Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Storytelling työkaluna

Kirjoitettu 04.12.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 3
Kirja: Storytelling työkaluna
Kirjan kirjoittaja: Mervi Rauhala
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi brändit rakentavat markkinointivideoihin tarinoita? Miksi esimerkiksi Paulig on luonut useita videoita eri alojen henkilöistä? Mitä tekemistä heillä on kahvin kanssa? Vastaus on: ei välttämättä mitään, mutta heidän avulla voidaan viestiä mielenkiintoisesti ja puhuttelevasti omaa asiaa ja lisätä brändin arvoa sekä myyntiä.

 

Tarinankerronta markkinoinnissa

Kaikki markkinointi on omanlaista tarinankerrontaa. Parhaat mainoskampanjat kertovat jonkun tarinan kautta oleelliset ja mielenkiintoiset asiat ja saa herätettyä ostajan mielenkiinnon. Niillä on mahdollista yhdistää asioita elämästä markkinoitavaan tuotteeseen tai palveluun ja helpottaa asiakasta ymmärtämään viesti.

 

Miksi kertoa tarinoita?

Tarinat ovat mielenkiintoisia ja ihmiset pitävät niistä. Niiden avulla on myös helppo viestiä erilaisista ominaisuuksista esimerkiksi tuotteissa. Tarinan rakentaminen voi olla haastavampaa ja viedä enemmän aikaa kuin kertoa suoraan tuotteen eduista, mutta lopulta se on palkitsevampaa ja edut jäävät paremmin asiakkaan mieleen. Vielä jos tarina saadaan tuotua videon muodossa, jolloin asiakkaalle jää myös visuaalinen muistijälki, niin aina parempi. Pyrimme kertomaan jatkuvasti lyhyitä minitarinoita HÄRin omassa kanavassa, jotta ihmiset muistaisivat meidät.

 

Samaistuminen

Tarinankerronnan ytimessä on tarinoihin samaistuminen. Kun ihmiset pystyvät samaistumaan kerrottuun, he kokevat tunnereaktion, joka voi saada heidät tekemään lopullisen ostopäätöksen. Tai ainakin harkitsemaan sitä ja tutkimaan teknisiä lisätietoja. Ihmiset tekevät suurimman osan ostopäätöksistä ja kaikista päätöksistä tunteiden johdosta, vaikka uskottelemmekin itsellemme muuta. Kuvittelemme, että teemme järkeviä päätöksiä. Todellisuudessa lähes aina jokin tunne sai meidät ostamaan ja lopulta vain haluamme perustella sen järjellä itsellemme. Hyvä markkinointi houkuttelee tarinankerronnalla asiakkaan kauppaan ja antaa siellä myös järkiperustelut ostokselle.

 

Tarinan jaettavuus

Kun puet asiasi tarinan muotoon, se jättää paremman muistijäljen kuuntelijalle. Hänen on huomattavasti helpompi kertoa se eteenpäin myös ystävilleen. Lukuisat loistavat markkinointikampanjat ovat olleet koskettavia, hauskoja, varoittavia, innostavia tai muuten mielenkiintoisia tarinoita, joita ihmiset ovat kertoneet työpaikkojen taukohuoneissa, joukkueen treeneissä, koulujen ruokatunneilla tai juhlissa ystävilleen. Ne ovat lähteneet leviämään orgaanisesti viraaleiksi keskustelunaiheiksi. Onko parempaa mainoskampanjaa? Me tavoittelemme HÄRin markkinoinnissa samanlaista hauskan viestin viraaliefektiä.

 

Asenteiden muuttaminen

Tarinoilla voi olla suuri vaikutus. Ne pystyvät muuttamaan ihmisten asenteita ja käsityksiä. Jos joku brändi onnistuu muuttamaan ihmisten asenteita, se tulee varmasti olemaan merkittävä heille. Varsinkin yrityksellä, joka lähtee uudelle aluevaltaukselle esimerkiksi asiakassegmentin puolesta, voi olla iso työ saada muutettua ajattelumalleja. Tarinoiden avulla he voivat lähteä tavoittelemaan haluamaansa muutosta. HÄR haluaa muuttaa meininkiä rennommaksi ja tuoda viestiä ihmisille, ettei epäonnistumisia ja takaiskuja kannata ottaa liian vakavasti.

 

Pyhä kolminaisuus tarinankerronnassa

Kun luot tarinankerronnan kautta markkinointia tulee miettiä kolmea seikkaa: omaa yleisöä, omia tavoitteita ja hyvää tarinaa. Nämä yhdistämällä voit luoda mahtavaa markkinointia. Kohderyhmäajattelu pätee tässäkin markkinoinnissa. Omat tavoitteet määrittävät, mitä tarinan pitäisi saada aikaan. Oma brändi määrittää, millaisia tarinoita voit kertoa. Tietysti tarinan on myös oltava hyvä, jotta se voi alkuunsa saada mitään vaikutusta aikaan. Mitään näistä ei voi sivuuttaa, koska silloin tavoitteet jäävät saavuttamatta.

 

Viesti

Kertoessa tarinaa, tulee muistaa ydinviesti. Hyvän tarinan voi kertoa helposti, mutta sanoma täytyy olla koko ajan kirkkaana mielessä ja siitä kaiken tulisikin lähteä. Viesti pohjautuu brändiin, sen arvoihin ja visioon. Tarinan on tarkoitus korostaa viestiä ja luoda sille mahdollisuuksia mennä paremmin ihmisten mieliin. Ilman selkeää ydinviestiä et voi lähteä luomaan tarinaa. HÄRin kanssa olemme hioneet viestiä ja se vaatikin vielä selkeyttämistä, jotta siitä voi kertoa oikealla tehokkaalla tavalla.

 

Visuaalisuus ja kiteyttäminen

Tarinoilla voi kertoa niin paljon lyhyesti. Hyvät tarinat kertovat paljon nopeasti. Suuri osa tiedosta on rivien välissä tulkittavissa. Pelkkään tekstiin voi tiivistää paljon muotoilemalla asia tarinaksi, mutta lisäämällä siihen vielä kuvaa ja ääntä saadaan kiteytettyä valtavasti pieneen pakettiin. Aikana, jolloin asiakkaan aika on kullanarvoista, on tiivistämisen taito erityisen arvokasta. Tarinat ovat tätä päivää.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!