Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Strategia ala Molla

Kirjoitettu 17.02.15
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokangas & Riku Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Internet on tulevaisuus ja google määrittelee, oletko olemassa vai et. Kaikki siirtyy verkkoon ja tulevaisuuden menestyjä onkin se yritys, joka osaa ottaa sosiaalisenmedian haltuunsa.

Digitaalinen jalanjälki -kirja on nyt ollut käsittelyssäni kuukauden päivät. Luin sen ensin kannesta kanteen, annoin ajatusten hautua hetken ja sitten palasin muutamaankin otteeseen selailemaan kirjaa. Vasta nyt olen valmis kirjoittamaan siitä.

Olen käynyt pitkään kamppailua itseni kanssa siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä verkko ympäristössä. Tämä kamppailu kasvoi entisestään kun päätin, että haluan saavuttaa joskus elämässäni asiantuntija-aseman. Ja vielä haastavampaa siitä tuli, kun toimintani tuli suuren yleisön tietoon. Kuljin pitkään usvassa ja nyt on tullut se aika kun aurinko pilkistää verhon takaa. Ajattelin käyttää kirjan opit suoraan Molla la Donnan viestintäsuunnitelman tekemiseen. Enkä minä tyydy vain viestimään, vaan lähden rakentamaan tätä kokonaisuutta sisältömarkkinoinnin kautta.

Sisältömarkkinoinnin strategia koostuu kuudesta kohdasta:

  1. Mistä brändi puhuu?
  2. Kenelle brändi puhuu?
  3. Missä kosketuspisteissä ja formaateissa brändi puhuu?
  4. Kuka tuottaa ja milloin?
  5. Miten mainostamme sisältöä?
  6. Miten menestystä mitataan?

 

Strategia ala Molla

1.     Mistä Molla puhuu?

Mollalle tärkeitä asioita ovat rockabilly elämäntapa, elämykset, tapahtumat ja pin-up. Hän kertoo pin-up-mallina toimimisesta (omasta näkökulmastaani), itseään mietityttävistä asioista, järjestämistään tapahtumista ja muista alaan tai elämääni olennaisesti liittyvistä asioista. Pohjimmiltaan Molla on viihdetaiteilija, eli hänen tavoitteenaan on tavalla tai toisella viihdyttää seuraajiaan.

 

2.     Kenelle Molla puhuu?

Molla puhuu muille alan harrastajille ja erityisesti kulttuuriin vasta tutustuville ihmisille. Seuraajat jakautuvat kahteen ryhmään: 18-34-vuotiaat naiset ja 25-34-vuotiaat miehet.

Naiset ovat tyypillisesti joko itsekin alan harrastajia tai ihannoivat elämäntapaa salaa. Heitä kiinnostaa elämäntapaan kuuluva muoti ja kampaukset, sekä mallinura. Verkosta he hakevat inspiraatiota ja koittavat löytää ihmisiä, joihin voivat samaistua. Verkosta he hakevat tietoa pin-upista. Ystävilleen he haluavat jakaa vain hyödylliseksi kokemansa tiedot, kuten vinkit meikin tai kampausten tekoon.

Miehet taas tyypillisesti haluavat vain kuolata kauniin naisen kuvia. Osaa heistä kiinnostaa myös elämäntapa, mutta suurin osa haluaa vain mahdollisimman paljon silmänruokaa. He seuraavat yhteisöjä, jotka julkaisevat useita kymmeniä naisten kuvia päivittäin ja jos näkevät jotain pysäyttävää, alkavat he seurata myös yksittäisiä henkilöitä. Miehet ovat naisia uskollisempia faneja. He kertovat mielellään mikä miellyttää heidän silmäänsä ja keskustelevat lähinnä yksityisviestien kautta. He saattavat myös jakaa mieluisan sivun omalla aikajanallaan, mutta harvemmin keskustelevat näistä kavereidensa kanssa.

 

3.     Missä kosketuspisteissä ja formaateissa Molla puhuu?

Mollalla on kolme pääkohtaamispistettä; Facebook, Instagram ja Blogi/nettisivu. Ennen kun pureudun niihin tarkemmin haluan muistuttaa, ettei Mollalle ole vielä tehty suunnitelmallista markkinointia. Tähän syynä on se, että katson itse asiaa liian läheltä, enkä ole saanut tartuttua hommaan.

Instagram (@molladonna) keskittyy arkeen. Siellä jaan kuvia omista liikkeistäni ja välillä mainostetan muuten vaan. Tällä hetkellä siellä Mollan tekemisiä seuraa 1039 henkilöä. Seuraajat ovat lähinnä täysin tuntemattomia tyyppejä, jotka tykkäävät nähdä muiden elämää ja kauniita kuvia. Suurin osa seuraajista on ulkomaalaisia elämäntapaharrastajia.

Facebookissa (Facebook.com/molladonna) jaan linkkejä ja kuvia ja kommentoin asioita. Varsinaisia aiheita ovat muiden jakamat kuvat, aiheeseen liittyvät uutiset ja tapahtumat, joista on jotain sanottavaa. Facebookissa jaan myös blogijulkaisut ja mainostetan omia tekemisiäni (kuten järjestämiäni tapahtumia). Tällä hetkellä Facebook-sivulla on 826 tykkääjää. Facebookin kohderyhmä ovat lähinnä perinteiset fanit, jotka katselevat mielellään kuvia ja kuulevat lyhyitä kuulumisia, mutta eivät ole kiinnostuneet syvällisemmistä jutuista.

Verkkosivuilla (molladonna.com) on useampi tarkoitus. Niistä löytyy:

  • Lyhyt historiikki
  • mallikansioni
  • tietoa käynnissä olevista projekteista ja
  • blogi

Blogin tarkoitus on tuoda esiin ammattimaista puolta ja persoonaani. Jaan siellä ajatuksiani tapahtumista joissa olen ollut, kommelluksista joita elämässäni tapahtuu, fiiliksiä kuvauksista ja näytöksistä sekä omaa ammattiosaamistani esimerkiksi esseiden kautta. En ole vielä päättänyt kirjoitanko koko esseen blogiin, vai teenkö esseistä tiivistelmiä joiden jälkeen lukija voi halutessaan lukea koko jutun Tiimiakatemian esseepankista tai weeblyn sivultani (jossa on Sinin verkkoportfolio). Blogin aktiivinen seuraaja on kiinnostunut samasta elämäntavasta. Satunnaisina kävijöinä blogissa vierailee tietyistä aiheista tai otsikoista kiinnostuneita.

Kirjan innoittamana lähdin kokeilemaan uudenlaista tapaa kirjoittaa blogia. Ensimmäinen postaukseni ”Tätä blogia ei ole kirjoitettu sinulle” (julkaistu 6.2.2015) on luettu 205 kertaa. Facebook-sivuni kautta linkin kattavuus on ollut 374 henkeä ja linkki on avattu 50 kertaa. Kirjoitus oli aiheuttanut hämmennystä ystävissäni, mutta en saanut siitä kommentteja verkossa.

Toisessa kirjoituksessani ”Onko sulla jotain salattavaa” (julkaistu 8.2.2015) käsittelin taiteilijanimeä. Artikkeli on luettu 221 kertaa. Facebook-sivuni kautta julkaisun kattavuus on ollut 957 henkeä ja julkaisua on klikattu 263 kertaa. Sain lukijoiltani viestejä, jotka pahoittelivat muiden pikkumaisuutta ja kannustivat minua jatkamaan valitsemallani tiellä.

Kolmannessa kirjoituksessani ” You can’t keep a good girl down” (julkaistu 13.2.2015) käsittelin burleskia ja omaa suhdettani lavalla esiintymiseen. Julkaisua on luettu 140 kertaa ja Facebookissa se on tavoittanut 172 henkilöä, joista vain 10 on klikannut linkkiä. Tämä kirjoitus sai paljon kannustavia kommentteja, mutta samalla onnistuin vahingossa suututtamaan ainakin yhden henkilön. Riitaa on kuitenkin soviteltu ja yhteistyötä harkitaan.

Tämän lisäksi Molla julkaisee sisältöä Pinterestissä ja Youtubessa. Näissä kanavissa julkaisu on kuitenkin vain sivuharraste.

 

4.     Kuka tuottaa ja milloin

Mollan sivuille tuotan sisältöä vain minä.

Instagramissa sisältöä julkaistaan vähintään kaksi kertaa viikossa, Facebookissa kerran viikossa ja blogiin kirjoitan vähintään kerran kuussa. Sisältöä tuotetaan enemmän silloin kun Mollan maailmassa tapahtuu jotain erikoisempaa.

 

5.     Miten mainostamme sisältöä

Tehokkain markkinoinnin keino on saada omia kuviaan jakoon muiden yhteisöjen sivuille. Muutenkin markkinointi välineenä toimivat Pin-up-kuvat ja pyrin tuottamaan uusia kuvia vähintään joka toinen kuukausi. Aina kuvausten jälkeen kuvia ripotellaan pikkuhiljaa niin mollan sivulle kuin yhteisöihinkin.

Kuvat houkuttelevat katsojat yhteisöistä Facebook-sivullleni ja sieltä taas kiinnostuneet löytävät blogini. Tänä lisäksi teen Mollan nimissä muutamia projekteja, joista viestitään taas vähän eri tavalla, mutta sammalla Mollaa mainostaen.

 

6.     Miten menestystä mitataan

Mittareina toimivat nuo luvut, joita mainitsin eri kohtauspaikoista kertoessani. Olen asettanut tavoitteita sille kuinka paljon seuraajia ja tykkääjiä haluan ja missä aikataulussa. Blogin ja nettisivujen tärkein tavoite on luoda ammattimaista puolta, sen tulokset näkyvät paitsi lukijoiden määrässä myös tilille kilahtaneissa euroissa. Ihan vain tilaston vuoksi: plussalla ollaan, mutta vain satasissa.

 

Top 3 kopit

  • Älä yritä miellyttää
  • Tarjoa jotain hyödyllistä
  • Osallistu ja ota kantaa
Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!