Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Suomalainen myynti on syvältä vai onko?

Kirjoitettu 22.05.20
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Suomalainen myynti on syvältä vai onko?
Kirjan kirjoittaja: Maury & Meretniemi & Tuomila
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myynti- ja asiakaspalvelutilanne. Sen saa pilattua hyvin nopeasti ja hyvin pienellä ja sillä yhdellä minuutin palveluhetkellä voit pilata tämän kyseisen asiakkaan kokemuksen koko yrityksestä. Vaikka yhdellä huonokäytöksisellä myyjällä ei pitäisi olla tarkoitusta, on sillä suurikin. Myyntitilanteessa asiakas on aina oikeassa ja asiakas on ykkönen. Kunhan asiakas on tyytyväinen, kaikki ovat. Itsekin, jos olen saanut huonoa palvelua, olen kironnut koko yrityksen, ja vältellyt sitä jatkossa kaikin mahdollisin keinoin.

Miksi myynti on niin epäsuosittu ammatti? Myyntiin liittyvää ammattinimikettä ei löydy TOP 50 suosikkilistalta, kun taas TOP 50 inhokkilistalta niitä löytyy vino pino. Suomalaiset eivät arvosta myyntityötä, vaikka se on kaiken edellytys. Itse olen elänyt nuoruuteni myyntityötä tekevässä perheessä, enkä sitä koe, etten arvostaisi myyntityötä. Itselleni se on taiteenlaji, jossa voi olla pirun hyvä ja jolla voi raskaalla työllä ansaita rahaa. Itsellänikin on tradenomiopintojen jälkeen tarkoitus ehkäpä siirtyä juuri myyntityön pariin.

Selittely kyllä osataan, kun pitäisi alkaa myydä. Kirjan mukaan juuri keksitään syitä miksi ei voi soittaa asiakkaalle: on liian aikainen, liian myöhä, voi olla lounasaika, on liian meluisaa tai toimistolla voidaan soittamisesta häiriintyä. ”Selittelyt on töihin tarttumisen ykköskeino.” Tämä on totta omallakin kohdalla. Monesti olemme tiimin kanssa päättäneet myydä jotain ja minun suustani on tullut varmaan kaikki nämä lainit. Etenkin tämä, että kellonaika tai päivä on väärä jostain syystä. On todellakin helppo keksiä toinen toistaan ovelampia selityksiä ja livistämistapoja. Seuraava syy olla ryhtymättä juuri nyt toimeen, minulla on ”huomenna”. Aina voi vähän siirtää. Tämä välttely tapahtuu silloin, kun homma on epämieluisa, niin kuin esimerkiksi tiimin soittolistojen läpikäynti. Lohduttavaa on siis kirjan perusteella, ettemme tai minä en ole ainut, joka osaa tilanteesta livistää.

Toinen tapa vältellä työtä on sijaistoiminnot. Se nyt on jo vanha juttu, että kun jotain pitäisi tehdä, niin pyykkääminen ja siivoaminen pitää hoitaa juuri silloin, koska jopa se kuulostaa paremmalta, kuin toimeen ryhtyminen. Allekirjoitan täysin.

”Rohkeus ei ole pelon puuttumista. Rohkeutta on toimia silloinkin, kun pelottaa tai jännittää.”

Juuri tämä. Usein unohtaa ja luulee, että ihmiset, jotka tekevät paljon olisivat jotenkin täysin pelottomia, tai heitä ei jännittäisi mikään. Kyllä heitäkin pelottaa, mutta he tekevät siitä huolimatta ja tietävät, että eteenpäin pääsee vain voittamalla pelkojaan.

Myynti ei myöskään kuulu enää yhtiöissä tiettyjen ihmisten harteille, vaan se on kaikkein vastuulla ja kaikki voivat kalastella arjessakin liidejä firmalle. Se vaatii vain tietyn mentaliteetin, että kaikki ottavat itse vastuuta myynnistä. Myös aktiivisuus ja ahkeruus ratkaisee, ilman niitä ei myyntitaidoilla ole virkaa. Tämän olen oppinut jo kotoa, myynti ei tule ilmaiseksi ja se vaatii työtä, soittoja, käyntejä ja vielä vähän työtä. Sitä en ole oppinut, että myynti on helppoa ja kivaa.

Kirjassa mainittiin CRM järjestelmän tärkeys ja systemaattisesti toimiminen. CRM ei mitään kautta ole ollut minulle tuttu ennen Tiimiakatemiaa. Meidänkään tiimissämme se ei ole vielä ikinä toiminut kunnolla, vaikka käytänteitä onkin yritetty luoda. Hubspot on hyvän kuuloinen työkalu ja olemme sen ottaneet käyttöön, mutta järjestelmällinen toiminta vielä puuttuu. Vaikkemme sitä täysin saisi tiimissä toimimaan, auttaa se varmasti jatkossa ymmärtämään sen tärkeyttä. Esimerkiksi perheyrityksessämme Hubspot voisi toimia hyvin. Sinne voisi edustajat laittaa kontaktinsa sekä tietysti yrittäjät itse, näin se säilyisivät kaikkien saatavilla, eivätkä katoaisi esimerkiksi edustajan vaihdoksessa. Se palvelisi myös asiakkaita, jolloin he saisivat säännöllistä yhteydenottoa, eikä heitä unohdettaisi pitkäksi aikaa.

Myyntikin on joukkuepeliä. Kukaan ei saa parasta tulosta aikaiseksi yksin. Tätä mallia myös Tiimiakatemia kantaa mukanaan ja se on syy, miksi Tiimiakatemia on Tiimiakatemia. Tämä meidän tulisi oppia ymmärtämään tiimissä, tarvitsemme toistemme apua. Meidän tulisi pyytää apua toisiltamme, kertoa ideoista ja saada sparrausta niihin. Meidän tiimimme ei aina ole tähän saakka kehittynyt. Tiedon jakaminen on vielä viimeisenäkin vuonna laimeaa, eikä kukaan juuri halua puhua saatika kysy apua muilta. Mutta meillä on vielä puoli vuotta yhteistä aikaa ja uskon, että saamme viimeisen syksyn aikana tuloksia aikaan. Kaikkien asenne muuttuu kohti loppua, sillä halutaan mahdollisimman parhaat eväät elämään Tiimiakatemian jälkeen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!