Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Stintegraatio – Stiimin integraatio

Kirjoitettu 20.12.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Suuri Integraatiokirja
Kirjan kirjoittaja: Markku Vierula
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Suuri integraatiokirja kertoo siitä, miten nykyään ei voida enää puhua erikseen myynnistä, markkinoinnista tai viestinnästä. Ne ovat niin läheisessä yhteydessä toisiinsa, ettei niistä voida enää puhua erillisesti, vaan jokaisen osan toimiminen vaatii toista. Myynnillä, markkinoinnilla ja viestinnällä pyritään saamaan yritykselle asiakkaita, integraatio tuo yrityksen lähemmäksi asiakasta, se kietoo koko organisaation asiakkaan ympärille. Integraatiossa on siis avaimet siihen, miten tuodaan asiakas keskiöön. Integraatio on liiketoiminnan johtamista asiakkuuksien kautta ja avulla. Suuri integraatiokirja ei ihan auennut minulle täysin, tai en osaa sanoa sisäistinkö kirjan sanoman oikein. Mutta kuten siinä sanotaan, hyvä kirja herättää ajatuksia. Tämä kirja saa aikaan myös tuloksia. Ehkä siis ei haittaa, että en sisäistänyt ideaa, koska sain siitä paljon ajatuksia ohjaamaan toimintaamme.  Suuri integraatiokirja edistää yhdessä tekemistä.

Integrointi tarkoittaa suoraan suomennettuna harmonisoida, tasapainottaa. Minä käsitän sen eräänlaisena uudelleen ohjautumisena. Pohditaan asiat asiakaslähtöisemmästä ajatusmaailmasta ja sitten laitetaan kaikki yrityksen osat vastaamaan parhaiten asiakkaiden tarpeita. Olemmekin Stiimissä aloittaneet jo ensi vuoden alussa tapahtuvan uudelleen organisoinnin, uuden johtoryhmän ja varsinkin asiakasmiehen valittuamme. Asiakkaan näkökulma tulee yrityksessä esiin vain ottamalla aktiivisesti luuppiin asiakkaan näkökulma. Asiakaslähtöisyys tulee siis meistä itsestämme, jos emme tee aloitetta, meistä ei tule asiakaslähtöistä tiimiä ja asiakaspäällikön valinta on meiltä juuri oikeaan suuntaan vievä teko. Vaikka aiemmin emme nähneet sillä mitään vaikutusta tai merkitystä, näin jälkikäteen huomataan miksi se olisi ollut tarpeen. Aiemmin meillä on ollut ongelmana se, että ei ole annettu tarpeeksi huomiota asiakassuhteiden kehittämiselle ja yleiselle asiakasliikkeelle

Asiakaspäällikön suurimpana tehtävänä ja haasteena on ajaa meitä kohti uusia asiakkaita sekä pitää asiakashankinnan lähempänä meitä ja konkreettisemmin osana arkea. Kuinka usein yrityksessä mietitään asiakkaan haasteita. Niin asiakaspäällikön, kuten muunkin johtoryhmän jäsenillä, heidän tehtävänään on varmistaa, että yhdessä sovitut asiat tulevat hoidettua. Kun puhutaan tuloksen tekemisestä, ainakin minulle tulee ensimmäisenä mieleen raha ja liikevaihto. Kuitenkin tuloksen tekeminen sisältää muutakin, se sisältää kaupallisen toiminnan eli rahan lisäksi viestinnällisiä tuloksia sekä markkinoinnillisia tuloksia. Nämä ovat toimintaa, joka välillisesti auttaa takaamaan kassavirran pidemmällä aikavälillä. Hyvällä markkinoinnilla ja viestinnällä asiakkaiden suuntaan, pystymme varmistamaan mahdolliset lisäkaupat ja asiakassuhteiden eteenpäin viemisen. Koska yrityksen tehtävänä on hankkia asiakkuuksia, sillä on kaksi perustoimintoa: markkinointi ja innovointi. Markkinointi ja innovointi tuottavat tuloksia, kaikki muu on kulua. Keskityimme viime vuonna liikaa muihin asioihin ja itse projekteihin, vaikkakin asiakkaat tulisivat olla tärkeimpänä mielessä. Tähän asiaan on tultava muutos.

Tavoitteena integroinnilla on saada aikaan toimintaa ja niiden kautta tuloksia. Sehän meilläkin on tavoitteena, hiljaisen syksyn jälkeen haluamme kaikki varmasti saada ”uutta tuulta purjeisiin” ja saada aikaan paljon tekemistä. Konkreettisia päiviä uudelle asiakashankinnalle on jo sovittu, sekä reissu ulkomaille ja mm. aamupala hetkiä ulkomaanvierailijoiden kanssa. Uskon, että näillä teoilla pääsemme jo hyvin alkuun.  Kun lähdetään toimimaan, on muistettava pitää mielessä yhteiset suuntalinjat, jotta ei käy kuten aiemmin ja menemme täysin tekeminen edellä ja jätämme asiakkaan taka-alalle. Toimintaamme voimme ohjata helpoilla apukysymyksillä, hiukan kirjan ohjeista muokattuna

  1. Kuinka organisoimme tiimin toiminnan projektissa? Ovatko kaikki 6 henkeä mukana, tarvitaanko muita vai riittääkö pienempi porukka?
  2. Kuka kantaa viime kädessä vastuun? Vastuualueiden jakaminen on aina tärkeää, tiedetään kuka tekee mitäkin.
  3. Miten pääsemme alkuun? Mitkä ovat ensimmäiset askeleet oikeaan suuntaan
  4. Mitä osaamista asiakas/projekti vaatii? Mitä kirjoja lukuun, jotta saadaan oikeita tietoja? Keneltä muulta tietoja voisi saada?

Me tarvitsemme tarkan strategian ensi vuodelle, jotta pääsemme kaikkiin tavoiteisiimme. Tavoitteena on Hongkongin matka, mutta meillä on esimerkiksi myös oltava tarpeeksi rahaa investoitavaksi kesäprojekteihin, jotta kaikki saavat tehdä mitä haluavat. Strategian myötä joudumme pohtimaan kaikkien osaamista ja miten pystymme parhaiten sitä hyödyntämään. Tätä olemme miettineet jo aiemmin, mutta nyt se on oikeasti laitettava käytäntöön ja siihen tulee väistämättä muutoksia tiimin koon muuttuessa. Hienot pelikenttämallit eivät tuota meille mitään arvoa, jos emme osaa laittaa käytäntöön niitä luodessa tajuttuja asioita. Esimerkiksi jos tiedämme, että Ilari ja Sanni ovat idearikkaita, heille pitää antaa vapaus kehittää ideoita ja jättää asioitten loppuun vieminen minulle ja Venlalle. Kaikilla on oma paikkansa pelikentässä ja kun saamme kuuden hengen voimat yhteen tarpeeksi tiiviiksi, olemme paljon tehokkaampi kuin 12 hengen tiimi, jossa mahdollisesti on n. tyhjää voimaa.

Miten sitten voimme hyödyntää integraatiota meillä Stiimissä? Emme ole suuryritys, mutta meilläkin joudutaan pohtimaan sitä, minne rahat kannattaa käyttää. Ehkä kaikissa projekteissa tulisi ajatella asioita enemmän kokonaisuutena, eikä markkinointina ja myyntinä erikseen. Olemme kaikki kuitenkin tulleet sinne asioita oppimaan, joten jos sysäämme itselle hankalat asiat muille, emme niitä itse tule oppimaan. Koska meitä on vain kuusi henkeä kun tulemme takaisin tammikuussa, on kaikki ongelmat saatava käsiteltyä heti. Tämä koskee niin ihmisten välisiä ongelmia, mutta myös esimerkiksi talousongelmia, joita meillä saattaa olla edessä. Ja koska elämä akatemialla yleensäkin ottaen on varsin hektistä, jokainen haaste on otettava nopeasti käsittelyyn. Sujuva ja jatkuvasti eteenpäin vievä toiminta vaatii jokaisen kuuden osan täydellistä yhteen toimimista, ei ole varaa puuttua keskinäisiin kiistoihin. Kun suunnataan katseet tekemiseen ja tiimin ulkopuolelle, eivät sisäiset ongelmat ole myöskään niin merkittäviä. Jotta myös itse saisin itsestäni asiakaslähtöisemmän, päätän nyt, että hankin ensi lukukauden aikana itselleni kaksi omaa asiakasta. Asettamalla tavoitteet ja sanomalla ne ääneen (kirjoittamalla ne ylös) asiat tulee todennäköisemmin tapahtumaan. Ja ajatusmaailmasta kaikki lopulta lähtee.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!