Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalisen median hyödyntäminen Kaltevassa kaktuksessa

Kirjoitettu 25.01.16
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalinen media on yritykselle nykyään itsestäänselvyys ja osa arkipäivää. Se on avannut täysin uusia mahdollisuuksia sekä yrityksille, että kuluttajille. Kalteva Kaktus on pieni wildwest tyylinen rinnekahvila Laajiksen huipulla. Netissä pienikin voi olla suurta ja siksi Kalteva Kaktuskin pyrkii käyttämään sosiaalista mediaa monipuolisesti hyväkseen. Hainkin apua tähän Antti Leinon kirjoittamasta kirjasta Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet. Leinon kirja käsittelee erilaisia sosiaalisia medioita, löydettävyyttä, dialogin ja suosittelun voimaa, sisällön tärkeyttä ja mainontaa sosiaalisessa mediassa. Se on hyvä ja monipuolinen opas ihan kenelle vain, olet sitten sosiaalisen median uusi tai vanha käyttäjä.

 

Pienillä yrityksillä ongelmana on usein rajallinen aika. Siksi erilaisia sosiaalisia medioita kannattaa ottaa käyttöön yksitellen. Meilläkin Kaltevassa Kaktuksessa aika on rajallista, siksi olemme miettineet missä meidän kannattaa näkyä. Lisäksi kautemme kestää vain reilu kolme kuukautta , joten on helpompaa keskittyä kahteen asiaan kunnolla, kuin tehdä hutiloiden montaa asiaa samaan aikaan. Keskitämme aikamme kahteen ilmaiseen ja hyvin yleiseen sosiaalisenmedian kanavaan, Facebookkiin ja Instagramiin. Lisäksi haluamme hyödyntää Laajiksen sosiaalisia medioita, sillä heillä on automaattisesti enemmän seuraajia/ tykkääjiä. Kaltevan Kaktuksen markkinointibudjetti on myös hyvin rajallinen, siksi haluamme parhaamme mukaan hyödyntää sosiaalistamediaa ilmaisena markkinointikanavana.

 

Mitä meidän tulee ottaa huomioon Facebookissa?

Facebook on suurin sosiaalisen median alusta, missä yritysten tulee olla näkyvillä. Facebookin suosio on laskenut selvästi nuorempien osalta, mutta suurin käyttäjäikäryhmä on 25-34 vuotiaat. Haluammekin, että opiskelijat ja perheelliset seuraavat toimintaamme facebookissa, sillä he jakavat usein tietoa monipuolisemmin eteenpäin. Hyvin hoidettu sosiaalinen media tuo asiakkaita ja kasvattaa myyntiä. Miten sitä Facebookkia sitten hoidetaan hyvin? Yksi tärkeimmistä asioista on ehdottomasti sisällöntuottamisen tärkeys.

Sisältö pitää olla napakkaa, selkeää ja informatiivistä. Lisäksi sen pitää olla jollakin tapaa kiinnostavaa. Sisällön pitää olla ihmisiä puhuttelevaa, sillä facebookissa tiedon jakaminen eteenpäin on erittäin helppoa. Kun sisältö on tabuja rikkovaa, hyvin salaista, älytöntä ja kiehtovaa, isoa ja suurta tai kantaaottavaa kiinnostuu asiakas. Lisäksi sisällössä olisi hyvä olla ”rento meininki”, näin ihmisten on helpompi samaistua aiheisiin.

Miten asiakasta tulee kohdella sosiaalisessa mediassa? Facebook on mahdollistanut uudenlaisen tavan asiakkaille antaa palautetta ja se tuo etuja sekä haasteita yrityksille. Somessa tulee olla nopea, siellä tulisi vierailla vähintään kerran päivässä. Asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen ja heille ratkaisujen löytäminen on erittäin tärkeää. Se on hyvää asiakaspalvelua ja rakentaa samalla hyvää mainetta yritykselle. Asiakkaita pitää muistaa palvella myös sosiaalisessa mediassa. Facebookissakin pärjää usein terveellä maalaisjärjellä, ihan niinkuin normaalissakin asiakaspalvelutilanteessa. Kun saat hyvää palautetta, muistat kiittää. Kun saat huonoa/rakentavaa palautetta, otat sen vastaan ja kiität asiakasta. Esiinnyt vielä mieluusti omana itsenäsi Facebookissa, sillä näin saat asiakkaalle helpommin olotilan, että häntä kuunnellaan ja hänen mielipiteensä otetaan huomioon.

 

Mitä meidän tulee ottaa huomioon Instagramissa?

Instagram on uudenmpi alusta, kuin facebook. Sen tehtävänä on jakaa tietoa kuvien avulla, eikä se ole niin informatiivinen kanava. Sisällöntuottaminen on instagramissakin erittäin tärkeää. Kuka vain voi ottaa kuvia ja laatu on usein melko huonoa. Siksi laadukkuudella erottuu jo positiivisesti massasta. Kalteva kaktus onkin erittäin kuvauksellinen kohde ulkoapäin. Myös sekä ympäristö, että hiihtokeskus tarjoaa mahdollisuuden laadukkaisiin kuviin. Onneksi Antin kuvaustaidot on sillä tasolla, että saamme erittäin laadukasta kuvamateriaalia sekä Instagramiin, että Facebookkiin. Tavoitteenamme onkin, että kuvat ovat niin älytöntä ja kiehtovaa, että ihmiset seuraavat meitä Instagramissa ihan vain kuvienkin vuoksi.

 

Hashtagien käyttö Instagramissa on erittäin tärkeää. Näiden avulla saa tykkäyksiä, sekä seuraajia lisää. On kuitenkin muistettava, että toiminta pitää olla hillittyä. Kukaan ei jaksa lukea 25 hashtagia läpi, vaan se alkaa vain ärsyttämään. Siksi pitääkin valita parhaat ja ajankohtaisimmat käyttöön, julkaisusta riippuen. Mikäli hashtagien avulla halutaan kuitenkin saada lisää tykkääjiä/ seuraajia on siihen olemassa keinonsa. Esimerkiksi kuvaan voi asettaa kaikista tärkeimmät hashtagit ja puolen tunnin jälkeen julkaisusta lisätään kommenttikenttään lisää hashtageja. Kun kommenttikentän hashtagit ovat olleet siinä aikansa, voidaan ne poistaa ja asettaa kommenttikenttään taas uudet hashtagit. Tämä on kuitenkin toimintaa, mistä me Kaltevassa kaktuksessa emme koe niin paljon hyötyvän.

Miksi haluamme olla Instagramissa? Sen suosio on ollut jo pitkään suuri. Mikäli haluamme palvella kahvilamme koko asiakassegmenttiä (nuoret kausikorttilaskijat, parikymmpiset opiskelijat ja lapsiperheet) sosiaalisessamediassa, tulee meidän tuottaa laadukasta sisältöä myös nimenomaan nuoremmille asiakkaille Instagramin avulla.

Miksi Laajiksen oma some on meille niin tärkeä asia?

Laajiksesta tykkää Facebookissa 5500 ihmistä ja Instagramissa on 1300 seuraajaa. Mielestäni Laajis onkin ymmärtänyt erinomaisesti sosiaalisen median merkityksen yritykselle. Sisältö on laadukasta, sitä tulee säännöllisesti, sekä he lisäävät paljon laadukkaita kuvia ja videoita. Olemmekin Kaltevan kaktuksen porukan kanssa etuoikeutettuja siitä, että saamme monipuolisesti hyödyntää myös Laajiksen somea. Olisi tyhmää lähteä tekemään kaikki alusta asti itse, sillä emme ole lähellekkään niin tunnettuja, kuin Laajis.

 

Sosiaalinen media on myös erinomainen ympäristö tutustua omiin kilpailijoihin tai tukijoihin. On helppo mennä seuraamaan suurien organisaatioiden someja ja katsoa mitä tunteita ne herättävät. Meillekkin on ollut alusta asti selvää, että kaiken sisällön tulee olla yhtä laadukasta, kuin Laajiksella, mikäli haluamme näkyä heidän kanavissaan. Näin saamme esimerkiksi reposteja meidän julkaisuista Laajiksen someen. Tämän avulla tavoitamme esimerkiksi Facebookissa, jopa 5500 hennkilöä. Tässäkään asiassa ei kannata lähteä liikkeelle nollasta, vaan hyödyntää verkostoa. Haluamme myös olla aktiivisesti yhteydessä Laajiksen markkinointivastaavaan, jotta hän saa meiltä monipuolisesti laadukasta materiaalia. Tämä parantaa myös meidän välistämme asiakassuhdetta. Laajiksen somessa on huikea mahdollisuus, mikä olisi erittäin tyhmää jättää hyödyntämättä.

 

 

Miten siis hoidamme Kaltevan Kaktuksen somea?

Hyvänä perustana on 1-7-30 ajattelu. Kerran päivässä tarkistamme facebookin ja Instagramin. Vastaamme asiakkaillemme ja päivitämme julkaisun kahvilastamme. Kerran viikossa teemme sivuilla jotain suurempaa, esimerkiksi laitamme seinälle kyselyn. Ja kerran kuukaudessa teemme jotain vielä suurempaa. Julkaisemme esimerkiksi kilpailun voittajia.

Asiakkaita on hyvä osallistaa sosiaalisessa mediassa erilaisin kysymyksin, näin saamme helposti lähestyttävämmän tunteen kanaviimme. Haluamme myös hyödyntää Kaltevan Kaktuksen tarinan voimaa, joten päivityksemme on sisällöllisesti informatiivisia. Esittelemme esimerkiksi tuotteitamme, tämän syksyn rakennusvaihetta, teemojamme ja normaalia arkeamme. Lisäksi haluamme antaa profiileille kasvomme, jotta asiakkaat näkevät ketkä ovat kaiken toiminnan takana.

 

 

Harri Mustonen
Ideaosuuskunta Aito
harri@aitoidea.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!