Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Social Selling

Kirjoitettu 20.10.18
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 2
Kirja: Social Selling
Kirjan kirjoittaja: Laura Pääkkönen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Social Selling, 3.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Social Selling tuntuu tällä hetkellä olevan termi, joka pistää korvaan jatkuvasti. Myynnissä tärkeintä on tietenkin asiakkaaseen keskittyminen – hän on aina kehän ytimessä. Paranna ja kehitä jatkuvasti kykyäsi olla asiakkaiden kanssa. Social Selling on yksi vastaus tähän; se sisältää toisaalta paljon vanhoja, mutta toisaalta myös paljon uusia keinoja olla asiakkaan lähellä tarpeen ollessa ajankohtainen.

Myynti ja siihen liittyvät toimintatavat luonnollisesti muuttuvat ja mukautuvat ajan mukana. Tänä päivänä esimerkiksi mainoksia näkyy ympärillämme kaikkialla ja ihmisten aivot kykenevät sisäistämään niistä vain murto-osan. Olemme jopa opettaneet itsemme välttelemään niitä lähestulkoon automaattisesti; mainoskatkolla vaihdetaan kanavaa tai noustaan sohvalta, YouTube-videosta klikataan mainos pois edes miettimättä ja myös ilmaispalveluista halutaan maksaa, jotta mainoksia ei tule. Perinteisiä keinoja käyttäen on siis toisinaan vaikea tavoittaa omaa kohdeyleisöä. Kylmäkontaktointi ei ole kuollutta, mutta se ei ole enää pitkään aikaan tuonut toivottuja tuloksia.

Tiedonhankinta- ja ostoprosessit ovat mullistuneet hakukoneiden ja sosiaalisen median myötä. Asiakkaat ovat ottaneet sosiaaliset verkostot ja kanavat omakseen. Tämä kirja vastaa siihen, miten B2B –myyjä muuttaa omaa tapaansa toimia ja vuorovaikuttaa vastaamaan asiakkaiden tapaa ostaa.

 

Mitä Social Selling siis käytännössä on?

Social Selling on omalla sosiaalisen median aktiivisuudella vaikuttamista. Se on luottamuksen rakentamista oman henkilöbrändin kautta sellaisissa verkostoissa ja alustoissa, joissa se potentiaalinen asiakaskin löytyy. B2B-ostoprosessi muuttuu ajan mukana, ja internetin ja hakukoneiden muuttuessa myynninkin on muututtava. Tämän päivän ostaja ei halua kylmiä myyntisoittoja tai emaileja, vaan hakee aktiivisesti itse apua tarpeeseensa. Inbound-ajattelun mukaan potentiaaliset asiakkaat tulevat luoksesi, mikäli tuotat heille arvoa ja olet tavoitettavissa. Social Selling eli sosiaalinen myynti tukee juurikin tätä mallia. Henkilöbrändin rakentaminen ei ole itsensä kehumista tai palkintokorokkeelle nostamista, vaan aktiivista osallistumista keskusteluihin ja tarjoamalla tietoa.

Vaikka Social Selling yhdistetäänkin pitkälti somemaailmaan, ei se ole pelkästään somen kautta tehtävää myyntiä. Luonnollisesti omat verkostot mahdollistavat tutustumisen prospekteihin ja liideihin. Kuinka erotun mahdollisista kilpailijoistani? Mitä imagoni edustaa? Mitä kilpailijani tekevät hyvin ja mitä voisin tehdä paremmin? Rakentamalla verkostoja pystyy helpommin tuomaan tuote mahdollisten asiakkaiden tavoitettavaksi silloin kun heidän tarpeet kohtaavat sen kanssa.

Tuomalla rohkeasti esille omat näkemykset ja uuden näkökulman asioihin, se antaa lukijoille ja seuraajille liikkumavaraa ja tarttumapintaa asioihin, mistä olet kiinnostunut. Olemalla väritön, hajuton ja mauton, ei se kiinnosta ketään. Perustellut mielipiteet ja ajatukset herättävät kiinnostusta, ja siksi niitä kannattaakin jakaa. Kuitenkin suurin osa, kuten juurikin minä, on somessa melko hiljaa sivustatarkkailijana. Siksi mietin pitkään tähän kirjaan tarttumista; mitä annettavaa ylipäätänsä Social Sellingillä minulle on?

Näyttökuva 2018-10-17 kello 17.39.31

Teoksen yksi parhaimmista anneista oli se, että sosiaalinen myynti tulee asettaa osaksi myyntiprosessia. Se ei ole uusi nokkela & nopea keino kasvattaa myyntiä, vaan se lähtee liikkeelle tutustumisesta ja oman pelikentän aukaisemisesta tuntemattomille. Sen ei tarvitse rajoittua digitaaliseen maailmaan, mutta sen kautta se on helpompaa toteuttaa. Pääkkönen itse keskittyy paljon henkilöbrändiin, josta termistä en itse hirveämmin innostu. Kuitenkin taustalla on kokonaiskuva siitä, että kehitetään asiantuntijajohtajuutta omalla alallaan eli näytetään se oma erikoisosaaminen, taidot ja opit muille!

Yhteenvetona voin kyllä todeta, että kirja oli aikamoinen paukku. Social Selling on ainakin itselle asia, johon ei ole hirveästi tarttumapintaa ja tässä se oli tulkattu helposti luettavaan ja ymmärrettävään muotoon.

 

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Social Selling”

  1. letim sanoo:

    Hyvä kirjavalinta ja mainiosti kirjoitettu. Tämä on kyllä tätä päivää markkinoinnin ja brändäämisen maailmassa.En tiedä kauanko trendi kestää ja mitä tulee tämän jälkeen. Mutta tässä ja nyt olet asian ytimessä

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!