Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sosiaalisen median markkinointi

Kirjoitettu 28.10.18
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Social Media Marketing - An hour a day
Kirjan kirjoittaja: Dave Evans
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalisen median markkinointi

Tämä paksu opus, Social Media Marketing kirjoittanut Dave Evans, tarttui käteeni, kun etsin sosiaalisesta markkinoinnista opettavaa kirjaa. Tämä oli ainoa, jonka löysin ja sen melkein 400 -sivuinen sisältö englanniksi hieman hirvitti minua, kuinka onnistuisin kahlaamaan tämän läpi? Päätin kuitenkin tarttua haasteeseen, koska sosiaalisen median markkinointi kiinnostaa minua ja olen myös some-tiimin jäsen. Samalla tulisi myös opeteltua englantia lisää, mikä on aina plussaa. Tämä kirja on jo kymmenen vuotta vanha ja some on muuttunut paljon tuona aikana, joten hieman epäilyttää tämän kirjan sisältö. Toisaalta tämän kirjan markkinoinnin tekniikat ja teoriatieto varmasti pitävät vielä jollain tasolla paikkansa ja uskon, että niitä pystyy soveltamaan tämänkin päivän someen.

Aloitan lukemisen selaamalla huolella sisällysluettelon lävitse, saadakseni muodostettua kokonaiskuvan, mitä tämä paksu kirja sisältää. Tässä lähdetään hyvin alkutekijöistä liikkeelle ja ensimmäisessä osiossa muun muassa määritellään mitä on sosiaalinen media. Eri osioissa pureudutaan syvällisesti aihealueisiin ja käydään hyvinkin yksityiskohtaisesti lävitse sosiaalisen median markkinointiin liittyviä asioita, kuten kirjoitetun sana merkitystä, minkälainen vaikutus somella on ja annetaan myös eväät, kuinka rakentaa oma some kampanja. Huomaan, että kirjassa on jaettu osiot kolmelle eri kuukaudelle ja siitä vielä mitä tulisi lukea ja harjoitella yhdessä viikossa. Minulla ei ole aikaa lukea ja harjoitella tätä kirjaa kolmea kuukautta, mutta aion silti puristaa tästä kirjasta kaiken hyödyllisen tiedon itseeni, mitä vain pystyn.

Heti alkuun kirjassa on esittely, mitä kirja pitää sisällään ja mitä varten se on tehty. Tämän jälkeen on osio, joka kertoo kuinka tätä kirjaa voi lukea. Se jakaa lukusuunnitelman erilaisista lähtökohdista tuleville ja erilaisiin tilanteisiin lukeville lukijoille. Ääripäinä ovat he, jotka eivät tiedä markkinoinnista sekä somesta yhtään mitään ja he, joilla on jo käsitys mitä some on ja, jotka haluavat heti hypätä kirjan syvimpään päätyyn ja alkaa tositoimiin. Luulen itse kuuluvani jälkimmäiseen puoliskoon. Kirjoittaja ohjeistaa heidät aloittamaan jo luvusta kolme, mutta palaamaan tämän luettuaan kuitenkin lukuihin yksi ja kaksi, koska niissäkin on syventävää tietoa, josta on hyötyä. Mielestäni tämä on hyvä, koska itseäni kutkuttaa lähteä jo lukemaan tietoa varsinaisesta somemarkkinoinnista, koska meilläkin on tiimin kanssa jo aluillaan some -markkinoinnin projekteja. Jokaiselle päivälle on merkitty oma osuutensa, joka tulisi lukea sekä harjoitella ja tämä ajatus on todella hyvä, koska päivittäinen osuus ei nouse kovin isoksi ja sen pystyisi helposti lukemaan sekä harjoittelemaan päivässä. Minä joudun sen sijaan hieman nopeammalla aikataululla klaaraamaan tämän, joten luen suosiolla enemmän kuin yhden päivän osuuden kerralla.

Huomaan aika nopeasti, että tämän kirjan käsitys somesta on kyllä erittäin vanhentunut ja toivoin pääseväni lukemaan edes Facebookin käytöstä markkinoinnissa. Kirjassa on osio, jossa puhutaan sosiaalisista kanavista ja Facebook -markkinointia on sivuttu yhdessä pienessä pätkässä, jossa on laitettu linkki, jonka takaa voit ladata Facebookin markkinointi raamatun. Mihin kirjaan laitetaan linkki, että tästäpä voit katsella lisätietoja? Tämä oli iso pettymys, olisin halunnut lukea nämä tiedot itse tästä kirjasta, enkä ladata jotain erillistä opasta asiaan. Kävin katsomassa ja tuon linkin takaa ei edes enää löydy mitään, eikä ole ihmekään, jos se on jo 10 vuotta vanha.

Kirjassa puhutaan, että on erittäin tärkeää pysyä aktiivisena somessa. Mikään ei ole pahempaa ja luotaansa työntävämpää, kuin kuollut sosiaalisen median sivu. Pitäisi miettiä, mitkä ovat tärkeimmät some-kanavat ja päivittää näitä sivustoja säännöllistä ja lisätä sisältöä, joka herättää lukijan ja kuluttujana mielenkiinnon. Some ei ole pelkkää myyntiä varten eikä seuraajia saada pelkästään sillä, että mainostetaan tuotteita ja palveluja. Somessa täytyy luoda uskottavuutta ja tarinaa omasta yrityksestä. Tarinan kautta ja uskottavuuden lisääntyessä pystytään se hyödyntämään markkinoinnissa. Tämän voisimme ottaa käytäntöön omassakin somekanavassamme ja kertoa tarkemmin mitä me teemme ja missä kaikkialla liikumme ja luoda itsestämme tarinaa kuluttajille. Tätä voisimmekin pohtia yhdessä tiimiläisten kanssa, että millaisen kuvan haluaisimme luoda meidän tiimistä ja voisiko meidän toimintaa tarinallistaa jotenkin? Tarinat myyvät ja tulevat henkilökohtaisemmin lähelle kuluttajaa ja niihin on helppo samaistua. Voisimme yrittää saada somen kautta luotua meidän tiimistä positiivista ja ahkeraa joukkoa, jotka hassuttelevat ja pitävät hauskaa yhdessä ja levittää iloisuutta ja hyvää fiilistä muihinkin. Tärkeintä olisi kuitenkin jatkuvasti päivittää ainakin muutaman kerran viikossa Instagramiin sekä Facebookiin ja jokaiseen päivitykseen kannattaa käyttää aikaa sekä harkintaa, eikä luoda hätiköityjä päivityksiä ja miettiä kokonaisuutta, miten kaikki päivitykset sopivat yhteen.

Kirjassa puhutaan myös omien some-kanavien valitsemisesta. Tällä hetkellä meidän osuuskuntamme löytyy Instagramista sekä Facebookista ja taitaa meillä oma Youtube -kanavakin olla, mutta olisiko hyvä luoda vielä Potentian oma LinkedIn? Ainakin asiakkaalle Facebook, Instagram sekä LinkedIn kanavat voisivat olla ne tärkeimmät, joita voisimme tarjota some-paketissamme. On erittäin tärkeää, että meillä itsellämme on nämä kanavat pystyssä, sekä siistin näköiset, jos aiomme näitä palveluja tarjota asiakkaillekin. Nämä kanavat tulee ehdottomasti olla kunnossa tai ei kukaan tule meiltä mitään somemarkkinointia ostamaan.

Kyllä tästä kirjasta sai muutamia hyviä pointteja koskien somemarkkinointia, mutta jäi sellainen olo, että vielä voisin jonkun opuksen lukea koskien tätä aihetta. Hieman olin pettynyt tämän kirjan sisältöön. Ei tämä ensimmäinen suositukseni ole kenellekään, joka aiheesta haluaa lukea. Hieman vanhentunutta tietoa sekä liian yksityiskohtaisesti selitetty. Plussaa on tietenkin se, että samalla englannintaitokin kehittyy. Teksti oli kuitenkin suhteellisen helppolukuista eikä sanakirjaa tarvinnut usein käyttää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!