Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Apple on yksi yritysmaailman ylivoimaisimmista brändi-imperiumeista. Sen tuotteistus, tavaramerkki, laatu ja toimintatavat saavat paatuneemmankin asenneongelmaisen Windowsnikkarin niskakarvat pystyyn pelkästä ällistyksestä ja arvostuksesta. kuka, mikä ja mitkä tekijät muokkasivat jo 70-luvulta alkunsa saaneen elektroniikka –sekä ohjelmistotuotteita valmistavan yrityksen koko maailman tuntemaksi megabrändiksi?

Tällä kertaa vastaus löytyy kysymyksestä ”kuka”. Steve Jobs oli suuri visionääri, joka toteutti itseään ja ideoitaan määrätietoisesti ja häikäilemättömästi. Hän perusti Applen yhdessä opiskelukavereidensa kanssa vuonna 1976. Monien vaiheiden jälkeen hänet kuitenkin savustettiin Applesta pihalle, jonka jälkeen hän perusti toisen tietokoneita ja ohjelmistoja myyvän yrityksen, sekä meidän kaikkien tunteman Pixarin. Edellä mainituista enemmän tuulta allensa otti Pixar, jonka Jobs myi lopulta Disneylle. Eipä lähtenyt pikku rahalla.

Jobs oli johtajana arvaamaton, äärimmäisen vaativa sekä arvostettu innostaja. Hänestä liikkuu monia, tornihuhuiksikin tituleerattuja tarinoita. Hänen kerrotaan muun muassa erottaneen pelkän hissimatkan aikana niin monta työntekijää, etteivät Jobsin alaiset enää uskaltaneet astua hänen kanssaan hissiin. Jobsin mentaliteetti oli tässä asiassa tulos tai ulos.

Jobs oli innostajana vertaansa vailla. Hän luotti aina omiin ideoihinsa, ja epäonnistumisista huolimatta löysi aina jotenkin tiensä päämääräänsä. Ei ollut epätavallista, että hänen kanssaan työskennellyt tiimi oli kaksi viikkoa putkeen töissä etsimässä vastausta Jobsin esittämään ongelmaan pelkästään siksi, että Jobs uskoi ratkaisun vielä löytyvän. Hän osasi johtamisessaan luoda alaisilleen kiireen tuntua, joka todistetusti lisää tiimin työskentelytehoa huomattavasti.

Yksin Jobs ei Apple -imperiumiaan kuitenkaan rakentanut. Hän valitsi priimaluokan ihmisiä asettamiinsa virkoihin töihin. B-luokan työläiset saivat lähtöpassit samoin tein, jos homma ei alkanut heti sujua. Tapa oli perin raadollinen, sillä hän ei antanut alaisilleen ikinä toista mahdollisuutta. Jos et ollut tarpeeksi hyvä onnistumaan ensimmäisellä kerralla, ei hän toista mahdollisuutta antanut.

Jobs oli raadollinen paitsi tiimilleen ja alaisilleen, myös itselleen. Hän ruoski itsensä aina lopputulokseen, joka oli hänen mielestään täydellinen. Perfektionismi paistoi menestysjohtajasta kirkkaammin kuin sata salamaa. Itse löydän omasta toiminnastani ja ideologiasta samoja piirteitä, joita haluaisin myös lisää kehittää. Omassa johtamisessani taas pyrin olemaan huomattavasti enemmän ihmisjohtaja, kuin Jobsin kaltainen asiajohtaja.

Sivusta seuraajana voisi moni todeta, että Jobs oli johtajana täysi mulkku. Ehkä niin, mutta menestys vaatii rajuja ja nopeita päätöksiä. Menestyvän yrityksen täytyy elää jokapäiväisessä muutoksessa, ja olla koko ajan kilpailijoitansa askeleen edellä. Apple oli ja on ollut pitkään kilpailijoitansa kaksikin askelta edellä. Ulospäin viestiessä Jobs esittäytyi aivan eri tavalla kuin hänen johtamismentaliteettinsä antoi ymmärtää. Hän oli karismaattinen puhuja sekä hyvä esiintyjä. Jobs piti yhden legendaarisimmista puheistaan valmistuville opiskelijoille, joille hän puheensa lopuksi sanoi: ”Stay hungry and stay foolish”. Lause tiivistää hyvin hänen ideologiansa, jota myös Tiimiakatemialla paljon käytämme. Kun pysymme ajatuksissamme nälkäisinä, kunnianhimoisina ja uudistushaluisina, emmekä pelkää virheitä ja epäonnistumisia, luomme paljon todennäköisemmin uusia ideoita, tuotteita sekä palveluita maailmaan.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!