Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Supervoimani adhd

Kirjoitettu 22.02.21
Esseen kirjoittaja: Ida-Lotta Aksovaara
Kirjapisteet: 2
Kirja: Supervoimani adhd
Kirjan kirjoittaja: Sari-Marika Durchman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.4. Tiimiliiderinä ja -valmentajana toimiminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Istut palaverissajossa on esitetty kysymys ja muut miettivät vastausta kirjaamalla jotain ylös sinisiin A4 kokoisiin vihkoihin joissa on ruudullisia sivuja. Jos vihkon sivuista värittäisi joka toisen muodostaisi se hienon kuvion. Ennen kun kysymyksen kysyjä ehtii varmistaa kaikkien olevan valmisolen ehtinyt laskea huoneen katossa olevat kattopanelitmiettiä jätinkö uuniin päälleonko ulko-oveni sepposen selällään ja onko kotiavaimeni varmasti takkini taskussa. Haluaisin nousta katsomaan takkini taskuunmutta muiden puhe keskeyttää ajatusten juoksuniHuomaanettä vihkoni sivu on tyhjä ainut mikä sivulla silmääni pistää on kolme eri sävyistä punaista kukkaa. Olen unohtanut kysymyksen jo ja yritän vain saada muiden vastauksista selkoa kysymyksestä. Tämä on joka päiväistä ajatuksen juoksuani. 

 

Kun puhutaan adhdsta tulee varmasti yleisimmin mieleen alasteella oleva ylivilkas poika joka ei pysy penkissäänTämä on vain yksi ihmistyyppi eivätkä todellakaan kaikki ole samanlaisiaOletko koskaan miettinyt miksi ihmiset lähtivät levittäytymään afrikasta muille mantereille? Jos paikassa on hyvä olla niin miksi ottaa riskejä ja lähteä kohti tuntematonta?  Tiiätkö mikä on DRD4- geeni 

DRD4- geeniä kutsutaan seikkailija geeniksiSeikkailija geeni pitää sisällään erilaisia ominaisuuksia kuten tarve liikuaelämyshakuisuus ja tarve ottaa riskejä. Kirjassa sanotaan näiden DRD4 – geenin omaavien ihmisten seikkailun hakuisuuden olleen yksi syy lähteä levittäytymään afrikasta muuallekkin maailmaanJos seikkailija geenistä tai adhdstaaddstä olisi haittaa ihmisille olisi nämä karisseet pois evolulution myötä. 

 

Mitäs tästä kirjasta saisi tämmöinen “perus pulliainen” irti? Yksi konkreettinen juttu kirjassa mikä herätti minussa ihmetystä ja kiinnostusta. 

Kirja esitteli neljä erilaista millejärjestelmääUskon näiden olevan apua monelle muullekkin. Kun tietää oppimistavan voi panostaa parempaan ja kehittyneisempiin taitoihin. 

  1. Visuaalinen – Asiat prosessoidaan ja koetaan kokonaiskuvina 
  1. Auditiivinen – Asiat prosessoidaan ja koetaan erilaisina äänimaailmoina 
  1. Auditiivis dikitaalinen – Asiat prosessoidaan ja koetaan käsitteellisesti, loogisesti ja rationaalisesti 
  1. Kinesteettinen – Asiat prosessoidaan ja koetaan kehon kauttatuntemuksinahajuina ja makuina 

Näistä osa on helpommin tunnistettavissa kuin toiset. Olen itse visuaalinenmutta jokainen ihminen käyttää silti kaikkia vaikka se ns mieleisin on se mitä käytät eniten/hallitseva. Miellejärjestelmä ei liity pelkästään oppimiseen vaan sitä voi hyödyntää myös vaikka kontaktin luonnissa. Opiskellessa on hyvä hyödyntää kaikkia näitäjotta oppiminen olisi mahdollisimman tehokasta.  

Miellejärjestelmän tunnistaminen 

Harjoittele miellejärjestelämän tunnistamistaLaita merkille miltä tasolta ihminen hakee vastausta kysymyksiinPistä myös merkille millaisia sanoja he puheessan suosivat. EsimVisuaalinen käyttää paljon kuvailevia sanoja ja paljon käsillä puhumista taas kun auditiivisellä on vähäiset katsekontaktit ja puheessa on vähän taukoja 

 

Mielestäni tämä kirja avaa tosi hyvin sitä miten ihmiset eivät tahalleen mm. ole kuuntelematta tai puhu päällesiKirjassa on myös paljon vinkkejä kuinka saada adhd tyyppi keskittymään. Jos kirja ei kiinnosta yhtään eikä lähipiirissäsi ole ketään jota tämä kirja voisi koskettaakuuntele silti ensimmäinen tunti kirjasta sen jälkeen voit jatkaa omaa elämääsiTunnin aikana tulet ymmärtämään enemmän siitä miksi osa ihmisistä toimii niinkuin toimiiKiitän muidenkin puolesta. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!