Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoitettu 26.05.20
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Somemarkkinoinnin työkirja
Kirjan kirjoittaja: Salla Virtanen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Somemarkkinoinnin työkirja

Monessa projektissa tarvitsemme sosiaalisen median markkinointikanavaa. Se on nykyaikaa ja siellä tavoitamme tietyt kohderyhmämme. Salla Virtasen teos ”Somemarkkinoinnin työkirja” auttaa tekemään markkinointia sosiaalisessa mediassa helposti.

Sosiaalisen median markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkea tekemistä, jolla yritys tuo itseään, tavoitteitaan ja tuotteitaan esiin eri sosiaalisen median kanavissa. Se ei ole pelkästään mainontaa, vaan kaikkea somenäkyvyyteen liittyvää. Virtanen kehottaakin kirjassaan pohtimaan ensimmäisenä mitkä ovat päätavoitteesi sosiaalisessa mediassa. Jos pohtisin tätä vaikka Koti ja Puutarha -messujen osalta, niin tärkeimmät tavoitteet meillä oli saada Facebook tapahtumaan osallistujia lisään, kuin myös Facebook sivuille seuraajia lisää, jotta voimme tavoittaa mahdollisimman monen henkilön ja tiedottaa tapahtumasta. Tapahtuma on jo toiminut monena vuotena aikaisemmin, mutta ensimmäistä kertaa sitä markkinointiin sosiaalisessa median kanavissa, joissa iso osa kohderyhmäämme on.

Kohderyhmämme olivat selvillä ja osasimme kohdistaa mainontaa oikeisiin kanaviin niiden perusteella. Kirjassa kehotettiinkin etsimään oikeat kohderyhmät Facebookista esimerkiksi ryhmistä. Facebookissa on lukuisia ryhmiä eri aihealueille ja paikkakunnille. Nämä ovat loistava keino tiedottaa asioista tapahtuman kävijöille. Mikäli käyttää instagramia markkinoinnissaan, tulee valita omat avainsanat mitä käytät. Kannustat muitakin kuten yhteistyökumppaneita, asiakkaita tai seuraajia käyttämään samaa avainsanaa.

Itse olen kiinnostunut paljon uudesta sosiaalisen median kanavasta Tiktokista. Olen seurannut siellä olevia yrittäjiä kuinka he päivittävät videoita sinne. Se on yksi asia, mitä haluan ehdottomasti kokeilla, mikä siellä kanavassa toimii ja mikä ei. Kohderyhmä Tiktokissa on nuoret, mutta koko ajan myös esimerkiksi perheen äidit alkavat liittyä palveluun. Jatkossa palvelusta voi tavoittaa todennäköisesti monenkin ikäistä porukkaa.

Kirjassa kerrotaan, että on hyvä päättää yrityksen sisällä, kuka vastaa mistäkin somealustasta ja mistä aiheesta. Näin sen ylläpito pysyy hyvänä ja jatkuvana. Projekteissa yleensä valitsemme aina vastuuhenkilöt eri sosiaalisen median kanaviin. Tai yksi henkilö vastaa koko sosiaalisen median markkinoinnista. Näin hänellä pysyy hyvä ymmärrys, mitä ja milloin sinne tulisi päivittää jotain.

Kirjassa annettiin paljon yksityiskohtaisia vinkkejä kuinka tehdään hyviä julkaisuja ja mitä tulee ottaa huomioon somemarkkinoinnissa. Paljon oli jo tuttuja asioita, mutta jotain uutta kirjasta jäi kuitenkin käteen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!