Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Suomalaisen koulun menestystarina

Kirjoitettu 14.05.18
Esseen kirjoittaja: Otso Qvintus
Kirjapisteet: 3
Kirja: Reflektio kirjasta Suomalaisen koulun menestystarina – ja mitä muut voivat siitä oppia.
Kirjan kirjoittaja: Pasi Sahlberg
Kategoriat: 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Suomen koulutusjärjestelmähistorian suurin muutos tapahtui 1970-luvun alussa, kun koko koulutusjärjestelmän rakenne uudistettiin perusteellisesti. Tätä muutosta sivuttiin Suomen historian kurssilla lukiossa, ja opettajamme kertoili kansakouluajoilta useita tarinoita. Ajat todellakin muuttuvat, ja voi huoletta sanoa, että yhtenäistetty peruskoulu kaikille on ollut oikea muutos. Ainakin itse ei voi olla kuin kiitollinen siitä, minkälaisen koulutuksen on ilmaiseksi saanut (verot mutta kuitenkin). En osaisi myöskään kuvitella, että minun pitäisi maksaa kymppitonneja vuodessa siitä, että saan opiskella. Itse tästä koulutusjärjestelmästä opin sen, että luojan kiitos eduskunta on äänestänyt tuolloin tämän lakiesityksen puolesta.

Mitkä asiat sitten voisivat vaarantaa koulujärjestelmää? Ensimmäisenä asiana tulee mieleen resurssien (lue rahan) puute. Kirjassa mainitut opetussektorin tuottavuusohjelmat vuosina 2006-2010 ja 2011-2015 voitaisiin lukea uhkiksi systeemille. Minua jotenkin ärsyttää, että yhdestä tärkeimmästä varannosta, joka on lapsille eli tulevaisuuden tekijöille suunnattu, eli koulutuksesta pitää leikata niin paljon. Minua ei sinänsä opintotuen leikkaukset haittaa, vaikka hallitus siinä viilasi linssiin. Toisaalta, milloinkapa jotain lupausta ei eduskunnassa oltaisi petett? Kuitenkin, asumistuen muuttuminen kuittaa käytännössä opintotuen leikkauksen. Enemmän tämä jatkuva koulutuspoliittinen tappelu kismittää, koska vaikka koulutuksen metodeja haluttaisiin koko ajan viedä eteenpäin, ottaa ’’digiloikkia’’ ja muita harppauksia eteenpäin, niin millä niitä luodaan, jos pitäisi säästääkin jostain? Iisalmessakin kouluja yhdistetään yhä enenevässä määrin, kun ei ole varaa peruskorjata kaikkea ja oppimisympäristöjä pyritään tiivistämään. Täytyy vain luottaa, että opettajien työn arvostus jatkuisi edelleen, eikä heitä kuoritettaisi loppuun sen takia, että säästökuuri kohdennettiin tähän kouluun.

Suomen koulutusjärjestelmä pohjautuu vahvasti ammattitaitoisiin opettajiin, sitä ei käy kiistäminen. Tuntuu, että ammattikorkeissa ja ammattikouluissa jylläävät paljon suuremmat ’’muuta tärkeää’’ tekevät koneistot, joiden toimilla ei ole mitään tekemistä opettamisen ja oppimisen kanssa. Kun kävin vähän aikaa kokkilinjaa ammattikoulussa lukion ohessa, silmääni pisti aina silloin tällöin käytävillä naiset ja miehet, jotka pukeutuivat kuin olisivat töissä isommassakin konsernissa. Kysyin sitten kerran äidiltäni, että keitäs nämä ovat, osa oli tietysti ulkonäöltä tuttuja. He olivat puhtaasti sitä ’’hallintokoneistoa’’, joka vastaa OPS:n mukaan ’’hallinnollisista tehtävistä’’. Kumma juttu, että koulun hallinnossa voi olla enemmän ihmisiä töissä kuin koulussa on opettajia. Kannattaisikohan nekin hankerahat tai koulutuspäällikkö nro kolmosen palkat käyttää ennemmin parempaan, kuten vähentämään opettajien järkyttävää työtaakkaa, joka koostuu enemmän muusta kuin tärkeimmästä, eli opetuksesta?

Kättelisin saman tien joka ikisen ala-asteen opettajani, jos nyt näkisin heidät. Onhan sillä vaan aivan järkyttävän suuri painoarvo, mitä ensimmäisen kuuden vuoden aikana alakoulussa on tehty, ja minkälaisia opettajat ovat olleet. Itselläni suurin osa opettajista oli ihania naisia, jotka osasivat vielä pitää isottelevat pojatkin kurissa. Opettajat nimittäin muovaavat luokasta itsensä näköisen: jos opettaja on lepsu, luokassa ei saa pidettyä järjestystä. Minulla ei sellaisia opettajia luojan kiitos ala-asteella ollut. He olivat oikeita ammattilaisia, kaikki omalla tavallaan. Sinänsä en ymmärrä tätä nykypäivän uudistusta ala-asteilla, että enää siellä ei jaeta arvosanoja ollenkaan. Minä ainakin pidin siitä, että sain selkeän mittarin siitä, mitä olen tehnyt ja mitä voisin tehdä paremmin. Toisaalta, tilanne voisi olla toinen, jos minulle ei ikinä olisi jaettu numeroita. Millä mielentilalla olisin silloin tämän uudistuksen kanssa, sitä en halua edes arvailla. Olen vain tyytyväinen siihen, että tekemisiäni on arvioitu numeroilla.

Havahduin tässä myös sellaisiin mietteisiin, että minkälainen tulevaisuus omilla lapsilla tulee olemaan suhteessa koulutusjärjestelmään. Miten paljon asiat ehtivät vielä tai eivät ehdi muuttua? Toivon ennen kaikkea sitä, että lapsillani olisi hyvät sosiaaliset taidot, ja että niiden arvostusta ei unohdettaisi koulutusjärjestelmässä. Vaikka sosiaalisuus kasvaa ensisijaisesti vanhempien esimerkin kautta, niin mielestäni on tärkeää edistää sitä myös opettajan johdolla luokkatilanteissa. Digitalisaatio tulee muutamaan opetusjärjestelmiä tulevaisuudessa vielä paljon lisää, eivätkä pelkät Ipadit enää pian ole ainoa digituki opetuksessa. Ylioppilaskokeet sähköistyvät täysin, ja siitä olen erittäin kiitollinen, että sain suorittaa oman lukioni ilman tietokonepakkoa. Osaisiko sitä enää kirjoittaa, jos lukio olisi jo omana aikana ollut digitaalinen instituutio?

Mikä sitten olisi suomalaisen koulutusjärjestelmän tärkein ydin? Mielestäni tasa-arvoiset mahdollisuudet kaikille opiskella, koulutus joka ei maksa maltaita ja joka antaa tarvittavat valmiudet siirtyä seuraavalle asteelle elämässä, oli aste sitten seiskaluokka tai yrittäjäksi ryhtyminen. Ulkomailla laajasti arvostettu suomalainen koulutus on kovaa valuuttaa. Kaikki suomalaiset eivät nimittäin tajua, miten valtava merkitys jollekin ulkomaiselle voi olla sillä, että on saanut tasa-arvoisen, vahvan koulutuspohjan, jonka kautta on helpompi lähteä rakentamaan omaa tulevaisuutta. Olen itsekin herännyt tajuamaan vasta myöhemmällä iällä, miten uskomattoman etuoikeutettuja me suomalaiset olemme. Eikä vähiten koulutuksessa. Se on sellainen peruskallio, jota ei missään tilanteessa kannata enää koskaan räjäyttää palasiksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!