Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Spotify-miten maailma valloitetaan

Kirjoitettu 11.01.21
Esseen kirjoittaja: Jussi Craycroft
Kirjapisteet: 2
Kirja: Spotify-miten maailma valloitetaan
Kirjan kirjoittaja: Sven Carlsson, Jonas Leijonhufvud
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki tiedämme Spotifyn ja useimmalla meistä on premium jäsenyyskin. Ennen luettuani kirjaa en oikein tiennyt Spotifyn historiaa, en edes tiennyt sen tulevan naapurimaasta Ruotsista. Spotifyn AB:n perustajana on siis ollut Daniel Ek ja Martin Lorentzon. Nykyään kaikille tuttu Spotify onkin maailman käytetyin muusikin suoratoistopalvelu. Tänä päivänä taisikin olla yli 200 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

Se mitä sain kirjasta isoimpana osana on asiakkaan tarpeen ymmärtäminen. Juuri hetki sitten luin kirjan sinisen meren strategia ja mielestäni Spotifyta luodessa tässä on mietitty juurikin sitä. Musiikki maailmassa oli ongelma joka oli laittomat lataukset ja levy-yhtiöt ja artistit eivät saaneet heille kuuluvaa korvausta, Spotify oli ensimmäinen joka keksi ratkaista ongelman kunnolla. Musiikki oli ollut saatavilla jo kauan ostamalla yksittäisiä kappaleita, mutta suurin osa kuitenkin ladattiin laittomana netistä koska se oli ilmaista. Spotify keksi keinon yhdistää miltein kaiken maailman musiikin yhdelle alustalle ja sitä kautta asiakkaan ei enää tarvinnut ladata netistä laittomasti, koska helpompaa oli kuunnella ilmaista Spotifyta.

Samankaltaisia musiikintoisto alustoja oli kyllä jo saatavilla, mutta ei yksikään niin ”tehokas” ja helppo kuin Spotify. Kaikki jolle Spotify on tuttu tietää, että Spotify yrittää jatkuvasti tarjota sinulle uusia ehdotuksia josta saattaisit pitää, tämä erotti heidät samankaltaisista kilpailijoistaan. Ilmainen Spotify ei aluksi miellyttänyt artisteja ja levy-yhtiöitä, kun yritys sai rahaa pelkistä mainospätkistä mitä kappaleiden välissä esiintyy. Spotify tekikin alkuun hurjaa tappiota monia vuosia. Spotify kuitenkin oletti, että vaikka näitä tappioita tuleekin on järkevää jatkaa kun suosio nousee, jonka kaikki tiedämme todeksi kun keväällä 2019 Spotify rikkoi 100 miljoonan maksavan tilaajan rajan.

Suuren suosion ja lopulta menestyksekkään yrityksen kannattajina eivät olleet Apple, joka yritti kaikin keinoin lamaannuttaa Spotifyn kulkua Yhdysvaltoihin, muun muassa hankaloittamalla premium jäsenyyden ostamista applen tuotteille nostamalla premiumin hintaa. Applelta löytyi alkuun oma levykauppansa verkosta, jossa asiakas pystyi ostamaan yksittäisiä kappaleita itselleen. Lopulta Appleltakin löytyi oma musiikinstriimaus palvelu joka on samanhintainen kuin spotifyn premium, mutta Applelta ei kuitenkaan löydy ilmaista versiota sovelluksesta. Itse kun olen Yhdysvalloissa viihtynyt useampaan otteeseen voin sanoa, ettei spotifystä oltu kuultukaan ennen 2016. Applen yksittäiset kappaleet olivat todella trendikäs tapa ostaa kappaleita ja myöhemmin vielä ainakin omat kaverini siellä siirtyi suoraan Applen omalle striimaus palvelulle. Nykyään kaikki hekin jo käyttävät Spotifyta.

Tämä kirja mielestäni vain vahvisti mielipidettäni sinisen meren strategiaan, eli luoda jotain ”täysin uutta”. Spotifyn menestys on myös osittain ollut siitä, että he kulkevat asiakas edellä ja yrittävät aina tehdä asiakkaalleen mahdollisimman helpoksi kaiken. Tässä jos jossain oli kirjan ainoa oppi mitä aion ottaa mukaani. Kirja oli erittäin nykyaikainen, mielenkiintoinen ja mukava lukea, mutta ei ehkä täysin antanut itselleni mitään uutta konkreettista tietoa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!