Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steal Like an Artist

Kirjoitettu 09.05.13
Esseen kirjoittaja: Maija Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Steal like an artist
Kirjan kirjoittaja: Austin Kleon
Kategoriat: 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 9.06. Markkinointi, 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämän kirjoituksen teema on varastaminen. Juuri se pahe, jota meitä on opetettu lapsesta asti paheksumaan. Nyt kuitenkin Austin Kleonin innoittaman pyydän jokaista lankeamaan tuohon paheeseen ja kääntämään sen uusien ideoiden ja oman taiteellisen/ammattillisen identiteetin syntymisen polttoaineeksi.

 

Todetaan, ettei 9/10 ideasta ole oikeasti omaperäinen ja uusi. Jokainen idea on useamman idean summa ja jokaisen taiteilijan teokset koostuvat useiden taiteilijoiden vaikutteista.

 

Usein olen ainakin itse langennut ajattelemaan, etten missään nimessä voi mainita, jos olen ikään kuin käyttänyt toisten taiteilijoiden ideoita omassa työssäni. Sehän olisi noloa. Eikö minulla muka ole omia ideoita. Amatööri taiteilija väittää olevansa omaperäinen ja olevansa immuuni muiden taiteilijoiden töiden vaikutukselle. Todellinen taiteilija myöntää vain olevansa tyylikäs varas.

 

Idea on kaikessa yksinkertaisuudessaan ytimekäs ja sitä voidaan soveltaa myös esim. markkinointikampanjan syntyyn.

 

  1. Kerää materiaalia ja ideoita kaikilta ihailemiltasi henkilöiltä
  2. Yhdistele heidän ideoitaan
  3. Sovita niitä omaan työhösi
  4. Näin löydät oman äänesi tai mahdollisesti työn alla olevalle markkinointikampanjalle teemaan. Mitä ikinä sitten etsitkään.

 

Tarkoituksena ei ole kopioda, vaan käyttää muiden ideoiden yhdistelmiä, jotta omat ideasi voisivat olla vielä jalostuneempia. Näin syntyy jotain uutta. Ei niin, että listaat kaiken, mitä on jo tehty ja koitat keksiä, mitä loputtomaan listaan voisi lisätä.

 

”NOTHING IS COMPLITELY ORIGINAL”

 

Austin Kleon on tutkinut itseään taiteilijana aivan liiankin pitkälle. Nuorukaisena hän keksi taiteenmuodon, josta hän käytti nimeä ”News paper blackout”. Hän luuli keksineensä jotain täysin uutta, mutta muutaman kriittisen fanipostin jälkeen hän aloitti tutkimustyön ja totesikin tekevänsä lähes täysin samanlaista taidetta kuin Tom Phillips. Hän alkoi tutkia Phillipsin historiaa tarkemmin ja törmäsi siihen, että Phillips taas on saanut vaikutteita herralta nimeltä William Burroughs. Ja niin edelleen hän jatkoi Burroughsin tutkimista ja löysi aina vain uuden ja uuden taiteilijan, jotka olivat kaikki leikitelleet sanomalehtien sanoilla ja tehneet siitä taidetta. Tarinan opetus: Et koskaan ole täysin omaperäinen. Olet asioiden, ihmisten ja kokemusten summa.

 

 

 

 

Kirjan pääkohdat ja opit kiteytyvät näihin lauseisiin:

 

Varasta kuin taiteilija.

 

Älä odota, että löydät itsesi ennen kuin aloitat.

Käy hommiin, tutki ja ole utelias. Kokeile, epäonnistu, löydä. Tästähän Tiimiakatemialla on juuri kyse. Ei ole syytä istua paikallaan odottelemassa yrittäjäminänsä löytymistä. Se löytyy vain kokeilemalla ja toteamalla.

 

Kirjoita kirja, jonka tahtoisit lukea.

Tämä ajatus auttaa lähinnä silloin, kun istut tyhjää vilkkuvan kursorin edessä ja haluat kirjoittaa seuraavan best sellerin. Usein lähdemme ajattelemaan asioita liian hankalasti, joka johtaa siihen, ettemme saa mitään järkevää aikaiseksi.

 

Tätäkin voi soveltaa oikeastaan mihin tahansa luovaan työhön. Tee tuote, jonka itse ostaisit. Toteuta markkinointikampanja, josta itse kiinnostuisit. Perusta yritys, jota tahtoisit pyörittää. Näin yksinkertaista se on. Suurin pahe on yrittää miellyttää muita ihmisiä. Miellytä ensin itseäsi. Silloin et voi epäonnistua.

 

Käytä käsiäsi.

Tämä pätee aivan kaikkiin. Saatamme viettää päivässä jopa 10 tuntia tietokoneen ääressä. Ei ihme, että ajattelumme välillä joutuu totaaliseen umpikujaan. Internetistä löytyy paljon ärsykkeitä ja ajattelua avaavia lähteitä, mutta paras apu saada ajatukset kulkemaan on nousta ylös tietokoneelta ja alkaa askarrella. Toteuttaa itseään. Kleon kehuskelee omistavansa 2 työpöytää, joista toinen on digitaaliseen työskentelyyn ja toinen analogiseen, jossa edes puhelimen läsnäolo ei ole sallittu. Tämä voisi toimia =)

 

Sivuprojektit ja harrastukset ovat tärkeitä.

Sivuprojektien tärkeys kaikessa luovassa työssä on korvaamaton. Vapaa-ajan harrastukset ja mielenkiinnon kohteen ovat todennäköisesti juuri niitä lähteitä, joista saat kaikista suurimmat kicksit ja ideat. Ne pitävät ajattelusi vireänä työn keskellä.

 

Tee hyvää työtä ja jaa se ihmisten kanssa.

Salaisuus piilee kummastelussa ja tarkkailussa. Koita löytää asioita, joita ihmiset eivät ole vielä kummastelleet ja kutsu sen jälkeen heidät kummastelemaan kanssasi. Näin saavuttaa valtavia joukkoja uteliaita silmäpareja ja boom, olet kuuluisa. Tärkeintä on se, että kutsut ihmiset ihmettelemään maailmaa kanssasi. Mitä enemmän jaat töitäsi, ajatuksiasi ja intohimojasi, sitä lähemmäksi katsojat pääsevät sinua ja töitäsi.

 

Kun avaa työnsä seuraaville ihmisille jo prosessi vaiheessa, voi oppia myös paljon lisää. He saattavat innostua jakamaan omia töitään ja ideoitaan -> sinä saatat löytää jotain uutta varastettavaa ja samalla seuraajasi kokevat olevansa tärkeä osa prosessiasi. Get the poin. Charing is caring =)

 

 

Ole mukava. (Maailma on pieni kaupunki.)

”Olen täällä tehdäkseni uusia ystäviä.”

 

Olemme kaikkien niiden ihmisten summa, joiden keskuudessa vietämme aikaamme. Kannattaa siis valita ympäristönsä huolella. Tämä ei koske ainoastaan ihmisiä, joiden kanssa teen töitä tai ystäviäni, vaan myös heitä, joita seuraan internetissä. Seuraan ihmisiä, jotka tekevät työnsä paremmin kuin minä, keitä ihailen ja keiltä saan uutta energiaa omaan työhöni. Ihmiset joiden läsnäolo tuntuu raskaalta tai muuten vaan tylsältä, ei ole niitä keillä meidän pitäisi ystäväpiirimme täyttää. Kysynpä siis, vietänkö aikaani tarpeeksi sellaisten ihmisten kanssa, joita ihailen ja jotka inspiroivat minua tekemään työni entistäkin paremmin? Vastaus taitaa olla, en tarpeeksi.

KIRJOITA FANIKIRJEITÄ

Ensimmäinen ajatus: ”Mitä muka sanoisin ja mitä hyötyä siitä olisi? Miksi luulen, että ketään kiinnostaisi ihailuni ja kysymykseni?”

 

Tarkemmin ajateltuna tämä oli paras idea pitkään aikaan. Kirjoita oikea kirje. Jokainen meistä saa jo ihan liikaa sähköpostia, mutta ajattelepa kuinka oikea kirje ilahduttaisi!

 

Uusien tasojen saavuttaminen ja rajojen rikkominen on aina kiinni vain siitä rohkeudesta. Aion rohkaistua sen verran, että kirjoitan jollekin sen kirjeen ja katsotaan kuinka käy. Todennäköisesti kirjeensaaja ilahtuu postista ja vastaa oitis yhtä ilahduttavalla kirjeellä takaisin. Voi sitä latauksen, jännityksen ja riemun määrää, kun vastauskirje tipahtaa postilaatikosta.

 

Olemme kaikki vain ihmisiä ja meidät on luotu olemaan yhtä toistemme kanssa. On äärimmäisen suurta lapsellisuutta ajatella, ettet olisi oikeutettu lähestymään sinua vaikutusvaltaisempaa tai silmissäsi arvokkaampaa henkilöä tai, ettei hän olisi kiinnostunut sinusta ja ettei ystävyydelläsi olisi mitään arvoa hänen silmissään. Jos näin jostain syystä kuitenkin on, ei kyseinen henkilö ole huomiosi arvoinen J

Ole tylsä. (Se on ainoa tapa saada työt tehdyksi.)

Niin karulta kuin se kuulostaakin, on tämä aivan totta. Sosiaalinen elämä vetää meitä usein puoleensa ja näin kesään ensimmäisillä terassikeleillä vaaditaan todellista itsekuria. Tavoitteet ja odotukset ovat korkealla, joten tästä sananparresta tulee olemaan hyötyä. Ole tylsä. Niin tylsältä kuin se kuulostaakin.

 

On totta, niin kuin Kleon totesi, että luovan työn tekeminen vie todella paljon energiaa. Tietysti voi olla ahkera yrittäjä ja bilettää aina vapaa-ajan sattuessa, mutta silloin on turha yrittää saada aikaiseksi mitään kovin luovaa. Paljon coolimpaa mielestäni on jatkuvan kapakassa ketkumisen sijaan käyttää aikansa itsensä ilmaisuun, ajatteluun ja saada aikaan jotain millä on merkitystä.

 

LOGBOOK

Kysehän on käytännössä samasta asiasta kuin normaalista työhön kuuluvasta tuntien kirjaamisesta. Ensimmäistä kertaa joku kuitenkin sai sen kuulostamaan itse asiassa hauskalta ja siltä, että tästä on pitkällä aikavälillä todella paljon hyötyä. Tarkoitus on listata jokaisen päivän tapahtumat vihkoon yhdelle sivulle. Ei siis päiväkirja vaan tapahtumakirja. Missä söin ja mitä, minkä projektin parissa työskentelin, millaisen treenin tein, minkä elokuvan katsoin. Tarkoituksena on hahmottaa oma matkansa. Millaisen matkan olen kulkenut ja mihin suuntaan laivani on menossa. Start’s now!

 

 

Creativity is subtarction.

En osaa kääntää tuota lausetta järkevästi, mutta sen tarkoitus on se, että rajattomuuden tunne voi koitua luovuuden kohtaloksi. Tunne siitä, että voi tehdä mitä ja milloin vain johtaa vain päättömään säntäilyyn ja epäjohdonmukaisuuteen. Itselleen tulee asettaa selkeät rajat. On osattava jättää kaikki ylimääräinen ulkopuolelle.

 

 

Maija Ahonen

Osuuskunta Millio

maija@millio.fi

 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!