Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

SUCCES SECRETS OF THE ONLINE MARKETING SUPERSTARS

Kirjoitettu 03.12.17
Esseen kirjoittaja: Ella Eronen
Kirjapisteet: 2
Kirja: SUCCES SECRETS OF THE ONLINE MARKETING SUPERSTARS
Kirjan kirjoittaja: MITCH MEYERSON
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SUCCES SECRETS OF THE ONLINE MARKETING SUPERSTARS

MITCH MEYERSON

 

 

JOHDANTO

 

Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu olla markkinoinnin ammattilainen. Kilpailu markkinoinnin alalla on kovaa, joten on pakko erottua joukosta ja olla erilainen, parempi kuin muut. Erityisesti sen oman ”nichèn” löytäminen rajaisi kilpailijoita laajalta kentältä. Erityisesti sydäntäni lähellä oleva sosiaalinen media markkinoinnin kanavana on tällä hetkellä asia, mihin erikoistun.

Syksyn edetessä olen saanut koottua ajatuksiani siitä, minkälainen markkinoinnin ammattilainen haluan olla.

Olen yrittänyt löytää sen pienen markkinaraon, jossa pystyisin kehittämään itseäni sen ’’nichèn’’ vaikuttavimmaksi ammattilaiseksi.

Erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa on ollut lähellä sydäntäni, ja koen ymmärtäväni alaa paremmin kuin suurin osa ympärillä olevistani ihmisistä.

Olen erityisesti tutkinut henkilöbrändäämistä, nichè-markkinointia ja tarinankerrontaa keinoina, joilla erottautua muista olemalla asioista edellä.

Markkinointi on täysin erilaista kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.

Ihmiset juoksevat markkinointia karkuun, sillä silloin heille tulee tunne, että joku yrittää tyrkyttää ja myydä heille jotakin.

Media taas vetää ihmisiä puoleensa, sillä siitä he ovat vilpittömästi kiinnostuneita.

Onnekseni satuin törmäämään Mitch Meyersonin kirjaan Succes Secrets of the Online Marketing Superstars, jossa oli jäsennelty jo erikseen tutkimiani asioita selkeäksi kokonaisuudeksi, jonka parissa haluan itse päästä työskentelemään.

 

 

Personal media brands

 

 

Olen kehittänyt omaa henkilöbrändiäni koko syksyn ajan suorittaen paljon itsetutkiskelua. Tuntuu, että olen tippunut pahasti kärryiltä, kuka minä olen ja kuka haluan olla.

Viimeisen vuoden, erityisesti viime syksyn aikana olen käynyt läpi aikamoista myrskyä niin henkilökohtaisessa- kuin työ/opiskeluelämässä.

Oman blogini päivittäminen on jäänyt vähemmälle, sillä en ole enää varma, mistä haluan tuottaa laadukasta sisältöä.

Viime keväästä lähtien olen lähtenyt kehittämään omaa nichètäni ja missä muodossa haluan julkaista sisältöä. Olen saanut lisää rohkeutta lyhyellä aikavälillä, ja siitä on välillä hankala ottaa kiinni.

 

Kirjassa käytiin läpi juurikin niitä aiheita, joiden kanssa olen tässä nyt paininut. Oman henkilöbrändin kehittäminen mediakanavissa on haastava tehtävä. Se on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuus, ja kuten edellä mainitsinkin: ihmiset juoksevat perinteistä markkinointia karkuun, mutta lähestyvät mielenkiintoista mediaa mielellään.

Toinen ajankohtainen aihe itseni kehittämisessä on sisällöntuotanto videomuodossa. Esimerkiksi Youtube on maailman toiseksi käytetyin hakukone, joka tarjoaa melko lailla rajattoman määrän mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaita.

Vaikka oman tai yrityksen sisällön siirtäminen videomuotoon voi tuntua haastavalta ja vieraalta, koska aihe on suhteellisen uusi, voi siihen kirjan mukaan hyödyntää jo opittuja markkinointitekniikoita.

Kirjassa mainittiin esimerkiksi 4 P:n (purpose, premise, platform ja promotion) hyödyntäminen strategioita kehitellessä.

Myös esimerkiksi markkinointisuunnitelman luominen on erittäin tärkeää myös videomateriaalin tuottamisessa ja julkaisemisessa. Julkaisemisen tulee olla säännöllistä, sisällöltään hyvälaatuista ja suunniteltua. Olen saanut hyvin suunniteltua omaa videoblogi-projektiani, ja saanut suunniteltua sisällöntuotantostrategiaa. Ainoa seikka on vain tuoda nämä asiat käytäntöön.

 

Kirjan esittämät asiat eivät tuoneet minulle hirveästi mitään uutta, mutta antoi rohkaisua asioiden käytäntöön viemiseen. Inspiroivana esimerkkinä toimi hyvinvointivalmentaja Tanian tapaus: vaikka oma sisältö ei ole kalliissa studiossa tuotettua hifistelyä, voi silti pärjätä markkinoilla.

Hän myi ja markkinoi omia hyvinvointi ’’workshoppeja’’ esimerkiksi itse tuotettujen videoiden välityksellä. Asiakkaat kokivat hänen sisältönsä niin hyödylliseksi, että ei ollut väliä, vaikka esimerkiksi kuvan laatu ei ollut ihan HD-tasoa.

 

 

Markkinointistrategiointi sosiaalisessa mediassa

 

 

Strategia kertoo, miten ja miksi käyttää sosiaalista mediaa saavuttaakseen esimerkiksi liiketaloudelliset tavoitteet yrityksen markkinoinnin kasvattamiseksi.

Se onkin loistava alusta markkinoinnille, sillä suurin osa internetin käyttäjistä omistaa jonkinlaisen tilin jossakin sosiaalisen median palvelussa.

Kirja toteaakin hauskasti, miten sisällöntuotanto ilman sosiaalisen median strategiaa on kuin autolla ajamista ilman päämäärää.

Kun esimerkiksi mietin blogini siirtämistä videomuotoon Youtubeen, menestyäkseni minun täytyy kehittää itselleni sosiaalisen median markkinointistrategia, olla pitkäjänteinen ja verkostoida sitä myös muihin sosiaalisen median tileihini.

 

Ennen kuin voin miettiä markkinointistrategiaa sosiaaliseen mediaan, tulee minun selvittää kirjan mukaan oma nichè, mistä aiheesta haluan tuottaa sisältöä ja erityisesti ketkä minua seuraa, oma kohdeyleisöni, segmenttini.

Esimerkiksi hyvä pointti oli, että julkaisualusta on täysin riippuvainen kohdeyleisöstäni. Jos seuraajani ovat esimerkiksi 30-45 vuotiaita naispuolisia henkilöitä, he löytyvät todennäköisesti Facebookista tai Pinterestistä. Täytyy miettiä, mistä kohderyhmä oikein hakee inspiraatiota ja viihdettä, mitä haluan tarjota?

Esimerkiksi taas vuoden 2000 jälkeen syntyneet löytyvät todennäköisemmin joko Snapchatista tai Instagramista.

 

 

Kuinka erottautua joukosta

 

Erityisesti yksi asia on mietittänyt suunnitellessani uraa erityisesti markkinoinnista sosiaalisen median parissa: miten erottautua joukosta?

Päivittäinen informaatiotulva on valtava.

Työkaluiksi kirja antoi juurikin henkilöbrändäyksen ja konsultoinnin hallitsemisen, mutta myös niin sanotun ’’mikrosisällön’’ luomisen.

Mikrosisältö on niin sanotusti se ruokahalun herättävä aperatiivi, joka herättää asiakkaan huomion esimerkiksi kuvan, memen, gif-animaation tai tekstikuvan muodossa. Sillä saa asiakkaan klikkaamaan, jolloin saadaan yhteys siihen sisältöön, pääateriaan, johon tuo aperatiivi johdattaa.

Faktahan on se, että esimerkiksi artikkelit, joissa on kuvia tai ovat visuaalisesti viehättäviä, saavat 94% enemmän katsojia, kuin artikkelit joissa ei ole kuvaa ollenkaan.

Yksinkertaisimmillaan mikrosisältö voi olla kuvallinen Facebook-päivitys, jossa on linkki blogiartikkeliin.

 

 

Verkostoituminen apuvälineenä

 

Influencer-markkinointi on puhjennut kukkaan viimeisen parin vuoden aikana. Sosiaalisen median tilit, joilla on paljon seuraajia, julkaisevat jatkuvasti maksettua sisältöä.

Yritykset usein maksavat ja tarjoavat seuratuille ’’influencereille’’ eli vaikuttajille tuotteitaan ja palveluitaan, jolloin kumpikin hyötyy asiakassuhteesta.

Kirja suositteleekin investoimaan arvattua enemmän aikaa näihin vaikuttajiin tutustumiseen. Tututustuminen kannattaa aloittaakin kysymällä haastattelua tai neuvoja esimerkiksi omaan blogiin, ja lähteä sitä kautta kehittämään suhdetta vaikuttajien kanssa.

Oman itseni kannalta tämä vaihtoehto vaikuttaa järkevämmältä, sillä en ole itse (vielä) kauppaamassa mitään, vaan haluan tietää, miten influencer-markkinointi toimii käytännössä, ja millaisia diilejä haluan ottaa tulevaisuudessa vastaan.

 

Vaikka en ole nyt aktiivisesti blogia päivittänyt, saan silti melko paljon yhteistyötarjouksia yritysten kanssa. On mielenkiintoista seurata, miten väärin yritykset valitsevat vaikuttajia, sillä yksikään ei ole minuun kolahtanut.

Tämän kautta on tullut kyllä selväksi, miten väärin kohdennettu markkinointi vain lähinnä ärsyttää.

Suunnitelmani influencer-markkinoinnin hyödyntämiseksi oman blogini kehittämiseksi on kysellä blogikollegoiltani- että kilpakumppaneiltani neuvoja ja kehitysideoita, miten päästä hommassa alkuun.

Esimerkiksi Instagramissa olen kontaktoitunut melko hyvin ihmisiin, mutta esimerkiksi Youtube on minulle todella uusi alusta. Alkukankeudesta selviytymiseen koen tarvitsevani muiden jo aloittaneiden tukea ja apua, jolloin minun täytyy periaatteessa vain löytää oikeat henkilöt.

Kuten kirjassa mainitaankin, vahvojen yhteyksien luominen vaikuttajien kanssa sitouttaa ihmisiä helpommin ja sillä voittaa helposti lisää seuraajia.

 

 

 

Ella Eronen

Osuuskunta Mahtia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!