Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Someminä ja asiantuntijuus

Kirjoitettu 20.05.18
Esseen kirjoittaja: Iiris Nokka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Write Copy, Make Money ja Webinaari: Somepresenssi työllistymisen tukena
Kirjan kirjoittaja: Andy Maslen ja Tuomas Haapsaari, Valtteri Karjula
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

Someminä ja asiantuntijuus, 3.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Miä oon miettinyt, että voisi kiva olla copywriter, tuottaa erilaisia tekstejä yrityksille: nettisivuille, blogeihin, verkkokauppaan, julisteisiin… Sen takia kirjastosta lähti matkaan kirja Write Copy Make Money. Sen lisäksi ihan viime vuoden lopussa katsoin webinaarin ”Somepresenssi työllistymisen keinona”, joka oli Valtteri Karjulan sekä Tuomas Haapsaaren käsialaa. Se käsitteli ihmisen someminää työllistymisen tukena, ja voila, meinasinkin yhdistää nämä molemmat jutut yhdeksi esseeksi! Koska tulevaisuudessa yhtälö voi mennä jota kuinkin näin:

”Copywriting + Iiris = Työllistyminen”

 

seiiris

 

Sitran mukaan vain neljännes ihmisistä työllistyy avoinna olevien työpaikkojen kautta. Aika karua, eikö?  Tätä varten töitä voi siis löytää ihan mistä vaan, esimerkiksi kokoamalla itselleen asiantuntijabrändiä someen. Mistä siis lähteä liikkelle ja parantaa omaa somepresenssiä systemaattisesti?

  • tunnista omat vahvuudet à valitse 1-2 aihealuetta, joissa haluat olla asiantuntija
      • Mieti kuitenkin, onko taidoillesi tarvetta markkinoilla
  • tuo esille kiinnostuksen kohteet myös työn ulkopuolelta (olet siis ihminen)
  • kehitä osaamista valitsemillasi aihealueilla jatkuvasti
  • osallistu aihealueen keskusteluun ja ota kantaa, kommentoi, tykkää ja jaa (valitse oman aihealueesi keskusteluja)
  • osallistu mieluummin keskusteluun, kun puhu vain jatkuvasti itsestäsi

 

 

Mulla on pyörinyt mielessä paljon se, että miten opiskeluaikana pystyy todentamaan omaa asiantuntijuuttaan. Epäilyt ovat opiskeluvuosien karttuessa jo vähän hälvenneet, mutta myös webinaarissa otettiin kantaa opiskelijan brändäykseen. Homma etenee siis pikkuhiljaa, kuten olen itsekin havainnut. Tietous omasta aihealueesta karttuu opiskelujen edetessä ja ensin voi vaan selittää siitä, mitä tekee. Sitten sen jälkeen on aika kertoa, mitä osaa, kun on tarpeeksi tehty ja heiluttu. Ja Tiimiakatemialla sitä esimerkiksi tehään ja paljon, jälkikäteen usein huomataan että on oppeja ja osaamistakin takkiin kertynyt. Ja niin tää homma toimii.

 

Ihan kaikenlaisten tyyppien henkilöbrändäyksen tueksi webinaarissa nostettiin esille oma sisällöntuotanto. Mitenkä sitä muuten saisikaan helpommin kerrottua, että ”hei, miä osaan!”. Sisällöntuotanto voi olla somepäivityksiä, blogikirjotuksia, videoita, podcasteja tai vaikka vieraskynäkirjotuksia. Pääasia on, että hyvästä sisällöstä jää nettiin jälki omalla nimellä.

Omaan sisällöntuotantoon/ portfolion kokoamiseen kannustaa myös Write Copy Make Money -kirja. Omaa kirjoittamista on todella tärkeä harrastaa näkyvästi, jos sitä tekee myös työkseen. Aluksi esimerkiksi oma blogi voi toimia vain portfoliona, mutta kehittyessään se voi myös tuoda jo asiakkaita.  Kirjoituksia kannattaa kasata aiheista, jotka kiinnostavat asiakkaita. Näin juuri oma kirjoittama blogikirjoitus voi löytyä ratkaisuna haasteille.

Ja vaikka oikeita töitä sisällöntuotannossa ja copywritingin parissa ole vielä päässyt tekemään, voi joitakin ilmiöitä ja onnistuneita keinoja pölliä suoraan toisilta. Kun ne vain todistaa oikeiksi, asiakas pitää kirjoitusta vakuuttavana. Ja mitä parasta -samalla oppii itsekin.

 

Tärkeintä oman henkilöbrändin kehittämisessä on kuitenkin töiden tekeminen. Jokainen varmaan ymmärtää, ettei pitkään miettiminen auta yhtään, kun pitäisi vaan aloittaa. Vain tehdyt jutut näkyy! Siispä pienillä askeleilla kohti korkeuksia, ja seuraavaksi mun stepit eteenpäin.

 

Oman someminän/asiantuntijuuden parantaminen, seuraavat 5 steppiä:

  • Omien vahvuuksien kirkastaminen ja niistä muutaman pääaiheen valitseminen
      • Omia vahvuuksia/ mielenkiinnonkohteita: sisällöntuotanto, kirjoittaminen, markkinointi, somemarkkinointi, videot, vaikuttajamarkkinointi, blogit
      • Ensisijaiset ”kärjet” omassa tekemisessä: kirjoittaminen ja markkinointi
  • Aihealueen keskusteluun kommentoiminen Facebookin yrittäjyys- tai brändiryhmissä sekä LinkedInissä ensin 2 krt/viikossa ja myöhemmin useammin
  • Kesäkuun alusta blogin laittaminen ruotuun ja sen päivittäminen 1 krt/ viikko. Päivitysten jakaminen/ jalostaminen muihin somekanaviin
  • Blogin aiheiden liittyminen omiin ensisijaisiin kärkiin (kirjoittaminen, markkinointi), vähintään kaksi postausta kuukaudessa

 

Kirjoittaminen on kaikin tavoin hyödyllistä hommaa monellekin yritykselle, mutta vaikeus piilii usein tässä jutussa:

Asiakas ei ymmärrä, mitä kirjoittamisella saa. Vaikka itse luottaa tuloksiin esimerkiksi toimivien nettisivujen tekstien muodossa, se ei riitä. Asiakas haluaa, että tekijä todella ymmärtää hänen yrityksensä toiminnan ja arvot. Sen lisäksi halutaan selkeitä näyttöjä siitä, että uusien tekstien tekemiseen käytetyt rahat myös tuottavat jotain suoraan yritykselle. Esimerkiksi tämä on aihe (sekä kirjoittamisen että markkinoinnin saralla), jota on tosi vaikea luvata ja tietää etukäteen. Mutta edellä mainittuun omaan portfolioon voisikin koostaa tästä blogipostauksia: asiakas ymmärtää, miten markkinointiin laitetut rahat maksavat itsensä takaisin ja miä itte osaan perustella tän myös paremmin.

 

Iiris Nokka

www.seiiris.fi

Tagit: , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!