Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Stooripuu

Kirjoitettu 02.04.16
Esseen kirjoittaja: Janita Mikkola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinallistaminen - Palvelukokemuksen punainen lanka
Kirjan kirjoittaja: Anne Kalliomäki
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

Stooripuu, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Valitsin Tarinallistamisen, koska kummitiimimme Dynaamian Tanja on sitä kovasti suositellut. Hän on perehtynyt tarinallistamiseen enemmänkin kuin vain yhden kirjan verran, ja puhui siitä niin innoissaan että pakkohan minunkin oli tsekata, mistä on kyse. Sitä paitsi tarinallistaminen kuulostaa hauskalta sanalta.

Kirjan kansissakin kehutaan, että sana ”tarina” mainitaan kirjassa 1866 kertaa. Huh! Tuntuu, että siinä on yksi tuhat liikaa, sillä välillä teksti kuulostaa todella itseään toistavalta. ”Tarina” on määritelty kirjan alussa mielestäni vähän pitkäveteisesti, ja ajattelinkin, että tästä tulee varmaan raskas luettava. Mutta heti kun pääsin asiaan, eli ”Luku 3: Miten tarinallistetaan?” niin kiinnostus heräsi heti.

Olin Innova 2:ssa kun Dynaamian treeneistä porukka hajaantui pienryhmiin työstämään projektille/bisnekselle Stooripuuta. Olen kuullut siitä puhuttavan sen jälkeen muutamassa muussakin tilanteessa, joten osasin sitä kirjassa jo odottaakin. Stooripuu on ehdottomasti yksi kirjan parhaista antimista, ellei jopa paras. Juurakon, rungon, maan tason ja oksiston merkitykset on määritelty hyvin tarkasti, eikä lukijalle jää epäselväksi, mitä tässä nyt pitää tehdä.

stooripuu_tarinakone

Stooripuu on työväline yrityksen tarinaidentiteetin suunnitteluun, ja se käydään läpi yleensä ensimmäisenä vaiheena koko bisneksen tarinallistamisessa. Se pakottaa yksinkertaistamaan ja kiteyttämään asioita, ja tukee arvo- ja asiakaslähtöistä ajattelua. Kaikissa osissa ytimessä ovat ”ne oikeat kysymykset”, joiden kautta on helppo lähteä miettimään yrityksen suuria asioita.

Juuret

Juuret –vaiheessa kiteytetään yrityksen ”aidot timantit”, eli sen tärkeimmät tekijät. Tarinallistaminen lähtee yrityksen sisältä, ei koskaan ulkopuolelta. Muuten tarinasta tulee vaikeasti samaistuttava ja epäselvä. Yrityksen ydin on vastaus kysymykseen ”miksi?” Miksi yritys on olemassa? Mitä muutamme asiakkaan elämässä? Mitä fiilistä välitetään?

Usein asiakas ei näe sitä, mikä yrityksessä on aitoa ja arvokasta. Siksi nämä asiat on kuvattu puun juurina, näkymättömänä toiminnan perustana. Tarinallistamisen kautta on mahdollista tuoda nämä arvot enemmän asiakkaiden näkyviin.

Runko

Stooripuun runkoon määritellään yrityksen pääasiakaskohderyhmä. Eli ei vain ympäripyöreästi ”asiakkaat”, sillä kaikilla asiakkailla ei ole samaa näkökulmaa. Tarinallistamisen kannalta on erittäin tärkeää, että pääkohderyhmä tunnetaan hyvin, sillä oikean näkökulman pohjalle luotu tarina puhuttelee voimakkaammin kuin ”kaikkea kaikille” –tyyliin luotu kertomus, joka taas ei puhuttele ketään.

Asiakastyypin määrittelemiseen on taas kysyttävä ne oikeat kysymykset. Esimerkiksi kulutustottumusten ja populaarikulttuurin kautta on hyvä lähteä liikkeelle: Mitä musiikkia asiakas kuuntelee? Mistä hän ostaa vaatteensa? Mikä on tyhmintä/turhinta, mihin hän käyttää aikaa somessa? Mitä hän haluaa opettaa lapsilleen?

Kalliomäki mainitsee monessa kohtaa kirjassaan elokuvatuotannossa käytettäviä menetelmiä ja työtapoja, mikä onkin aiheeseen sopivaa, ovathan elokuva-alan ihmiset tarinankerronnan mestareita. Asiakasprofiilin laatimiseen sopii hyvin myös elokuvien henkilöhahmojen luomiseen käytettävät piirrelistat. Esimerkiksi:

Fyysiset piirteet, kuten sukupuoli, ikä, ryhti, ulkonäkö, viat…

Sosiaaliset piirteet, kuten ammatti, perhesuhteet, uskonto, asema yhteisössä…

Psykologiset piirteet, kuten moraali, seksielämä, asenne elämään, kyvyt ja taidot…

Maan taso

Rungon molemmilla puolilla on nuolet. Niihin kirjataan ne yrityksen ydintuotteet ja –palvelut, joiden ympärille tarinakehys rakennetaan. Kun ne näkyvät asiakkaan vierellä koko tarinallistamisprosessin ajan, on helpompi pysyä asiassa eikä lähteä harhailemaan epäolennaisiin asioihin. Mistä palasista koko palvelukokonaisuus rakentuu?

Oksisto

Tässä vaiheessa Stooripuuta on ideoinnin aika! Tarinallistamisen tärkeimmässä osassa kirjataan elementtejä, joista voisi syntyä tarinallisuutta yrityksen palveluihin. Kuten Tiimiakatemialla olemme tottuneetkin, myös Kalliomäki toteaa että innovoinnissa pieni hulluttelu on vain hyvästä. Vielä ei nimittäin olla luomassa mitään lopullista.

Kalliomäki esittää Rolf Jensenin neuvon, mikä sopii nimenomaan tarinallistamiseen; nimittäin sydänmyrsky aivomyrskyn sijasta. Tarinaa varten on tarkoitus luoda tunteita, joten emotionaalisuutta kannattaa käyttää hyväksi tarinaelementtien etsimisessä.

Taas kerran oikein valitut kysymykset ohjaavat tässäkin vaiheessa kätevästi eteenpäin. Vaikka toisaalta on hyvä ajatella out of the box, tarinallistamisessa pyritään kuitenkin konkretiaan. Jonkinlaisen konkreettisen vertauskuvan avulla yrityksen arvoista (juurista) tulee helpommin ymmärrettäviä. Esimerkkinä Kalliomäki kertoo yrityksen, jonka vertauskuva hyvinvoinnin edistämiselle voisi olla vaikka metsä.

Millaisia teemoja liittyy yrityksen toimintaan? Millaisia hahmoja? Onko yrityksellä sanontoja, jotka kuvaavat yrityksen tapaa toimia?

Yrityksen tyyliä voi hakea esimerkiksi vertauksilla arjesta tai tv-ohjelmista. Jos tarjoamasi palvelukokemus olisi kuin…

  • eläin, mikä eläin se olisi?
  • maisema, millainen maisema se olisi?
  • historiallinen henkilö, kuka hän olisi?
  • toimintaelokuva, millainen toimintaelokuva se olisi?
  • romanttinen komedia, millainen romanttinen komedia se olisi?
  • seikkailusarja, millainen seikkailusarja se olisi?

On myös fiksua kerätä tarinamateriaalia, esimerkiksi esineitä, kuvia tai musiikkia asioista, jotka kuvastavat yrityksen toimintaa. Työntekijöillä voi olla keskenään erilainen mielikuva siitä, mikä heidän mielestään on yritykselle ominaista, joten heitä voi pyytää tuomaan tällaista materiaalia mukanaan.

Kun Stooripuu on valmis, ”kerätään hedelmät”, eli oksistosta valitaan kaikkein parhaiten yrityksen tavoitteita tukevat asiat, joita aletaan jatkotyöstämään. Tästä eteenpäin Kalliomäki jatkaakin sitten uusilla työkaluilla ja neuvoilla, joita seuraamalla näistä Stooripuun hedelmistä kasvatetaan uusi tarina.

Tajusin kirjaa lukiessani, että eihän minulla ole tällä hetkellä mitään kunnon projektia, johon kaikkea tätä teoriaa voisin hyödyntää täysillä. Olen silti vakuuttunut, että tarinallistamisella on parhaimmillaan todella myönteinen vaikutus yrityksen toimintaan. Kun tarinaa käyttää jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti, sekä markkinoinnissa, henkilöstön perehdyttämisessä että asiakaspalvelussa, se palvelee brändiä uskollisesti. Ihmiset kaipaavat uusia elämyksiä ja syvempää tarkoitusta tekemiselleen, ja tarinallistamisen avulla voi tuoda juurikin tällaista lisäarvoa ihmisten elämään. On myös hauskaa huomata, kuinka sitä nyt tunnistaa helpommin, mitkä yritykset käyttävät selkeästi tarinamallia antamassaan palvelukokemuksessa. Esimerkiksi MailChimp, jota kävimme äskettäin treeneissämme läpi. Niin sitä saa näköjään sähköpostipalvelustakin hauskan kokemuksen pelkästään tarinan voimalla!

Tiimiläiseni Noora antoi minulle käteeni kirjan, joka antaa kädestä pitäen –ohjeistusta käsityöbisneksen aloittamiseksi. Minulla on siis eräs idea, joka sai alkunsa netin lukemattomista DIY-sivustoista. Kauniita käsitöin tehtyjä sisustus- ja huonekaluartikkeleita, kuten valaisimia, pöytiä, naulakoita jne. Ei pelkästään askartelutöitä ja pikkuesineitä, vaan vähän suurempia custom-made decor –esineitä. Olen kerännyt itselleni talteen visiooni kuuluvia kuvia. Tälle bisnekselle, kun sen aika tulee, haluan ehdottomasti luoda tarinan, ja siihen on onneksi nyt hyödyllinen ja kätevän oloinen työkalu olemassa!

Janita Mikkola

Osuuskunta Wedia
janita@wedia.fi

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!