Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

somerahaksi

Kirjoitettu 21.12.15
Esseen kirjoittaja: Samuli Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: How to make money with social media
Kirjan kirjoittaja: Jamie Turner, Reshma Shah
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalinen media, tuo koko kansan yhdistävä dialogirinki on mullistanut markkinointia viime vuosina todella paljon. Some on mullistanut ylipäätään ihmisten elämää aika rajusti. Olen toisinaan miettinyt, että miksi sitä sanotaan nimenomaan sosiaaliseksi mediaksi, kun sen myötä ihmisten kanssakäyminen on muuttunut enemmän riippuvaiseksi puhelimista, tableteista ja läppäreistä. Ei ennen otettu ravintolassa kuvia ruoasta, ja jaettu sitä iloa kavereille ennen kuin kuvat oltiin teetetty kameran rullalta. Toisaalta some kuitenkin avaa mahdollisuudet kenelle vain ottaa kantaa mihin tahansa ja herättää hyviäkin keskusteluita. Myöskin tuppisuina tunnetut suomalaiset uskaltavat puhua asioista, kun ei tarvitse katsoa suoraan silmiin ketään. Näkökulmia ja kommentteja saa helposti muualtakin kuin vain siitä lähipiiristä, ja juuri tämän takia sosiaalinen media onkin parhaimmillaan koko kansan yhdistävä dialogirinki.

 

Markkinoinnin mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa on lähes rajattomat, kyse on enemmänkin vain mielikuvituksen määrästä. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on usein muodin aallonharjalla ratsastamista. Jos et ole aallonharjalla, olet sen pohjalla. Yksi ajankohtainen ja maailmanlaajuinen ilmiö on ollut nyt viime aikoina uuden Tähtiensota –elokuvan ensi-ilta. Pieni paikallinen autokorjaamo on muistanut mainita elokuvan ensi-illan omassa Facebook päivityksessään, siinä missä itse Facebook on antanut mahdollisuuden käyttäjilleen lisätä valomiekan omaan profiilikuvaansa ensi-illan kynnyksellä.

 

Kaikissa meidän markkinointiprojekteissa tähän asti on varmasti hyödynnetty kaikista eniten nimenomaan sosiaalista mediaa. Some markkinointi on vain yksinkertaisesti niin helposti ja nopeasti toteutettavissa. Tietysti jokainen ymmärtää, ettei ne tykkääjät ja tägääjät sivuille itsestään tule, eikä esimerkiksi vanhempi sukupolvi ole ehkä niin hurmioitunutta somekansaa kuin nuoremmat. Rehellisyyden nimissä täytyy kuitenkin myöntää, etten itsekään osaa some markkinointia varmaan kuin hyvin pintapuolisesti, eikä sen hyötyjen laskeminen ole kovin helppoa. Muutamilla asiakaskäynneillä olen kuitenkin saanut huomata, kun olen kertonut tehneeni some markkinointia niin siitä on noussut hyviä keskusteluita. Varsinkin jos kyseisellä yrityksellä ei ole omia some kanavia vielä, mutta haluaisi niitä alkaa hyödyntää. Toisaalta myöskin taannoisen juomatehdas vierailun perusteella pärjäisin mielestäni maanlaajuisesti tunnettujenkin brändien some markkinoinnissa ihan hyvin nykyisellä osaamisellani. Tyylejä on kuitenkin yhtä monta kuin somettajiakin, eikä ikinä voi ennustaa mikä on se kaikista kannattavin ratkaisu some markkinoinnissa.

 

Olen ehkä jossain aiemmassa esseessäni jo maininnut, kun hoidimme Mööpelin markkinointia kesän ja syksyn ajan. Pyrimme silloin ottamaan juuri sosiaalisen median, tarkemmin Facebookin pääkanavaksi. Iskimme mielestäni todella hyvään saumaan kesän kynnyksellä, kun laitoimme kolmeksi viikoksi käyntiin tykkää ja jaa –kampanjan, jossa arvottiin yhdelle onnekkaalle valkoinen arkkupöytä. Kesän kuluessa tykkää ja jaa –kampanjathan räjähtivät lopullisesti käsiin, niitä järjesti niin kyläkauppiaat kuin melkeinpä yksittäiset postinkantajatkin. Meidän arvontamme osui siinä mielessä hyvään saumaan, ettei näitä arvontoja ollut vielä jokaisen Facebookin käyttäjän henkilökohtainen feedi ihan täynnä, ja se näkyi kampanjamme näkyvyydessä. Emme kyllä osanneet todellakaan odottaa, että kyseinen kampanja olisi tavoittanut lopulta yli 220 tuhatta ihmistä!!! Varsinkin ensimmäisen viikon aikana kampanja sai jakajia niin valtavan määrän, että perässä pysyminen oli mahdotonta. Itse sivujen tykkääjämäärä tuplaantui kampanjan myötä todella nopeasti. Mikä parasta, itse Facebook kampanjaan ei laitettu penniäkään rahaa, ja arkkupöydän arvoinen sijoitus oli tässä tapauksessa todellakin sen arvoista.

 

Some markkinoinnista puhuttaessa mieleen tulee väkisin jokaisen suomalaisen tuntema Jounin Kauppa ja kauppias Sampo Kaulanen. Kaveri, joka omalla tavallaan näytti esimerkkiä siitä miten saadaan paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ja vei kampanjat omalle tasolleen. Kauppias on jakanut tuliteriä iPhoneja, iPadeja ja kaikkea muuta ison läjän. Ohimennen jakoon lähti kymppitonnikin yhdelle onnekkaalle, ihan vaan koska huvitti antaa. Olen itsekin seurannut Jounin Kaupan some markkinointia aika tiiviisti, koska omalle Facebook sivulleni tulee sieltä päivityksiä joka päivä. Täytyy sanoa, että kun kampanjoissa oli alkuun niin isot ja arvokkaat palkinnot, niin niiden jälkeen pipojen jakaminen onnekkaille voittajille on mielestäni sanalla sanoen tylsää. Toki ilmainen tavara kiinnostaa jotakin aina, mutta huomasimme Mööpelissäkin, että näissä kampanjoissa pitäisi pystyä antamaan aina vain enemmän ettei näkyvyys ole vain hetken huumaa. Meilläkin Mööpelissä oli kesän aikana toinenkin arkkuarvonta, mutta se ei päässyt lähellekään ensimmäisen arvonnan tasoa suosionsa kannalta. Aloin myös noin kuukausi sitten seurata mitä tahtia juuri Jounin Kaupan Facebook sivut saavuttaa tykkääjiä, ja kuukauden aikana niitä on tullut noin 20 tuhatta. Olen hiukan skeptinen tuon kasvun tahdin jatkumisen suhteen, tai ainakin jos haluaisi kasvun jatkuvan niin pitäisi tykkääjiä ruveta saamaan jo rajojen ulkopuoleltakin. Sosiaalisen median avulla tämä on kuitenkin mahdollista, koska somella tavoittaa ihmisiä helposti ympäri maailmaa jos vain osaa markkinoida.

 

Olemme some markkinoineet myös monessa muussa projektissa. Oman näkemykseni mukaan some markkinointi on haastavinta ollut tähän astisissa projekteissamme joulu pop upissa. Se johtuu siitä, että se kuukauden mittainen ajanjakso on haasteellinen aika saada sitoutuneita asiakkaita somen kautta. Kuukaudessa on kuitenkin useampi mahdollisuus käydä liikkeessä, mutta jos tuotteet tai markkinointi ei herätä asiakkaassa pakollista käynnin tarvetta, niin se kuukausi menee helposti ohitse. Toinen juttu on se, ettei tuotteet ole kuitenkaan niin uniikkeja tai halpoja etteikö niitä saisi muualta. Tämän vuoksi tykkääjien saaminen esimerkiksi kauempaa muista kaupungeista on vaikeampaa.

 

Tapahtumaprojekteissa some markkinointi sen sijaan taas toimii mielestäni oikein hyvin. Tapahtumien kannalta hyvä ja huono puoli on kuitenkin se, että niissä on yleensä vain se yksi tai kaksi mahdollista päivää tulla käymään. Hyvä puoli siinä mielessä, että jos asiakkaalla herää mielenkiinto, niin hän luultavasti raivaa kalenteristaan tilaa sille päivälle. Huono puoli taas on se, jos sille päivälle on jo muita suunnitelmia, niin niitä ei ehkä enää kerkeä perua. Tämän takia juuri tapahtumaprojekteissa some markkinointi tulisi aloittaa hyvissä ajoin, eikä muutamaa päivää ennen.

 

Kannattavuus on se, mitä varmasti moni some markkinoija miettii. Varsinkin jos laittaa rahaa someen, niin kiinnostaa myös tietää tuottaako se raha todellisuudessa minkäänlaista voittoa. Puhutaan ROI:sta eli Return Of Investment. Some kampanjaa tehdessä vähimmäistavoite yleensä on, että siihen laitetut rahat tuottaisi itsensä takaisin. Kampanjaa suunniteltaessa on hyvä miettiä tarkemmin myös sitä, että haluaako kampanjalla saada aikaan myyntiä heti vai tähdätäänkö siihen että myyntiä tapahtuu tulevaisuudessa. Kirjassa oli vertaus tästä, kuinka Dell Computers:in Twitter sivut ja twiitit on suunniteltu niin, että niillä saataisiin aikaan myyntiä välittömästi, kun taas MyStarbucksIdea.com:in sivujen tarkoitus on kasvattaa tietämystä, mielenkiintoa ja halua. Kahvikupposta ei sivuilta voi ostaa, mutta halu kahvikupposeen nettisivuilla vieraillessa helposti kasvaa.

 

Kannattavuuden laskemiseksi yhdenlainen keino olisi ensin toteuttaa markkinointikampanja esimerkiksi suorajakelu mainoksella kuukauden ajan, ja sen jälkeen toteuttaa kampanja sosiaalisessa mediassa ja verrata tuloksia. Tämä ei kuitenkaan ole ehkä niin tarkka tapa selvittää asiaa, sillä somessa liikkuu valtaosin nuorempien ikäluokkien edustajia ja otanta jää aika yksipuoleiseksi. Tietysti riippuu myös markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta, että mistä sille löytyy oikea asiakaskunta ja kuinka hyvin se lopulta myy. Fakta on kuitenkin se, että vaikka some markkinointi on helposti toteutettavaa, niin ei pidä tuudittautua siihen että se riittää. Varsinkin jos se ei tuota mitään tai edes omiaan takaisin, niin silloin sen voi yhtä hyvin jättää tekemättä.

 

Measuring the Only Really Important Thing – Your Return Of Investment

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!