Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Steve Jobs, Billion Dollar Hippy

Kirjoitettu 08.01.18
Esseen kirjoittaja: Anne Palmu
Kirjapisteet: 1
Kirja: Steve Jobs, Billion Dollar Hippy
Kirjan kirjoittaja: BBC
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Billion Dollar Hippy -dokumentti kertoi Steve Jobsin aikuiselämän pähkinänkuoressa ja erityisesti sen merkittävimmät käänteet. En tiennyt Steve Jobsista oikeastaan muuta kuin että hän perusti Applen ja että se alkoi autotallista. Dokumentti loi kuvan visionääristä, joka ei pelannut varman päälle vaan innostui hulluistakin ideoista ja halusi muuttaa maailmaa. Jobs ei vaikuttanut kovinkaan miellyttävältä ihmiseltä, eikä häntä tuntunut kiinnostavan mitä muut hänestä ajattelivat. Arvelisin, ettei hänellä ollut hirveästi aitoja ystäviä. Temperamenttisen, ailahtelevan ja perfektionistisen ihmisen kanssa on varmasti vaikeaa olla ystävä. Dokumentissa kerrottiin, etteivät alaiset uskaltaneet mennä Jobsin kanssa samaan hissiin, sillä huhut kertoivat, että joku oli saanut potkut tuon reilusti alle minuutin kestävän matkan aikana.

Enemmän kuin Applen historia ja liikevaihdon kasvu, minua kiinnosti Steve Jobsin ajatukset Applen taustalla. Oli vaikuttavaa kuulla, miten Jobs sinnikkäästi vuodesta toiseen ajoi takaa unelmaa luoda helppokäyttöinen ja esteettisesti kaunis tietokone. Applen kolmas tietokone vuodelta 1984, Macintosh, sisälsi jo samoja elementtejä kuin nykypäivän pöytämacit: Yksinkertainen muoto sekä keskusyksikkö ja näyttö samassa kotelossa. Vaikka Macintoshille kertyi hintaa 2500$, pahimman kilpailijan IBM PC:n maksaessa alle 1500$ ja vaikka myyntiluvut jäivät kauas odotetusta, Jobs ei suostunut luopumaan periaatteistaan. Macintoshinkin lanseeraus viivästyi kolmella vuodella aiotusta, sillä kaiken piti olla niin kuin Jobs oli suunnitellut. Macintoshissa olivat ensimmäistä kertaa kotikoneessa tavattu hiiri sekä näytön kuvakkeet. Hiiren Jobs bongasi Xeroxilta, jolla se oli ollut käytössä jo peräti viisitoista vuotta. Jobs näki, että Xeroxilla istuttiin kultakaivoksen päällä (vaikkei hiiren päällä istuttu) ja että hiirestä tulisi muovata kalliin yrityskokemuksen sijaan edullinen henkilökohtainen kokemus. Vaikka myynti jäi korkean hinnan takia roimasti alle odotetun, Macintoshin käyttäjät kertoivat koneen käyttökokemuksen olleen aivan toista luokkaa kuin IBM PC:llä, ”nautinnollista ja sulavaa”, kuten Stephen Fry asian ilmaisi. Eli Macintosh todella oli monin paikoin parempi kuin PC, mutta korkea hinta ja julkistamisen viivästyminen johtivat siihen, että PC yleistyi vauhdilla jenkeissä ja muuallakin maailmassa ja siitä tuli markkinajohtaja. Macintoshiin lyötiin porvarisleima ja sen käyttäjiä pidettiin ”mahtailevina boheemeina” (Stephen Fryn sanoin), mutta niin helposti käy, jos tuotteen hinta on korkea ja ulkonäkö viimeisen päälle mietitty. Ihailtavaa tässä kohtaa oli kuitenkin Steve Jobsin tiukka visio, jossa hän johdonmukaisesti pysyi. Täytyy muistaa, että tuohon aikaan luotiin aika lailla tyhjästä, maailman ensimmäisiä tietokoneita ja on varmasti vaatinut rohkeutta pitää kiinni visiostaan varsinkin, kun siitä syystä tuotetta on täytynyt hioa kolme vuotta suunniteltua pidempään. Visionääri, kyllä.

Seuraavina vuosina tapahtui ihmeellisiä käänteitä, kun Jobsin nimittämä ulkopuolinen, Pepsiltä palkattu toimitusjohtaja John Scully erotti Jobsin näkemyserojen vuoksi. Steve Jobs olisi halunnut vauhdittaa Macintoshin myyntiä laskemalla sen hintaa, kun taas Scully näki, että määrätty kate on säilytettävä ja on yritettävä pärjätä vanhan lypsylehmän, Applen 2:n myyntituottojen avulla. Saatuaan kenkää Applelta, Jobs perusti NeXT computer –yrityksen, jonka tuotteet toivat lähemmäksi mahdollisuuden yhteyden muodostamisen koneiden välille. Tim Berners-Lee keksi Internetin 1989 käyttäen NeXT-tietokonetta CERN:issä Sveitsissä. NeXTin aikana Steve Jobs sijoitti 10 miljoonaa Pixariin, siirtyi mutkien kautta Disneyn suurimmaksi yksittäiseksi osakkeenomistajaksi (7%). Ehkä hauskinta on kuitenkin se, että Applen ostettua NeXT 400 m$:lla, Jobs siirtyi yrityskaupan mukana takaisin Applelle!

Steve Jobsin tinkimätön esteettinen silmä pelasti surkeassa kuosissa olevan Applen, sillä läpinäkyvä, karkkivärinen iMac oli menestys. Juuri ulkonäkö hurmasi asiakkaat ja peräti kolmasosa koneista myytiin ensikertalaisille. iMac oli Applen ensimmäinen internet-kone ja i-kirjain Applen tuotteiden alussa merkitsi alun perin juuri internetiä. Tässäkin kohtaa Jobsin omalaatuinen ajattelu ja ulkonäköön panostaminen saivat aikaan aivan erilaisen lopputuloksen kuin kilpailijoilla. 2000-luvun taitteessa Applelta tuli iPod, ensimmäinen kaunis mp3-soitin ja sanoisin, että kaikki Applen tuotteet ovat jatkaneet tätä kaunista linjaa. Tuotteet ovat todella ilo silmälle ja ehkä osaltaan siksi ne ovat olleet näyttävästi esillä julkkiksilla, bloggaajilla, tv-sarjoissa ja elokuvissa. Applen myymälät jatkavat samaa linjaa ja tavoiteltu Apple-kokemus näkyy myymälöiden viimeistellyn yksinkertaisessa, ilmavassa ja vaaleassa tyylissä.

Mielenkiintoinen asia, joka dokkarissa tuli vastaan, oli Jobsin toteamus, että Applen iPhone oli muihin älypuhelimiin verrattuna ylivertainen siksi, että Apple on ensisijaisesti ohjelmistoyritys eikä laitevalmistaja niin kuin kilpailijat. Älypuhelinten kohdalla ohjelmisto on selkeällä etusijalla, eli se, kuinka hyvin ja smoothisti puhelin toimii. Se, että matkapuhelimista tuli niin ohjelmistokeskeisiä, oli varmasti yllätys kaikille, mutta Applen ansioksi voidaan laskea se, että se niin rohkeasti hyppäsi mukaan kilpailuun, vaikka sillä ei ollut historiaa puhelinten valmistamisessa. Aika oli muuttunut ja historia puhelinbisneksessä ei tuonut älypuhelinmarkkinoilla enää minkäänlaista etulyöntiasemaa. Se huomattiin viimeistään, kun Apple pyyhkäisi pöydältä Nokian, Erikssonin ja monet muut matkapuhelinten veteraanit. Edullisten älypuhelinten jättämää aukkoa tuli täyttämään Huawei, joka sekin on saanut merkittävän jalansijan vaikka onkin aivan uusi tekijä. Samsung on ehkä ainoa, joka on ollut pärjännyt sekä 2000-luvun alussa, että vielä tänä päivänäkin.

Mitä Steve Jobsilta siis voimme oppia? Ainakin, että:

  1. Jos lujasti johonkin asiaan uskoo, sen vuoksi kannattaa taistella.
  2. Kilpailijoita ei kannata matkia, jos oma idea tuntuu paremmalta.
  3. Markkinoiden murrostilanteita voi käyttää hyväksi, jos on silmää ja uskallusta.

Applen ensimmäinen logo

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!