Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Storytelling työkaluna

Kirjoitettu 08.01.21
Esseen kirjoittaja: Lassi Pohtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Storytelling työkaluna
Kirjan kirjoittaja: Mervi Rauhala & Tarja Vikström
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin kirjan, koska olin lukenut Intohimona Brändit aikaisemmin ja kiinnostukseni lisääntyi brändien luomiseen ja rakentamiseen liittyvissä asioissa. Näissä storytelling, eli tarinankerronta on yksi tärkeimmistä asioista. Kirja auttoi ajattelemaan miksi juuri tarinankerronta jää mieleen ja on tehokas tapa vahvistaa brändiä, sekä tunnistettavuutta lisäävä tekijä markkinoinnissa.

 

Mikä niistä tarinoista sitten tekee niin toimivia?

Se miksi tarinankerrontaa tulee käyttää hyväksi on se, että tarinat jäävät mieleen paljon paremmin kuin pelkkä kuva tai lausahdus. Tarinoita on kerrottu niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa, ne vetoavat lähes kaikkiin ihmisiin sillä tarinat usein sisältävät seuraavat perus osa-alueet jotka olemme oppineet tunnistamaan.

Sankari

Sankarin tavoite

Miksi tavoite on vaikea tai mahdoton toteuttaa

Mikä ratkaisee ongelman

Hyvin kohdennetut tarinat saattavat myös markkinoida itse itseään. Kun tarina osuu oikeaan kohderyhmään kuuluvalle henkilölle, on hyvin todennäköistä että hän kertoo tarinasta, vaikkapa hyvästä mainoksesta eteenpäin samantyylisille kavereilleen. Tässä tilanteessa tarina lähtee leviämään ¨ilmaisiksi¨ entisestään ja näin jo pelkästään yksi oikeanlainen mainoksen näkijä saattaa aiheuttaa ketjureaktion jossa se leviää todella monelle aiheesta kiinnostuneelle. Se miksi näin tapahtuu johtuu siitä, että mainos on jäänyt mieleen ja puhuttaa katsojaansa.

Tarinat jäävät mieleen kun ne kohdistetaan siis oikeanlaisille katsojille (käytän tässä tekstissä nyt oletuksena, että puhutaan esim mainosvideosta, jolloin tarinaa katsotaan) joihin voidaan vedota esimerkiksi tunteilla. Todella tehokkaana keinona on valita kohderyhmää yhdistävä tekijä, esim perhe ja käyttää mainonnassa perheeseen liittyviä helposti samaistuttavia ja muistettavia hetkiiä. Itselleni toimii loistavasti mm. laskettelumainokset, jossa laskettelijat elävät rentoa stressivapaata elämäänsä vuorilla ystäviensä kanssa ja pitävät vain hauskaa yhdessä. Aina kun näen jonkun hienon laskettelu aiheisen mainoksen, niin tiedostamattani varmaan kahdeksan kertaa kymmenestä lähetän sen mainoksen kaikille laskukavereilleni joiden kanssa olen kokenut vastaavaa. Näin minä toimin ikäänkuin ilmaisena mainoksen jakajana tiedostamattani sitä itse, sillä mainos aiheuttaa minulla sekä samantyylisillä ihmisillä tunteita joihin samaistua.

On siis kriittisen tärkeää tietää tarkasti kenelle mainosta halutaan näyttää ja aloittaa tarinan rakentaminen siltä pohjalta mihin kohderyhmäsi voi samaistua ja mikä aiheuttaa heidän kesken puhetta.

Yksinkertaisuus ja asian ytimekkyys on myös nykypäivänä se juttu. Altistumme nykyään niin paljon markkinointivideoille sekä muille mainoksille, että suurin osa mainoksista menee ohi ilman pienintäkään ajatusta asialle. Tästä syystä on tärkeää että tarinan pointti käy selväksi ensimmäisten sekunttien aikana, jolloin saadaan katsoja vakuuttumaan ja kiinnostumaan asiasta. Kun katsojan kiinnostus on saatu, pitää tarinan edetä tehokkasti kohti loppua ilman liiallisia yksityiskohtia jotta siitä ei tule liian sekavaa ja pitkää jolloin kiinnostus lähtee ja mainos ei saa toivottua tulosta aikaan.

Huomaan että olen monesti itsekkin tehnyt mainoksia ilman suurempia ajatteluja kenelle mainosta näytetään, mutta jatkossa haluan panostaa asiaan isosti.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!