Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Somemarkkinoinnin käsikirja

Kirjoitettu 28.02.21
Esseen kirjoittaja: Laura Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Somemarkkinoinnin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Salla Virtanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Alkuvuodesta luettujen elämänkertakirjojen jälkeen tuntui, että nyt tarvitsee jotain aivan muunlaista kirjallisuutta ja mietin että markkinoinnin kirjoja ei ole tullut luettua hetkeen. Ja aihe tuntui muutenkin sopivan loistavasti tulevaan kevääseen. Somemarkkinoijan käsikirja auttaa pieniä organisaatioita tuottamaan onnistunutta markkinointia someen. Kirjassa oli paljon harjoituksia, joissa tuli pohdittua esim. somemarkkinoinnin tavoitteita, kohderyhmiä ja käytännön tekemistä. Kirja sisälsi myös teoriaa mm. miten ja miksi kannattaa tehdä sitä, mutta ei sitä.

 

Tavoitteet

 

Itse kirjaa lukiessa mietin Vanha Kunnon Kahvilan sosiaalistamediaa. Ja kirjan alussa käskettiin miettiä mitä tavoitteita yrityksen somella on. VKK:n somen tavoitteet ovat saada kahvila vieläkin enemmän ihmisten tietoisuuteen ja markkinoitua sitä myös nuoremmalle asiakaskunnalle. Nyt kahvilan kävijät ovat pääasiassa perheitä, jotka ovat leikkimässä puistossa tai lähialueella asuvia ihmisiä. Toinen tavoite on yrityskuvan muuttaminen. Kun ostimme VKK:n viime vuonna niin halusimme uudistaa ilmettä niin sisustuksessa, markkinoinnissa ja ruokalistoissa. Onnistuimme aivan hyvin, mutta olisimme voineet tehdä myös somen visuaaliseen ilmeeseen muutoksen. Meidän olisi täytynyt miettiä nettisivut, päävärit ja julkaisupohjat yhtenäiseksi, kuinka Virtanenkin kertoo kirjassaan. Näihin on tänä vuonna enemmän aikaa panostaa.

 

Suunnitelma

 

Viime keväänä teimme VKK:lle projektiryhmällä markkinointisuunnitelman ja johon kuului myös minun vastuualueet Facebook ja Instagram. Kevään aikana somemarkkinointi toimi hyvin, mutta kesän aikana sille ei jäänyt aikaa tarpeeksi. Päivät kahvilalla oli kiireisiä ja vapaat halusi pitää vapaana. Myös kuvapankin tekeminen jäi keväällä suppeaksi niin kuvia ei aina vain ollut uusia. Tänä vuonna suunnitelma uusitaan koko vuodelle ja kuvia otetaan extra paljon varastoon. Suunnitelmaa ei tehdä vain kesälle vaan se jatkuu koko vuoden, mutta hieman erimuotoisena kuin kesällä. Ei ole tarvetta täyttää somea joka päivä kuvalla, kun kahvila ei ole edes auki. Mutta on tärkeää huomioida hauskoja teemapäiviä kuten äitienpäivä, vappu, juhannus ja kahvilalle oleellinen korvapuustipäivä.                                                                                                             Olemme myös tehneet perinteistä lappumainontaa, mutta somessa olemme saaneet hyvät seuraajamäärät ja oikeaa kohderyhmää, joten miksemme panostaisi siellä. Uutena tietona tuli, että Instagramiin pitäisi lisätä joka päivä yksi kuva tai video, jotta algoritmit pysyisivät hyvinä. Algoritmit ovat siis sääntöjä, jotka vaikuttavat julkaisun näkyvyyteen.

 

Päivitykset

 

Välillä oma haasteeni on keksiä, että mistä sitä nyt taas päivittäisi. Tuntuu ettei halua koko ajan toistaa samaakaan ”Olemme auki, tulkaahan kahville”. Sain kirjasta monia vinkkejä, miten kannattaa miettiä mitä postaa. Tulen lisäämään kirjan vinkit somesuunnitelmaan niin päivitysten tekeminen tulee olemaan helpompaa. Tarinat ja ihmiset korostuivat kirjassa monta kertaa. Ihmiset rakastavat tarinoita ja kuvat, joissa on ihmisiä saavat paljon enemmän reaktioita. VKK:sta on monen moisia tarinoita niin siitä ainakin otan vinkin käytäntöön ja samoin lähden haastamaan malleja, jotka olisi innokkaita näkymään meidän kahvilan somessa!                                                                                                                                                                            Kirjassa oli seuraavanlainen harjoitus: Ota aikaa 2min ja tee sen aikana postaus someen. En tehnyt harjoitusta siinä hetkessä, kun kello oli ties mitä, mutta tulen varmasti tekemään tämän. Monesti mietin postausta turhan pitkään ja siinä kohtaa kuvatekstistäkin tulee liian pitkä, joka on huono. Olen ehkä vain ajatellut, että tekstin täytyy olla pitkä? Kirjassa Virtanen muistutti myös siitä että, älä laita postaukseen montaa eri aihetta, vaan jokainen omaansa omaan päivitykseensä.

 

Kirjasta sai moniin eri aiheisiin muistutuksia, mutta mitään maata mullistavaa uutta teoriaa en kirjasta saanut. Sain ideoita postauksiin ja intoa alkaa taas päivittämään VKK:n somea. Tulen varmasti palaamaan kirjan harjoituksiin ja varsinkin jos aloitan pyörittämään, jotain uutta somea niin on varma, että tartun kirjaan!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!