Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Sujuvasti sosiaalisessa netissä

Kirjoitettu 15.08.18
Esseen kirjoittaja: Oona Tynkkynen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet
Kirjan kirjoittaja: Antti Leino
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Antti Leino esittelee kirjassaan ’Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet’ median uuden kolmijaon: oma mediatila, ansaittu media ja maksettu mediatila. Omaan mediatilaan lukeutuvat muun muassa yrityksen www-sivut, yritysblogi sekä sosiaalisen median kanavat. Ansaittua mediaa ovat muun muassa blogikirjoitukset, Facebook- tai Twitter-postaukset, keskustelut keskustelupalstoilla, kuvien ja videoiden jaot sekä arvostelut. Maksettua mediatilaa ovat hakusanamainonta, display-mainonta ja sponsorointi. Lähestyin näitä eri kanavia järjestämiemme Menkkafestareiden näkökulmasta. Mitä kanavia hyödynsimme ensimmäisillä Menkkafestareilla? Miten niitä hyödynsimme? Mitä voimme tehdä jatkossa paremmin?

 

Oma mediatila

Ensimmäisiä Menkkafestareita rakennettaessa hyödynsimme oman median osalta omia www-sivuja, joilla toimi myös blogi. Lisäksi hyödynsimme sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Instagramia. Leino kertoo kirjassaan, että erityisesti omiin medioihin kannattaa panostaa, sillä niillä luodaan kilpailuetu markkinoilla. Tulevaa Menkkafestareiden markkinointia ajatellen on omiin medioihin panostettava aiempaa enemmän. Monet asiat tehtiin vähän vasemmalla kädellä, koska mitään suunnitelmia markkinoinnista ei oltu rakennettu etukäteen ja aikaa markkinoinnin toteuttamiseen oli varattu liian vähän.

 

Nettisivut

Saimme Menkkafestareille omat punaista hehkuvat nettisivut tiimimme Samulin toimesta. Ja no siihen se sitten vähän jäikin. Nettisivut olivat, mutta kukaan ei niitä aktiivisesti päivitellyt. Blogi aloitti toimintansa pari kuukautta ennen tapahtumaa ja sen toiminta jäi lopulta epäsäännölliseksi. Sen sijaan nettisivujen muuta sisältöä ei juuri päivitelty, jos huomioon ei oteta tapahtumapäivän aikataulujen päivittämistä nettisivuille.

Seuraavat Menkkafestarit järjestetään huhtikuussa 2019. Niitä varten nettisivujen sisältöön ja erityisesti blogiin on panostettava aiempaa enemmän. Saimme viime keväänä blogiin pari vierailevaa kirjoittajaa, jotka toivat mukavaa särmää ja vaihtelua blogiin. Tätä ideaa on vietävä eteenpäin jatkossakin! Blogissa voisivat vierailla esimerkiksi Oona Kivelä, Maria Nordin, Ronja Salmi, Rosa Meriläinen, seksuaaliterapeutit tai terveydenhoitajat ja mikseivät myös kotimaiset kuukautisbisneksessä mukana olevat Lunette ja Vuokkosetkin. Lista potentiaalisista kirjoittajista on lähes loputon! Kirjoittajien haalimisessa pitää olla vain aktiivinen ja heittää verkot ajoissa vesille.

Leinon mukaan blogi/artikkeli olisi hyvä julkaista kerran viikossa. Ihanteellisinta olisi, jos sellaisen pystyisi julkaisemaan kahdesti viikossa, mutta ennen kaikkea tärkeintä on säännöllisyys. Leino muistuttaa kirjassaan, että blogissa toimii myös pelkkä kuva ja kuvateksti yhdistelmä tai vaikkapa video. Aina ei siis tarvitse kirjoittaa pienoisromaania yhteen blogitekstiin.

Blogissa, kuten muussakin sisällössä on hyvä vaihdella tyylejä ja aiheita, joista kirjoittaa. Uteliaisuutta herättävä otsikko saa lukijan tarttumaan tekstiin. Olisi myös hyvä, että blogikirjoituksen lopussa olisi mahdollisuus kommentointiin sekä jakamiseen. Tämä lisää ansaitun median hyödyntämistä. Nämä puuttuvat meidän blogistamme.

Nettisivuilla voisimme myös esitellä paremmin yhteistyökumppanimme ja esiintyjämme. Ketä he ovat, mitä he tekevät, miksi he ovat mukana tapahtumassa ja niin edelleen. Tämä tuottaisi lisää merkityksellistä sisältöä nettisivuille ja toisaalta myös toisi informaatiota niille, ketkä eivät kyseisiä yrityksiä ja henkilöitä tunne. Esittelyt toisivat myös lisäarvoa yhteistyökumppaneillemme.

 

Antti Leino korostaa kirjassaan, että aktiivinen ja laadukkaan sisällönluominen nettisivuille lisää lukijoiden mielenkiintoa, mutta auttaa myös hakukoneoptimoinnissa. Henkilökohtaisesti en hakukoneoptimoinnista tiedä käytännössä mitään. Samuli teki pientä hakukoneoptimointia nettisivuillemme jo viime keväänä, mutta nyt sitä pitäisi hyödyntää vielä edelliskertaa paremmin.

Hakukoneoptimointiin liittyen Leino paljastaa kirjassaan, että Google rakastaa Wikipediaa ja nostaa Wikipedian artikkelit hakutuloksissa kärkipäähän. Olisikohan syksyn aikana aika rakentaa Menkkafestareille oma Wikipedia-sivu? Mitä Wikipediassa ei ole, sitä ei ole olemassa, eikö?

Menkkafestareiden nettisivuille on saatava myös tykkää meistä Facebookissa/seuraa meitä Instagramissa napit sekä mahdollisesti myös otoksia viimeaikaisista päivityksistä. Näin nettisivut tukevat myös sosiaalisen median kanaviamme ja saa potentiaaliset ihmiset siirtymään aktiivisesti pyöriviin somekanaviin.

 

Sosiaalisen median kanavat

Facebookiin ja Instagramiin tehdyt mainokset ja päivitykset eivät saisi olla pelkkää oman myymistä, muistuttaa Antti Leino kirjassaan Sosiaalinen netti ja menestyvän pk-yrityksen mahdollisuudet. Henkilökohtaisesti täytyy myöntää, että Menkkafestareiden Facebook- ja Instagram-sivujen kanssa olen sortunut tähän usein. Yksi syy on ollut sisältöjen huono suunnittelu. Päivitykset on tehty monesti kiireessä ja on ollut helppo vetää hatuista jotain omaan juttuun liittyvää sen sijaan, että etsisi jotain uutta ja erilaista. Mutta tästä on otettu opiksi. Jatkossa en anna itseni mennä sieltä mistä aita on matalin vaan etsin ja kehittelen monipuolisempia sisältöjä ajan kanssa.

Ongelmia tuotti siis sisällön suunnittelemattomuus. Markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen on varattava huomattavasti enemmän aikaa. Kun pohja on hyvin suunniteltu, kuluu lopulta itse markkinoinnin toteuttamiseen vähemmän aikaa.

Leino muistuttaa, että hyvä somepäivitys on lyhyt ja naseva. Kaksi lausetta on maksimi. Sosiaaliseen mediaan on syytä tuottaa rikasta sisältöä. Erityisesti videot ja kuvat ovat Leinon mukaan käyttäjien suosiossa. Kuvia käytimmekin paljon päivityksissämme. Videot sen sijaan jäivät vähemmälle. Ehkä niitä voisi kehitellä ensi vuoden tapahtumaa varten?

Kysymykset ja kärjistäminen antaa kulmaa päivityksiin ja kannustavat seuraajia osallistumaan kommentoimalla. Parhaimmillaan tämä voi johtaa dialogiin asiakkaiden kesken tai asiakkaan ja yrityksen välillä. Dialogi tarvitsee kuitenkin syyn: ihmiset eivät puhu, jos aihe ei kiinnosta heitä. Aiheen pitää siis olla hauska, ajankohtainen tai vaikkapa ärsyttävä, siis sellainen, että ihmisten tekee mieli kommentoida sitä.

”Ihmiset alkavat puhua sinusta, jos sisältösi rikkoo tabuja, on salaista, on aivan älytöntä, mutta kiehtovaa, on isoa ja suurta tai on kantaa ottavaa”

Näen, että erityisesti Menkkafestareilla on hyvät edellytykset yltää tähän. Koko tapahtuman idea on rikkoa tabuja ja ottaa kantaa naiseuteen liittyviin asioihin. Kuukautiset antavat aihetta hassutella ja vetää homma älyttömyyksiin. Se mahdollistaa monien tabujen rikkomisen ja kannan ottamisen moniin asioihin.

Menkkafestareiden somen käytön ongelmana on ollut myös tavoitteiden puuttuminen. Tulevaa markkinointisuunnitelmaa rakentamaan lähtiessä pitää miettiä selkeät tavoitteet somekanaville. Paljonko kävijöitä haluamme Facebookiin/Instagramiin päivässä/viikossa/kuukaudessa? Kuinka aktiivisia seuraajamme ovat? Tuotammeko oikeanlaisia sisältöjä heille? Mitä muuta? Nämä täytyy pohtia kasaan työryhmän kanssa. Facebook tarjoaa paljon erilaisia analytiikka työkaluja, jotka helpottavat edellä mainitun kaltaisten tavoitteiden seuraamista. Niiden käytön opettelemiseen on vain otettava aikaa.

 

Ansaittu media

Ansaittua mediaa hyödynsimme Menkkafestareiden markkinoinnissa hyvin vähän. Some-kanaviemme arvonnat edustivat ansaitun median parhaimmistoa viime keväänä. Ensimmäinen kilpailu ei ottanut tuulta alleen kunnolla, mutta toinen suurempi arvonta keräsi tuhansia silmäpareja. Tulevan tapahtuman osalta ansaittua mediaa voisi hakea myös blogiyhteistöiden kautta. Viime kevään tapahtumassa blogiyhteistyötä teimme Henriikka Rönkkösen kanssa, joka puhui tapahtumassa omassa blogissaan. Ehkä tänä vuonna voisimme saada suuremman blogiyhteistyön jonkun Suomen eturivin bloggarin esim. Mansikkkan kanssa, kun joku lähtisi käymään neuvotteluja asiasta.

 

Maksettu mediatila

Maksettua mediatilaa emme hyödyntäneet juurikaan tapahtuman yhteydessä. Ainoat maksetut mediatilat olivat pieniä kokeiluja Facebookissa. Tulevaa tapahtumaa ajatellen päräyttävä printtimainos jossain isossa lehdessä voisi toimia. Printtimainonnan ongelmaksi nousee hinta. Onko printtimainoksesta saatava hyöty niin suuri, että siitä kannattaa maksaa useita satoja euroja? Tätä on syytä pohtia porukalla. Myös Facebookin ja Instagramin maksettuihin mainoksiin on syytä panostaa enemmän aikaa ja rahaa.

 

Yhteenveto

Menkkafestareiden on markkinoinnissaan panostettava enemmän sisällön laatuun. Markkinointiin on käytettävä oikeasti aikaa ja se on tehtävä ajatuksella. Nettisivujen ja sosiaalisen median kanavien on tuettava ja täydennettävä toisiaan. Emme voi täyttää molempia somekanavia samoilla sisällöillä. Lisäksi sisältöön on saatava monipuolisuutta. Minusta meidän pitää myös hyödyntää enemmän aiheeseemme, kuukautisiin, liittyviä tabuja, myyttejä, vitsejä. Meidän pitää irrotella enemmän ja ennen kaikkea olla aktiivisia.

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Sujuvasti sosiaalisessa netissä”

  1. letim sanoo:

    Hei! Tämähän on mainio essee, teorian soveltamista käytäntöön. Juuri tästä on kyse esseiden kirjoittamisessa Tiimiakatemialla. Tämä osaaminen on nyt kuumaa hottia markkinoilla!

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!