Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Stressivapaa yrittäjä

Kirjoitettu 09.04.18
Esseen kirjoittaja: Lotta Paakkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Stressivapaa yrittäjä
Kirjan kirjoittaja: JP Jakonen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

“Voit saada kaiken, mitä haluat. Jos tiedät, mitä haluat, ja menet sitä kohti ja kehität siihen vaadittavia taitoja etkä odota saavasi niitä ilmaiseksi”

 

Jakosen kirjoittama Stressivapaa yrittäjä -kirja kertoo sinulle seitsemän askelta stressittömämpään elämään. Kaikki elämän osa-alueet vaikuttavat toisiinsa, joten askeleet stressittömämpään elämään ei tapahdu vain työajalla, vaan myös ennen ja jälkeen sen. Jakonen sanoo, että tämä kirja ei ole vain yrittäjille vaan kaikille jotka omaavat yrittäjäluonteen. Yrittäjä ei ole Jakosen mukaan rooli, vaan se on asenne. Ja tulevaisuuden työssä kaikki tarvitsevat tätä asennetta, oli sitten töissä verokortilla tai toiminimellä. Passiivisten sivustaseuraajien aika on ohi.

 

Ennen työpäivää

Päivän voi aloittaa kahdella eri tavalla. Voi olla hyvä aamu tai paska aamu. Hyvä aamu lataa sinut täyteen energiaa, innostaa ja saa olon hyväksi. Paskaa aamua tuskin tarvitsee selittää, jokaisella on niitä jo roppakaupalla takataskussa. Kukaan ei halua paskaa aamua, mutta teemme silti valintoja jotka johtavat huonoon aamuun, kuten valvominen edellisenä iltana. Hyvä aamu vaatii uhrauksen. Aikaisin herääminen tuntuu jo ajatuksissa pahalta, varsinkin jos on tottunut heilumaan illalla myöhään hereillä.

 

Olen itse pitänyt itseäni  ilta ihmisenä ja minua on aina inhottanut aikaiset aamut. Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin löytänyt aikaisten aamujen merkityksen ja tajunnut, että olen itse pilannut itseltäni monet hyvät hetket, kun olen jo valmiiksi asennoitunut siihen, että aamu tulee olemaan kamala. Myöskin tapani herätä vasta silloin kun on ihan pakko, myrkytti minulta monet päivät. Stressi ja kiire pääsivät minuun käsiksi heti päivän alettua, ja monesti en saanut niitä karistettua iltaankaan mennessä pois. Nykyään aamut ovat lempiaikaani. Poikaystäväni yritti monta vuotta puhua minulle siitä, miten ihanaa on slow morngin. Kun heräät niin, että sinulla on monta tuntia aikaa siihen, että sinun tulee astua ovesta ulos, ehdit tekemään ja nauttimaan heti aamusta. Meikkaus, aamupala ym. hoituvat kiireettömästi, ja kun vihdoin astut ovesta ulos tunnet olosi hyväksi ja valmiiksi ottamaan päivän haasteet vastaan.

 

Aikaisin herääminen sopii kaikille, jos noudattaa sen taustalla olevaa sääntöä. Sääntö on: ota aamun ensimmäinen tunti itsellesi. Voit tehdä tämän tunnin aikana mitä ikinä itse haluat, mutta sen pitää olla sinun tuntisi. Tämän jälkeen olet valmis ottamaan päivän haasteet vastaan hyvällä ja positiivisella tavalla. Jakosen hyvä aamu koostuu kuudesta osasta:

  1. Herää aikaisin
  2. Liiku/voimistele
  3. Uppoudu (meditaatio)
  4. Sivisty
  5. Kirjoita
  6. Aloita

 

“Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise.” – Benjamin Franklin

 

Seuraava askel kohti stressitöntä elämää on lukujärjestyksen tekeminen. Yrittäjät tekevät paljon näkymätöntä työtä. Tämä aiheuttaa sen, että koko päivän puurtamisen jälkeen, ei paperille ole jäänyt mitään. Ja tuntuu, että on heitetty aikaa hukkaan vaikka näin ei ole. Lukujärjestelmä on suunnitelma päivälle/viikolle/kuukaudelle/vuodelle. Lukujärjestykseen on merkitty kaikki työhön liittyvät asiat ja se kuinka paljon niiden tekemiseen menee aikaa. Kun työ on näkyvää, saa sen suorittamisesta paljon suuremman onnistumisen tunteen. Kaikista mahdollisista asioista rajataan yhdelle päivälle maksimissaan kolme päivän tärkeintä työtä. Päivän voitto tulee siitä, kun pääsee yliviivaamaan nämä asiat työn suorituksen merkiksi. Näiden kolmen asian alapuolelle voi merkitä kaiken sälätyön. Näitä töitä teet, jos ehdit. Tällaisella suunnitelmalla varmistat, ettei oikeasti tärkeät asiat jää roikkumaan. Sälätyö on myös tehtävä, mutta koko päivän upottaminen sälätöiden hoitamiseen ei todennäköisesti vie sinua eteenpäin.

 

Kolmas askel kohti stressittömyyttä on siivoaminen. Jokainen tietää, että siivous onnistuu kaikista parhaiten silloin, kuin olisi muita asioita tehtävänä. Mutta siivous kannattaa ottaa mukaan jokapäiväiseen rutiiniin. Ihmisillä on tänä päivänä paljon tavaraa. Tämä tavarapaljous aiheuttaa epäjärjestystä ja kun työpöytäsi on epäjärjestyksessä ei ajatuskaan kulje puhtaasti. Sotku on häiriötekijä. Helpoin tapa taistella sotkua vastaan, on ympäristön yksinkertaistaminen. Tarvitsetko todella kaikkea sitä tavaraa, mitä sinulla on? Jotta voit tavoitella stressittömyyttä, pitää työympäristösi myös olla stressitön. Ennen työpäivän aloittamista kannattaa siis katsoa paikat siistiksi.

 

Työpäivän aikana

Kun olet saanut ensimmäiset kolme askelta kuntoon, siirrytään siihen mitä pitäisi tapahtua työpäivän aikana. Neljäs askel on keskity työhösi. Se on tietenkin itsestäänselvyys, että pitää keskittyä työhön. Mutta se on paljon vaikeampaa kuin mitä kuvittelee. Keskittymiskyky nykypäivänä on harvinaista, mutta tärkeää projektien valmistumisen kannalta. Älypuhelimet ovat vieneet osansa ihmisten keskittymiskyvystä. Ilmoitukset ja piippaukset vievät kätesi automaattisesti puhelimelle tarkistamaan, kuka on laittanut viestiä. Ajatus keskeytyy ja vaikka keskeytys olisi hyvin lyhyt, aivot joutuvat aloittamaan alusta tehtävään syventymisen. Flow -tilaa on mahdoton saavuttaa tällaisten keskeytysten takia. Helpoin tapa tehdä syvää työtä, on ottaa se osaksi rutiineja. Kun tiedät, että sinun tulee tehdä vaativa työ, joka vie aikaa, tee tietoinen päätös puhelimen sammuttamisesta. Ennakoi ja minimoi kaikki häiriötekijät ja yritä tosissasi syventyä työhön. Aluksi se ei ole helppoa, varsinkin jos olet tottunut toistuviin keskeytyksiin, mutta pidemmän päälle se palkitsee. Kun työssä saavuttaa flow-tilan, tuntuu työnteko mahtavalta. Itse olen löytänyt bullet journalingin, jossa erilaisilla mittareilla seurataan omia tapoja ja rutiineja. Uuden tavan opettelu vaatii aikaa, ja bullet journaling on ollut minulle loistava keino opetella uusia hyviä rutiineja.

 

“Syvän työn tarkoituksena on tehdä vähemmän työtä, tekemällä enemmän loistavaa työtä”

 

Viides askel kohti stressittömyyttä on markkinointi. Kerro siitä mitä teet. Markkinointi voi tuntua hyvin haastavalta osa-alueelta, varsinkin suomalaiset eivät tykkää hehkuttaa itseään ja omaa tekemistään. Mutta jos sinä et sitä tee, niin kuka sitten? Kuka voisi tietää paremmin? Markkinointi on metsästämistä. Asiakas on saalis, joka sinun tulee pyydystää erilaisia strategioita käyttäen. Simppelisti markkinointisäännöt ovat:

  • myy sitä mitä ihmiset haluavat ostaa
  • valmenna ihmisiä ostamaan
  • ole kiva

 

Työpäivän jälkeen

Työstä irtautuminen on yrittäjille vaikeaa. Aina on kasapäin hommia tehtävänä, ja silloinkin kun on vapaa-ajalla, mielessä pyörivät työasiat ja stressi painaa. Kuudes askel onkin töpselin vetäminen irti. Vapaa-ajalla ei vaan yksinkertaisesti voi kuormittaa itseään työasioilla. Ihminen tarvitsee lepoa, jotta jaksaa. Yrittäjien suurimpia virheitä on piittaamattomuus vapaa-ajasta, joka johtaa loppuunpalamiseen. Fyysinen rituaali toimii tässä hyvin. Työpäivän jälkeen mene lenkille, ota viski tai tee jotain mikä irrottaa sinut työmaailmasta ja sen stressistä.

 

Pelkkä töpselin irti vetäminen ei riitä. Seitsemäs askel on laskurin nollaus. Tee jotain mistä nautit. Jokin harrastus tai muu mukava asia, johon voit uppoutua täysin 60-90 minuutin ajaksi. Se on lahja sinulle, palkinto raskaasta päivästä. Ja se on jotain, mikä pitää sinut järjissään kun on rankkaa. Et voi elää vain kaikille muille, sinun pitää keskittyä myös itseesi. Kun nollaat laskurin joka päivä, sinulla on aina mahdollisuus aloittaa alusta seuraavana päivänä. Rakastin pienenä kirjojen lukemista. 16 vuotiaaksi asti luin 2-3 kirjaa viikossa, mutta sitten tapa unohtui. Olen elvyttänyt nyt lukutaitoani ja kykyäni keskittyä pitkäjaksoisesti lukemiseen. Ja nautin siitä suunnattoman paljon.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!