Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steve Jobs

Kirjoitettu 27.01.19
Esseen kirjoittaja: Sampsa Hakakoski
Kirjapisteet: 4
Kirja: Steve Jobs
Kirjan kirjoittaja: Walter Isaacson
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassaan ”Steve Jobs” (nimen mukaisesti) kirjailija Walter Isaacson kertoo teknologiamaailmaa mullistaneen Steve Jobsin elämästä ja kuinka jo heti syntyessä adoptoitu poika rakentaa maailman arvokkaimman yrityksen ja samalla muuttaa miljoonien ihmisten arkea parempaan.

Kirjaa kuunnellessani keskityin lähinnä, mitkä tekijät vaikuttivat (positiivisesti tai negatiivisesti) Jobsin ja Applen menestykseen. Tähän olenkin seuraavaksi listannut ja pohtinut näitä tekijöitä, jotka mielestäni vaikuttivat eniten menestyksen saavuttamiseen. Valitsin nämä tekijät, koska ne nousivat esiin useaan otteeseen kirjassa.

 

JÄÄRÄPÄISYYS

Steve Jobs oli jääräpäinen, niin hyvässä kuin pahassa. Jos hän oli päättänyt jotain, hän piti tästä päätöksestä kiinni loppuun asti. Vain muutamat ihmiset osasivat ”hallita” Jobsia tämän suhteen ja useimmat pitivät häntä hyvin raskaana henkilönä hänen persoonallisuutensa takia. Lähes kaikki kumminkin olivat saamaa mieltä siitä, että tämä oli selvästi yksi Jobsin vahvuuksista.

Kirjassa ”Think and Grow Rich” yksi menestymisen hyveistä on periksiantamattomuus. Kyky päättää jonkin saavuttamisesta ja sen loppuun viemisestä kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Tämän kyvyn Steve hallitsi.  Hänellä oli tapana tulla jopa pakkomielteiseksi asioista, joista hän välitti. Hän vaati itseltään sekä muilta paljon ja näin myös sai paljon. Tiellä menestykseen tulee olemaan monia vastoinkäymisiä ja vain ne, jotka jaksavat loppuun asti niistä huolimatta, saavuttavat vuoren huipun.

Periksiantamattomuuden lisäksi jääräpäisyyteen kuuluu myös negatiivinen puoli, ylimielisyys, mikä voi sokaista ihmisen todellisuudelta. Viidennen tason johtaja (Hyvästä paras -kirja) pyrkivät näkemään totuuden, vaikka se olisi karua katsottavaa, ja muuttavat päätöstään tarvittaessa saamansa tiedon pohjalta. Jääräpäinen johtaja ei välttämättä halua muuttaa mieltään, vaikka todellisuus olisi päätöstä vastaan. Steve oli kyllä hyvä johtaja, mutta ei paras. Apple toimi enemmänkin ”nero ja tuhat apuria” -tyyliin (Hyvästä paras -kirja), mikä näkyi heti Steven poistuttua yrityksestä. Kun Steve potkittiin ulos Applesta, yritys lähti alamäkeen. Muilla ei ollut tarvittavaa intohimoa oikean suunnan näyttämiseksi.

 

VISIONÄÄRI

Monet ihmiset pitivät Jobsia nerona ja ei suotta. Stevellä oli hyvin vahva kyky tuntea intuitiivisesti, mitkä asiat toimivat. Hän ei ollut insinööri taidoiltaan merkittävä, mutta hän osasi tunnistaa hyvän tuotteen ja myydä sen. Tuotteita valmistellessa Steve vaati suunnittelijoiltaan monta prototyyppiä tuotteesta. Näistä Steve sitten valitsi parhaan tai hylkäsi kaikki. Hän teki tätä samoin jopa ruokaillessaan. Hän pyysi kokiltaan monta erilaista smoothietä (Steve oli vegaani btw) ja tämän jälkeen maistoi kaikkia, valitsi mieluisensa tai hylkäsi kaikki, kunnes kokki lopulta osui oikeaan.

Steven intuitio oli yksi Applen vahvuuksista tuoteläpimurtoja tehtäessä. Steve niin ikään pystyi ennustamaan tulevaisuuden, mikä tietysti antoi Applelle etulyöntiaseman kilpailijoihin verrattuna. Suurimmat keksinnöt syntyvätkin silloin, kun luodaan jotain uutta, mitä ei olla osattu aikaisemmin kuvitella. Menestyneet yritykset yleensä synnyttävät jotain, mitä ihmiset eivät tienneet tarvitsevansa. Esimerkkinä Ford, joka loi ”mekaanisen hevosen”. Uuden luominen synnyttää – ainakin alkuun – tyynen sinisen meren, missä yritys voi seilata rauhassa kilpailijoilta.

 

SUORAPUHEISUUS

Jos Steve ei pitänyt jostain, hän sanoi sen ääneen. Hän ei kaunistellut sanojaan, vaan antoi aina kuulua, mitä hänen mielen päällään oli. Steve ajatteli insinöörin tavoin binäärisesti. Asia oli aina joko 1 tai 0. Täysin paska tai parasta ikinä. Tämän hän myös sanoi kenelle tahansa. Kirjassa esimerkkinä hän kerran meni tuotesuunnittelijansa luo katsomaan uuden tuotteen prototyyppiä. Tämän nähtyään Steve sanoi: ”Tämä on aivan surkea” päin suunnittelijan kasvoja. Tämä ei tietysti tuntunut hyvältä suunnittelijasta, mutta ainakin asia tuli selväksi.

Vaikka monet inhosivat Steveä hänen terävän kielensä takia, hänen itseluottamuksensa teki hänestä karismaattisen. Ihmiset luonnostaan pitävät suoraselkäisistä ja vahvoista persoonista ja tämä oli tietysti Steven eduksi. Kirjassa oli muutamaankin kertaan tilanne, jossa Steve oli sovittelemassa asioista ja monesti vastapuoli piti Steven suorapuheisuutta ja muutenkin hänen hieman välinpitämätöntä olemusta hyvänä asiana ja tämä vaikutti merkittävästi sovittelujen lopputulokseen.

Tämä Steven taito osaltaan osuu Hyväs paras -kirjan oppeihin. Parhaimmissa yrityksissä puhutaan asioista suoraan, eikä vältellä vaikeista asioista keskustelemista. Asioita voi tietysti sanoa monella eri tavalla ja Steven binäärinen ajattelu ei ehkä ole kaikista paras tapa ilmaista asiat. Kumminkin totuutta täytyy uskaltaa katsoa silmiin ja, jos jokin ei toimi, se sanotaan ääneen. Toisaalta johtajan karismaattisuus voi estää ihmisiä kertomasta totuutta. Uskonkin, että Steveltä jäi useat ongelmat piiloon, koska ihmiset eivät uskaltaneet kerto niistä hänelle.

 

TAITEILIJA

Steve piti itseään enemmän taitelijana kuin insinöörinä tai toimitusjohtajana. Hänelle oli erittäin tärkeää – jopa pakkomielteen tasolle – miltä joku näyttää tai tuntuu. Hän oli hyvin perfektionisti tässä ja se näkyi esimerkiksi hänen kodissaan, joka ammotti tyhjyyttään, koska Steve ei halunnut ostaa kalusteita, joista hän ei ollut sata prosenttisen varma pitävänsä. Steve oli yhtä kranttu ruuastaan ja erityisesti omista tuotteistaan. Hän ei halunnut mitään muuta kuin parasta ja se näkyi Applen imagossa.

Applen tuotteet tulikin tunnetuksi laadustaan (useimmiten) ja tämä kasvatti Applen asiakaslojaalisuutta. Stevelle oli myös äärimmäisen tärkeää koko asiakaskokemus. Tämän takia hän ei halannut lisensoija Mac-käyttöjärjestelmää muille valmistajille, koska hän pelkäsi heidän pilaavan hänen oman ”lapsensa”. Tämä päätös tietysti antoi Microsoftille markkinajohdon tietokonemarkkinoilla, mutta Stevelle olikin tärkeämpää arvoissa pysyminen kuin pelkkä taloudellinen voitto. Osaltaan tämä arvopäätös vaikutti positiivisesti Applen brändiin. Tähän liittyen Simon Sinekin Start With Why -kirja kertoo, miksi ihmiset ostavat mieluummin Applelta kuin Microsoftilta.

 

DESIGN

”Nature loves simplicity and unity” – Johannes Kepler

Koska Steve oli pakkomielteinen asioiden ulkonäöstä ja tunnosta, Applelle oli äärimmäisen tärkeää tehdä tyylikkäitä tuotteita (muuten ne eivät olisi päässeet Steven seulasta läpi). Applen tuotteet tunnistaa helposti minimalistisesta ja virtaviivaisesta tyylistä. Applen tuotteet vain yksinkertaisesti näyttävät kauniilta. Tämä tietysti antaa niille premium-tunteen ja näin Apple voi myydä niitä parempaan hintaan.

Ihmiset ostavat tuotteita pääosin tunteella, vaikka he yrittävät perustella tunne päätöksiään logiikalla. Ihmiset ovat myös hyvin visuaalisia otuksia ja kaikki meistä arvostavat hyvän näköisiä asioita. Pidämme alitajuisesti enemmän hyvän näköisitä ihmistä, vaikka heidän muut ominaisuutensa eivät olisi muita parempia. Sama ilmiö tapahtuu tuotteita ostaessa. Arvioimme hyvän näköisen tuotteen arvokkaammaksi, vaikka sen ominaisuudet olisivat täysin samat kuin sen rumemmalla viereisellä tuotteella.

Tästä voi tietysti päätellä, että on kannattavaa suunnitella kauniita tuotteita. Lisäksi täytyy muistaa, että pelkkä tuote ei ole tärkeä, vaan koko kokonaisuus. Esimerkiksi meidän yrityksessämme olisi arvokasta, että kaikki meidän esitteemme, käyntikortit, nettisivut, toimisto, ja jopa tiimiläiset näyttäisivät siistiltä. Tämä loisi positiivisen mielikuvan asiakkaaseen ja näin asiakas arvioisi meidät korkeammalle.