Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Spotify – miten maailma valloitetaan

 

Olen aina tiedostanut, että monet teknologiayritykset voivat skaalautua montaa muuta alaa nopeampaa tahtia maailmanlaajuiseen toimintaan. Ajatukseni ovat olleet yksinkertaistettuna kutakuinkin näin: luodaan toimiva palvelu kerran, monistetaan sitä lukematon määrä ja myydään siihen käyttölisenssejä pilvin pimein. Helppoa rahaa. Sen enempää en ole juurikaan ajatusta antanut teknologiayritysten toiminnalle. Tämän kirjan luettua käsitykseni teknologiayrityksen toiminnasta avautui hieman lisää ja selkeytti sitä, että ei tuo teknologia-alakaan ole ilmaislippu ¨helppoon¨ menestykseen.

 

Miten spotify sai alkunsa?

 

Spotify sai alkunsa 2006 kun 22-vuotias ruotsalainen Daniel Ek päätti luoda musiikin kuuntelua varten nykyaikaisen palvelun, joka lopettaisi alaa vaivaavan piratismin. Danielin visio oli käyttää palvelussa hyväksi jo olemassa olevaa vertaisverkko teknologiaa, jota käytettiin musiikin laittomassa piratismi jakelussa. Hänen ajatuksensa oli luoda palvelu, josta kuluttaja löytää maailman kaiken musiikin yhdestä paikasta, josta sitä voi laillisesti kuunnella niin että artistit kuin levy-yhtiötkin saavat korvauksensa.

 

Pidän Ek:in ideaa todella mielenkiintoisena, sillä hän osasi ajatella ns. ¨out of the box ¨ niin, että hyödynnetään laittoman musiikin jakamiseen käytettyä jo olemassa olevaa teknologiaa niin että se onkin laillista. Tykkään todella paljon tällaisesta yksinkertaisen toimivasta nokkeluudesta, ei tehdä asiasta isomaa ongelmaa vaan käytetään jo olemassa olevia asioita uuden luomiseen.

 

Vääntö levy-yhtiöiden kanssa lisensseistä

 

Levy-yhtiöiden johtajat suorastaan kiehuivat, kun Daniel esitteli ensimmäisiä kertojaan ideaansa musiikin striimaamisesta. Monet suurien levy yhtiöiden johtajat olivat alussa varmoja, että Danielin idea ei tulisi ikinä toimimaan ja hän ei tulisi saamaan keltään musiikkia palveluunsa. Kaikista eniten levy-yhtiöitä ahdisti palvelun ilmaiskuuntelu, jossa musiikista kertyisi vain mainostuloja. H kuitenkin onnistui vakuuttamaan, että striimaus tulisi olemaan tulevaisuudessa musiikkibisneksen pelastus. Ilmaisversiota pystyisi käyttämään tietokoneella niin, että voit valita itse kappaleet mitä kuuntelet, mutta joudut kuuntelemaan välissä mainoksia. Puhelinsovelluksella et taas voisi kuunnella kuin valmiita soittolistoja. Tämä ovela liiketoiminta kikka sai ajamaan todella suuren osan aktiivisista kuuntelijoista ilmaisversiosta maksulliseen Premium versioon hyvinkin lyhyessä ajassa, joka tietää taas musiikin omistajille suurempia tuoja. Ainakin minuun ja lähipiiriini sama kikka on purrut täysin, kaikki tuttuni käyttävät Spotify Premiumia.

 

Haasteet

 

Spotifyn yksi matkanvarrella kohtaamista ongelmista oli se, että muutamat artistit kuten Taylor Swift eivät olleet tyytyväisiä striimauksesta maksettaviin tuloihin. Swift veti jopa omaa musiikkiaan kokonaan pois sovelluksen soitosta, sillä halusi ”boikotoida” toimintaa perustellen Spotifyn periaatetta artistivastaiseksi, sillä sovellus tarjosi musiikkia kaikkien kuultavaksi myös ilmaisversiolla, josta ei artistit saaneet muuta kuin mainostuloja. Tosiasiassa spotify ei juurikaan voinut vaikuttaa levy-yhtiön ja artistin välisiin maksutapahtumiin ja sopimuksiin, sillä spotify maksaa kuunnelluista kerroista ja mainostuloista isoimman osan levy-yhtiöille sekä näiden lisäksi suuria kerta lisenssimaksuja. Levy-yhtiöt siis itse hoitavat artistiensa kanssa omat sopimuksensa. Vaikka muutamat suuret artistit ja yhtyeet vetivät musiikkinsa hetkeksi aikaa tai kokonaan pois spotifystä se ei vaikuttanut kokonaiskäyttäjä määrään millään merkittävällä tavalla.

 

Kovanluokan vastustajat

 

Spotifyn suurimpia kilpailijoita alusta alkaen oli Applen Itunes store. Apple pyrki vaikuttamaan Spotifyn kasvuun etenkin Yhdysvaltoihin laajenemiseen estävällä tavalla erittäin monella tapaa. Itunes store oli julkaistu 2003 ja se tarjosi mahdollisuuden kuluttajille ostaa yksittäisiä kappaleita tai albumeita kuunnetlavaksi esimerkiksi ipodeihin jne. eli ikään kuin siirtää levykauppa verkkoon. Applen Steve Jobs kuten olettaa voi ei riemastunut kuultuaan Spotifystä ja hänen tiedetään neuvotelleen suurien levy yhtiöiden kanssa, yrittäen tuhota Spotifyn suunnitelmat.

Jobs menehtyi vuonna 2011 mutta Applen ja Spotifyn kilpailu ei suinkaan loppunut siihen. Apple mm. hankaloitti Spotifyn lataamista sekä Premium käyttäjyyden ostamista Applen laitteilla ja teki sopimuksen Spotifyn kanssa, että Premium käyttäjän oikeudet ostavan tulisi maksaa muutama dollari enemmän Premiumista ja tämä muutama dollari menisi suoraa Applelle. Nykyään myös Applelta löytyy nykyään Spotifyn tapainen Apple Music striimauspalvelu joka toimii samalla kuukausimaksu periaatteella kuin Spotify.

 

Erikoista

 

Liiketoimintamalli on mielestäni nerokkaan käsittämätön. Tutkin asiaa lisää kirjan luettuani nettiä selailemalla ja sain selville, että Spotify toimi 13 vuotta tehden valtavaa tappiota, ennen kuin se teki yhtään voittoa. Samanaikaisesti mm perustaja Daniel Ek omaisuus on kasvanut n. 5miljardin arvoiseksi, joka on ihan hyvä suoritus tappiollisen yrityksen perustajalta. Spotify maksoi enemmän levy yhtiöille mitä he saivat mainos sekä kuukausitilauksista tuloja, mutta he luottivat, että kova hinta kannattaa maksaa, jotta firma saadaan kasvatettua niin isoiksi, että jossain vaiheessa tilanne kääntyy toisinpäin. Tällä kertaa riski on kannattanut ja ensimmäiset voitot on saatu onnistumaan.

 

Yhteenveto/Mielipide

Pidin kirjasta kovasti ja suosittelen sitä etenkin teknlogiayrityksistä kiinnostuneille sekä toisinajattelijoiden ja inovatiivisten ihmisten ihailjoille. Kirja on motivoiva ja inspiroiva menestystarina joka varmasti antaa puhtia monelle painaa omia visioitaan kohti.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!