Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Steve Jobs –  the Billion Dollar Hippey

Dokumentti (Laura Craig Gray, Tristan Quinn, 2011)

 

Lähiaikoina opiskellessani brändäämistä, aloin pohtimaan, tutkimaan ja miettimään alan sankareita sekä asiantuntijoita, joiden työ näkyy jokapäiväisessä elämässäni.

Nyt näin uuden tietokoneen ostamista suunnitellessa huomasin, miten tunnistettava ja muista saman alan valmistajista erottuva brändi Apple on.

Kysellessäni tutuiltani tuli ilmi, että niin sanottu ’’Apple-uskovaisuus’’ on todellinen ilmiö. Kuuntelin sitten tuttujeni neuvoja ostaa Applen kone, sillä kuuleman mukaan tämä oli parasta mitä tämän hetken markkinoilta saa.

Itseäni kerkesi hetken ajan arveluttaa, sillä tämän vuoden (2017) Macbook-tietokoneissa ei esimerkiksi ole normaalia USB-järjestelmää, mutta on luotettu siihen, että

’’Apple-uskovaiset’’ tulevat ostamaan uuden koneen tueksi noin 60 euroa maksavan adapterin, että koneen saa yhdistettyä muihin laitteisiin. Mielestäni tämä oli erittäin mielenkiintoista

sekä outoa.

Lähdin selvittämään brändin tarinaa tarkemmin, ja paneuduin vaikuttajiin talon sisällä.

Applen vaikuttajista asiaa tutkiessani en voinut välttyä henkilöltä nimeltään Steve Jobs.

Päätin lähestyä henkilön uratarinaa dokumentin kautta.

 

Jobsin tarina sekä dokumentissa esille tuotu persoona oli hyvin mielenkiintoinen.

Miten huumeita käyttävästä, adoptoidusta hipistä tuli maailmanluokan visionääri ja miljardööri? Hänen lähtökohtansa eivät todellakaan ollut tavanomaiset.

Oli helpottava kuulla, että menestyäkseen ei tarvitse olla syntynyt täydelliseen perheeseen tai elää täydellistä nuoruutta.

Varsinkin jos ei tule niin sanotusti ’’normaaleista oloista’’, kuulee usein, ettei ole mitään mahdollisuuksia menestyä elämässä.

 

Steven nuoruuden kokemukset ja ajattelutapa erilaisesta maailmasta koskettivat, ja antoivat tietynlaista kipinää ja bensaa liekkeihin. Kaikella on kaiketi tarkoituksensa. Vaikka en lähtisi laajentamaan omaa tajuntaani samalla tavalla kuin Jobs, sain silti inspiraatiota kääntää asioita, ajatuksia ja projekteja ylösalaisin ja sitä kautta ympäri.

Mielenkiintoista dokumentissa oli esimerkiksi tuoda esille Steven motiivi käyttää huumeita. Siinä tuotiin vahvasti esille Steven tahto laajentaa maailmankuvaansa, tajuntaansa

sekä luoda jatkuvasti jotakin ennenkuulumatonta, mitä ei ollut vielä olemassa.

Erittäin mielenkiintoista oli myös se, miten korostettiin Steven tapaa luoda omia todellisuudenkuvitelmiaan ja katsoa asioita hyvin eri tavalla kuin muut.

En oikein dokumentin katsomisen jälkeen voinut ajatella Jobsia muuten kuin visionäärinä. Dokumentissakin kiteytettiin hyvin se, että hän ei ollut koodaaja, liikemies, suunnittelija taikka keksijä: hän todellakin oli visionääri, joka niin sanotusti vain näki asioita.

Eri tavalla kuin muut.

Steven ajattelutapa kiinteytyykin Applen tunnuslauseeseen ’’think different.’’

 

Tuntui, että hän ei kauheasti välittänyt siitä, mitä muut ajattelivat, vaan keskittyi omaan juttuunsa. Tajusin itse, että mietin usein ihan liikaa, mitä muut ihmiset ajattelevat niin liittyen unelmiini

sekä käytökseeni. Joskus eteenpäin päästäkseen tulee vain unohtaa pelkonsa ja oikeasti keskittyä siihen omaan juttuunsa 100% panostuksella. Se vie hirveästi energiaa, kun ajatus harhailee ja lipuu epävarmuuden puolelle.

 

Täytyy myös myöntää, että dokumenttia katsellessani mieleeni tuli, että unohdan helposti ajatella asioita monelta kantilta, erityisesti arjen keskellä. Luulen kuitenkin, että arjen hektisyyteen imeytyminen on vain erittäin huono opittu tapa: mielikuvitusta tai luovaa ajattelua ei tule käytettyä, sillä sitä ei esimerkiksi koulussa pidetty hyödyllisenä.

Nykyinen koulujärjestelmä, jota on käynyt noin 12-13 vuotta, on jättänyt siinä mielessä jälkensä. Kun tuo automaatio-ajattelu jää päälle, on siitä hankala päästä eroon. Se on harmi, sillä erityisesti nuorena olin tosi luova ja ajattelin usein hyvinkin eri tavalla kuin muut. Ainoa ongelma oli se, että erilaisesta ajattelusta haluttiin eroon. Jo ala-asteella opitaan kulkemaan massan mukana, mikä tuo varmasti pahaa oloa usealle. Muistan kun silloin omia unelmiani pidettiin todella tyhminä ja niistä kiusattiin. Huomasin itse luokka-asteiden edetessä passivoituvani, ja vuosi vuodelta tunsin itseni tyhmemmäksi kuin aiemmin. En esimerkiksi pystynyt enää kirjoittamaan lukiossa samalla tavalla kuin esimerkiksi ylä-asteella, jolloin ainakin omasta mielestäni kirjoitin todella hyviä tekstejä ihan vain vapaa-ajan vietoksi.

Dokumentti muistutti oman ajatteluni arvosta ja tärkeydestä, joka on vuosien saatossa muuttunut epävarmaksi kuiskaukseksi, joka koulumaailmassa vaimennettiin.

Dokumentti kuvasi hienosti, miten Jobs kumppaneineen ei periaatteessa luonut mitään uutta, vaan ajatteli vanhoja asioita eri tavalla. Esimerkiksi eräs Applen tunnetuimmista tuotteista, iPod, sai inspiraationsa normaaleista mp3-soittimista, mutta Steve halusi luoda jotakin

erityistä ja erilaista muista. Hän halusi tuoda tunnetta tuotteeseen ja tehdä siitä elämyksen niin sisältöä kuin tuotteen ulkomuotoa myöten. Hän halusi tuoda oman ajattelutapansa rauhallisen valkoisen värin ja yksinkertaisen designin muodossa. Steve harrasti paljon meditointia ja oli hyvin minimalistinen ihminen.

Hän kopioi ja opiskeli jatkuvasti ajankohtaisia asioita ja pysyi ajan hermolla kilpailijoistaan, sekä periaatteessa loi uudelleen kilpailijoidensa tuotteita.

On hyvin lohduttavaa, ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.

Hieno esimerkki hyvien bisnesrakojen löytämisestä oli esimerkiksi myös iTunesin luomisprosessi. Apple loi iPodin, yksinkertaisen laitteen, jolla kuunnella musiikkia. Sitten se loi sille myös sisällön, musiikkikirjasto iTunesin saaden maailman suurimmat levy-yhtiöt mukaan vuoden sisällä julkaisemisesta. Applen toiminta mullisti niin oman toimintakenttänsä että musiikkibisneksen. Tällainen tarjonnan ja kysynnän luominen on erittäin vakuuttavaa, ja

kertoo brändin sekä markkinoinnin tärkeydestä. Apple muutti maailmaa, ja teki

jotakin ennenkuulumatonta.

Yritys toimi Jobsin arvojen mukaisesti, jolloin palasin ajatuksissani hänen ajatusmaailmaansa. Vaikka ajoittain ajat olivat vaikeita, piti hän mielipiteistään ja arvoistaan kiinni,

loppujen lopuksi saavuttaen haluamansa menestyksen ja jopa enemmän.

 

Eräänlaisena Applen isähahmona nähty Jobs oli erittäin kunnianhimoinen, intensiivinen ja jopa pelottava ihminen. Perfektionistina Jobsille tuli usein konflikteja realistien kanssa,

kuten oman firmansa, Applen, toimitusjohtajan kanssa.

Vahvana persoonana hän kuitenkin pyrki unohtamaan ne ihmiset, joita ei arvostanut, mikä vahvisti hänen omaa henkilöbrändiään visionäärisenä oman tiensä kulkijana. Tämä toki tuotti ongelmia jopa siinä muodossa, että hänet erotettiin omasta yrityksestään ja hänen 10 vuoden työnsä valui kankkulan kaivoon.

Esimerkiksi edellä mainittu Applen entinen toimitusjohtaja sanoi dokumentissa: ’’Minä keskityin koneiden myymiseen, Hän keskittyi maailman muuttamiseen.’’

Erilaiset maailmankuvat törmäsivät yhteen.

Vahva persoona tuotti ongelmia matkan varrella, mutta toisaalta hän pitkäjänteisellä sinnikkyydellään nousi vielä yrityksen johtoasemaan, jopa tuon 10 vuoden katkeran odottelun jälkeen.

Pystyin omituisella tavalla astumaan Jobsin kenkiin. Dokumentissa hänet kuvattiin ’’hippinä ja kontrollifriikkinä’’, sekä hänessä oli ’’zenmäistä kiihkeyttä’’.

Hän oli täynnä vastakohtia, erilaisia rajapintoja ja erikoisuuksia.

Oli kiehtovaa, että näinkin menestyvällä ihmisellä oli näinkin komplekseja luonteenpiirteitä. Tämä sai miettimään omaa persoonaani, jonka koen hyvin hankalaksi asiaksi ymmärtää. Juurikin tuo ’’zenmäinen kiihkeys’’ iski minuun, sillä olen hyvin intensiivinen ja omaan vahvoja mielipiteitä, mutta usein se ei näy ulospäin. Toisaalta on hyvä, että pystyn hallitsemaan omia reaktioita ulkopuoliseen maailmaan, mutta mielestäni vain pelkään muiden mielipiteitä. Usein jätän sanomatta, sillä pelkään loukkaavani muita tai että minua pidetään tosi outona.

Hyvin tunnerikkaana ihmisenä myös tunnen asioita todella vahvasti, mutta koen vaikeaksi näyttää tunteitani. Joskus koen sen hankalaksi, sillä moni ei ymmärrä minua sen takia.

Jobs kuitenkin pystyi jollain hienolla tavalla hallitsemaan persoonallisuutensa ja valjastamaan sen brändinsä tueksi. Vaikka hänkin oli hyvin ailahteleva ja ei pelännyt sanoa mitä ajatteli,

silti hän sai käännettyä nämä vahvuuksiksi.

Dokumentissa näytetyssä Jobsin puheessa hän mainitseekin, että ei kannata tuhlata elämäänsä elämällä jonkun muun elämää. Omat omituisuudetkin tulisi kantaa siis kunnialla ja

valjastaa ne hyötykäyttöön. Hyvänä pointtina oli Steven läsnäolohakuisuus ja meditointi.

Ne ovat olleet hänen tärkeimpiä työvälineitään persoonallisuutensa kehittämiseen.

Dokumentin myötä sain itsekin hyviä ideoita omien ilmaisutaitojen kehittämiseen,

mikä varmasti tulee helpottamaan tulevaisuudessa niin ihmissuhteissa kuin tiimiyrityksessä toimimisessa.

 

Yksi teema kiinnitti huomioni Jobsin menestystarinassa: kunnianhimo ja tarve menestyä. Tähän pystyn todellakin samaistumaan, sillä olen aina halunnut nousta huonoista lähtökohdista menestykseen. Haluan päästä todistamaan ja kertomaan muille, että kaikesta on mahdollista selvitä ja luoda itselleen omanlainen elämä menneisyydestä huolimatta.

Dokumentti ja Steven asenne muistutti minua siitä, mikä minua ajaa eniten eteenpäin.

Palo päästä eteenpäin ja luoda itselleen parempi tulevaisuus.

Useaan kertaan mainittiin Jobsin palo, intensiivisyys sekä itsevarmuus.

Täydellinen omistautuneisuus, kaiken läpäisevä palo siihen, mihin hän uskoi.

Steven entinen työkumppani mainitsikin Steven aina halunneen olla vaikutusvaltainen ihminen.

Mainittiin myös, että hänen pääprioriteettinsa ei ollut raha.

Hänellä oli selkeä tavoite elämässä, mutta saavutti sen lukuisten eri kokeilujen kautta.

Niin epäonnistuneiden että erittäin onnistuneiden kautta. Viestinä että tekeminen ja kokeileminen opettaa parhaiten. Hän kokeili rohkeasti kehittää erilaisia tuotteita, eikä jäänyt toimettomaksi, kun sai Applelta, omalta yritykseltään kylmää kättä ja kenkää. Silti hän jatkoi elämäänsä yrittäen uusia asioita, vaikka olikin hyvin katkera ja vihainen. Itse asiassa silloin, kun hän teki comebackinsa 10 vuoden jälkeen Applelle, kehitti hän vasta hittituotteensa, iPhonen ja Macbookin. Hän keräsi ja oppi virheistään matkan varrella luoden ilmiömäisesti brändätyn imperiumin, eikä luovuttanut edes 10 vuoden jälkeen. Pitkäjänteisyys vie siis pitkälle, vaikka tekisi mieli luovuttaa.

 

Tässä tuleekin ilmi se, miten Steve Jobsin henkilöbrändi oli erittäin vahva ja ennen kaikkea aito: hän eli sille, mihin uskoi. Ja täysillä.

Eläessään hän onnistui mullistamaan erilaisten tuotteiden markkinoimisen sekäbrändäämisen. Luulen, että yksikään Applen tuote ei ole selkeästi toiminnoiltaan parempi kuin kilpailijoidensa, mutta juurikin se brändääminen on ilmiömäistä.

Se on rohkeasti erilaista, yksinkertaista ja kaunista.

Tuotteet ovat todellakin designiltaan yksinkertaisia, eikä edes tekniikaltaan kovin ainutlaatuisia, mutta ne ovat laadukkaita ja täyttävät asiakaslupauksensa. Ainakin niin uskolliset käyttäjät sanovat. Ja vannovat toki viimeiseen asti. On uskomatonta, millaisen ilmiön Apple on luonut tuotebrändeistään, vaikka esimerkiksi älypuhelimet ei todellakaan aina ole ollut kaiken kansan juttu. Apple toi ihmisen sekä koneiden suhteen uudelle tasolle.

Hän toi tunnesiteen.

Mielestäni tässä on hyvä pointti. Suurin osa meidän ihmisten valinnoista on tunteista riippuvaa. Markkinoinnin tuleekin osua tunteisiin ja vaikuttaa meihin emotionaalisella tasolla, vaikka kuvittelemmekin olevamme fiksumpia.

Apple on luonut itsestään kokemuksen. Dokumentissa kuvattiinkin hyvin, miten ihmisistä tulee ’’Apple-uskovaisia’’ ja että Applen liikkeet ovat brändin ’’temppeleitä.’’

Vertauskuvia, jotka korostavat brändin jumalallista ja hullua menestystarinaa, mutta todellakin niissä piilee brändin vahvuuden peruspilarit. Jobsin usko ja hulluus näkyvät Applen brändissä.

 

Dokumentti oli hyvin inspiroiva ajatellen oman persoonallisen brändini kehittämistä sekä omien tulevien tuotteiden brändäämistä ajatellen.

Erityisesti minua jäi kiinnostamaan omien vahvuuksien ja heikkouksien tutkiminen, ja niiden valjastaminen hyötykäyttöön. Nämä erilaiset piirteet tekevät minut erilaiseksi muista,

mikä on nykypäivän kovan kilpailun keskellä vahvuus.

On tärkeää erottautua muista jollakin tavalla.

Erityisen tärkeäksi koin myös brändin ja tunnesiteen yhteyden. Dokumentti antoi niin paljon ajattelun aihetta, että sulattelemiseen menee varmasti vähän aikaa. Edetäkseni bränditaitojeni kehittämisessä aion dokumentin perusteella tutustua ihmismielen syövereihin ja tunteisiin esimerkiksi psykologisen kirjallisuuden merkeissä.

 

 

 

Ella Eronen

Osuuskunta Mahtia