Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Social Selling

Kirjoitettu 30.01.19
Esseen kirjoittaja: Jasmin Hietikko-Kaukola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Social Selling
Kirjan kirjoittaja: Laura Pääkkönen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ennen Laura Pääkkösen Social Selling – kirjan lukemista, en osannut laittaa juurikaan painoarvoa sosiaaliselle medialle myynnin työkaluna. Isäni autoliike liittyi Instagramiin vuonna 2017, jolloin ihmettelin, onko heidän kohderyhmänsä tosiaan Instagramissa? Näin sen erillisenä työkaluna, jolla haluttiin näkyvyyttä. En oikeastaan ymmärtänyt, että sosiaalinen media on tärkeä osa myyntiä. Siellä esimerkiksi juuri isäni autoliike pääsee kasvattamaan verkostoaan ja rakentamaan luottamusta asiantuntevana autoliikkeenä. Social Selling ei ole vain sosiaalisen median käyttöä, vaan se yhdistää olemassa olevia myynnin keinoja uusiin sosiaalisiin kanaviin, joissa luodaan ja lujitetaan suhteita.

Social Selling rakentuu vuorovaikutuksesta, viestinnässä, asiakasymmärryksestä, verkostoista sekä suhteista. Kanssakäymisen ja vuorovaikutuksen perustana ovat ihmiset ja heidän väliset suhteensa. Onnistunut vuorovaikutus luo luottamusta, joka tukee kauppojen syntymistä. Hyvää vuorovaikutusta edesauttaa asiakasymmärrys: kuuntele asiakastasi ja hänen tarpeitaan. Somessa voit tutustua asiakkaaseesi jo etukäteen, mikä antaa eväitä ymmärtää häntä ja hänen mielenkiinnon kohteitaan paremmin. Nykyään suhteita on helpompi luoda, sillä voit aloittaa keskustelun lähes kenen tahansa kanssa esimerkiksi Twitterissä. On helppoa osallistua keskusteluun sinua kiinnostavan aiheen ympäriltä. Myös asiakkaisiin on helpompi pitää yhteyttä sosiaalisen median kautta, esimerkiksi kommentoimalla heidän julkaisujaan tai jakamalla heidän postauksiaan. Social Selling ei tarkoita vain somettamista, vaan sosiaalista toimintaa ihmisten välillä, joka synnyttää keskustelua, uusia ideoita, uusia asiakkaita ja paljon muuta.

Sosiaalisen median kautta luodaan suhteita olemassa oleviin ja tuleviin asiakkaisiin. Sen kautta on helpompi antaa asiantunteva kuva jo etukäteen ja näin herättää asiakkaan mielenkiinto. Kun kontakti on luotu jonkin sosiaalisen median kanavan kautta, on asiakkaan ja myyjän välille syntynyt suhde. Mikäli myyjällä ja ostajalla on jokin yhteinen asia, se synnyttää luottamusta, mikä edistää kaupan syntymistä myyntitilanteessa. Vaikka varsinaisia kauppoja ei solmita somessa, voisivat kaupat jäädä tekemättä ilman sitä. Asiakas voi esimerkiksi katsella ja vertailla erilaisia autoja internetissä ja sen jälkeen laittaa sähköpostia myyjälle kysyen lisätietoja, sen sijaan, että menisi suoraan käymään liikkeessä, kuten ennen vanhaan olisi mahdollisesti tapahtunut. Jos myyjä ei vastaa asiakkaalle tässä tilanteessa, asiakas saa autoliikkeestä huonomman kuvan ja todennäköisemmin ottaa yhteyttä toiseen liikkeeseen.

Ihmiset ovat kiinnostavampia kuin yritykset, minkä vuoksi myyjän kannattaa panostaa henkilöbrändiin. On yleisesti ottaen kiinnostavampaa seurata automyyjän Instagram-tarinoita, kuin kasvottoman autoliikkeen päivityksiä. Sosiaalisen median kanavia on useita, joten kaikissa ei kannata yrittää olla läsnä kaiken aikaa, vaan keskittyä niihin missä oma kohderyhmä on. On tärkeää olla läsnä omilla kanavilla silloin kun asiakkaatkin ovat, sillä nopea vastaus osoittaa välittämistä.

Sosiaaliseen mediaan tulee jatkuvasti uusia kanavia ja näin ollen välillä on hankalaa edes pysyä niiden perässä. Social Selling on kasvava ilmiö, joten jo nyt on syytä tarttua tuumasta toimeen, koska tulemme tarvitsemaan tätä ilmiötä yhä enemmän tulevaisuudessa. Mielestäni on tärkeää jo nyt hioa sosiaalisen median käyttöä sekä vahvistaa henkilöbrändiään, jota voi luoda esimerkiksi Linkedin:ssä. Sitä ammattilaiset käyttävät ahkerasti, koska se on hyvä kanava verkostoitua sekä vahvistaa roolia asiantuntijana. Se on myös yksi tapa hakea näkyvyyttä. Tulevaisuudessa keinoälyn merkitys luultavasti kasvaa sekä sen hyödyntäminen myynnissä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!