoinnin kohderyhmä. Keitä he ovat, missä he asuvat ja mistä he ovat kiinnostuneita? Nämä asiat tulee aina selvittää ennen kuin varsinaista suunnitelmaa on mahdollista tehdä.

Markkinointikanavana Facebook on kaikkein laajin ja kattavin. Arviolta Facebookia käyttää kuukausittain aktiivisesti 1,94 miljardia ihmistä (maaliskuu 2017). Instagram on taas puolestaan selkeästi visuaalisin. Projektien kannalta, esimerkiksi Rantakioski Mahlalle kaikkein olennaisin markkinointikanava on Facebook, sillä palvelun luonteen ja näkyvyyden laajuuden kannalta se toimii hyvin kioskin tarkoituksiin. Tiedottaminen, markkinointi ja näkyvyys onnistuvat kaikki saman kanavan kautta. Se mitä Rantakioski Mahlan some tosiaankin nyt tarvitsee on suunnitelman ja enemmän sisältöä. Julkaisutahti ei ole ollut missään nimessä riittävä joten sitä pitää ryhtyä nyt kirimään loppukesää kohden kuntoon.

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!