Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

STOP MYYNTI – Mika D. Rubanovitsch

Kirjoitettu 09.10.19
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Stop myynti on Mika D. Rubanovitschin kirjoittaman kirja, joka perustuu myynnin perusasioiden äärelle. Stop myynnissä käsitellään myynnin murrosta, moderneja myynnin työkaluja ja miten niiden hyödyt maksimoidaan, nykytrendejä ja eri sukupolvia.

 

STOP myynti, koostuu neljästä osa-alueesta Suhteista, Työkaluista, Osaamisesta ja parantamisesta. Myynti- ja ostoprosessit käynnistävät aina sosiaalisesta kanssakäymisestä ja paras tilanne on, kun myyntiketju alkaa suosittelun perusteella. Työkaluilla tarkoitetaan taas, että itse myyntityö tehdään asiakkaan valitsemassa kanavassa, sopivilla työkaluilla. Osaamisella haetaan, että myyjän on luotava itsestään asiantuntija, joka osaa myydä vakuuttavasti. Parantamisella taas haetaan sitä, että myynti ei lopu pelkästään kättelyyn ’’kiitos kaupoista’’, vaan jatkuu tiiviissä yhteistyössä, jossa molempien osapuolien toimintaa kehitetään jatkuvasti.

 

Kun peilaan omaan elämään kirjan oppeja, herään ajatukseen, että olen aika hyvin perillä, kun puhutaan esimerkiksi. nykyisestä ostokäyttäytymisestä. Elän kirjan mukaan Y ja Z- sukupolven vaihdosaikaa, jotka ovat diginatiiveja. Diginatiivilla tarkoitetaan, että luotamme hyvin tehtyyn vaikuttajamarkkinointiin, haluamme olla osa ostetun tuotteen brändiä ja kokemuksia, shoppailemme matkapuhelin kourassa, koska teemme koko ajan hintatutkimusta netissä. Tunnistan itseni näistä.

 

Myynti on lähellä sydäntäni ja on vaikea olla puuttumatta kirjan neljään eri kategoriaan. On puhuttu, että vanha tapainen myynti on kuollut ja digi on valloittanut myynnin. Olen itsekin 18-vuotiaana ollut siinä ajatuksessa, että digi tulee ja jyrää, mutta näin se ei ole. Kirjassa käsitellään juuri tätä, että miten maksimoidaan myynti yhdistämällä virtuaali- ja perinteinen myynti, nostamalla mm. asiakkaan ostoprosessi keskiöön.

Suhteissa tärkeää on muistaa, että se on kaiken ydin. Suhteet sisältävät kasvotusten myynnin, sosiaalisen median eri kanavat, referenssien hyödyntämisen, suosittelut sekä inbound ja out-bound markkinoinnin. Itse hyödynnän myyntikanavissani kaikkea näitä ja lähden aina liikkeelle, mistä tavoitan kohderyhmäni helpoiten. Kaikista parasta on pitää aina jo nykyiset asiakas-suhteet lämpiminä ja keskittyä niihin. Kun olet aito ja rehellinen ja tuotat asiakkaalle jatkuvaa lisäarvoa, niin hän suosittelee sinua eteenpäin, jonka kautta saat helposti lämpimiä liidejä, joita on huomattavasti helpompi käsitellä, kun kylmiä. Referenssejä voi hyödyntää monella eri tavalla, mutta itse näen tehokkaana tapana hyödyntää niitä mm. videoiden muodossa. On tärkeää tuoda esille myös muille se, että nykyinen asiakas on tyytyväinen kaikkeen. Sosiaalisia medioita käytän aktiivisesti, mutta myyntityössä paras kanavani on ehdottomasti LinkedIn. Yritän luoda kanavassa mahdollista henkilöbrändiä ja kertoa omia fiiliksiä, aidosti, mihin asiaan liittyen. Tämän kanavan käyttö on kylläkin osittain heikentynyt omalta kohdaltani, koska en arvojeni puitteissa pysty tekemään aggressiivista myyntiä sosiaalisissa medioissa. Inbound myyntiä tuotan luomalla hyvää sisältöä verkkosivuille, tekemällä kohdennettuja mainoksia, joissa tavoitan potentiaalisia asiakkaita, jotka sitten konvertoituvat mahdollisiksi asiakkaiksi ja jättävät yhteydenottopyynnön.

’’Digiaikakaudella moni myyjä on laiskistunut. Liidien odotetaan tippuvan pöydälle’’ Tätä olen huomannut paljon ihmisten kesken. Alussa itsekin uskoin, että liidejä olisi helppo saada, mutta se on yllättävän vaikeaa. Nettisivujen värimaailmallakin voi olla iso vaikutus jättääkö ihminen yhteydenottopyynnön vai ei. Tässä vaiheessa peliin tulee brändi eli mielikuva, miten asiakkaan luottamus saadaan digin avulla puolelleen. Yhtälö ei ole helpoin ja sitä kautta, onkin noussut uusia työnimikkeitä mm. Brändistrategi, brändiasiantuntija, brändikouluttaja. Uskon, että liidien saaminen, vaan entisestä vaikenee, koska yhden tuotteen tai palvelun vertailu kasvaa kasvamistaan ja yhteydenotto kanavat lisääntyvät koko ajan.

 

Ruban kirja oli kaikinpuolin hyvä herättely nykyisestä tilanteesta myynnin parissa. Aiempiin Mikan kirjoihin, tässä oli hyvin tuotu esille myös sitä perpektiiviä, ettei kaikki tule olemaan vaan digidigidigi, vaan myös vanhoja tapoja käytetään edelleen, mutta niitä voidaan hyödyntää myös digitaalisissa muodoissa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!