Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Synnytyskysymyksen arvoitus

Kirjoitettu 08.12.14
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Banappelsiini
Kirjan kirjoittaja: Jussi T. Koski
Kategoriat: 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yksi synnytyksen ratkaisevimmista vaiheista on se, kun saa tehtävänannon. Silloin määräytyy mitä ja miten synnytystä lähdetään toteuttamaan. Vai onko näin?

Synnytyksen tehtävänannon määrittely ei ole aina helppoa. Tehtävänanto saattaa kuulua esimerkiksi näin: “Tehkää markkinointisuunnitelma.” Vaikka palauttaisitkin kaikkeista parhaiten suunnitellun markkinointisuunnitelman, mitä kukaan on nähnyt, se ei aina riitä. Mistä siis on kyse?

Melko harva Tiimiakatemian asiakkaista tietää tarkalleen, mikä synnytys on. Synnytys on yleensä haasteiden ratkaisemista ja toimintasuunnitelman tekemistä asiakkaan päättämällä toimialueella. Lopputuloksena yleensä on valmis esitys aikatauluineen ja ratkaisuineen siitä, miten haaste selätetään.

Tehtävänannon kyseenalaistaminen on ensimmäinen askel kohti oikeaa vastasta. Koska harva asiakkaamme tietää mikä on synnytys ja mikä on se todellinen haaste, he eivät osaa antaa kunnollista tehtävänantoa. Mikäli he tietäisivät mistä esimerkiksi tappiollinen liiketoiminta johtuu tai miten se ratkaistaisiin, he eivät ostaisi meiltä synnytystä.

Parhaiten saa selville oikean tehtävänannon kyselemällä ja juttelemalla asiakkaalle. Koski antaakin erinomaisen työkalun kirjassaan, kun hän kehoittaa miksittelemään 3-vuotiaan tavoin. Miksi tähän haetaan ratkaisua, miksi palvelua on toteutettu tähän asti näin, miksi, miksi ja miksi? Tällä tavalla pyritään löytämään tehtävänannon taustalla oleva oikea motivaattori, johon haetaan ratkaisua.

Kun tuntuu siltä, että ryhmä alkaa saada kiinni siitä, mitä asiakas haluaa teidän ratkaisevan, on aika kirkastaa tehtävänanto oman ryhmän sisällä. Käytännössä tehtävänanto siis synnytetään uudelleen synnytysryhmän kanssa, ennen kuin sitä lähdetään ratkaisemaan. Tällä tavalla pyritään saavuttamaan yhteinen ymmärrys ja näkemys siitä, mikä on haaste ja millainen ratkaisu haasteeseen tarvitaan. Näin ollen ryhmälle ei tulisi olla epäselvää, mitä lähdetään tekemään ja parhaassa skenariossa jokainen on motivoitunut ja sitoutunut haasteen ratkaisemiseen.

Mutta miten yllä mainittu tehtävänannon synnytys tehdään? Koskella on tähänkin oiva ehdotus. Synnyttämisessä voidaan käyttää synonyymityökalua. Kun ryhmällä on jokin aavistus tai sana siitä, millainen tehtävänanto tulisi olla, pyritään muotoilemaan nuo aavistukset avainsanoiksi. Jokaista avainsanaa kohden tulee miettiä vähintää yksi, mieluummin useampi, synonyymi, jolla pyritään avaamaan tehtävänannon kysymystä. Tämän lisäksi hieman luottamusta prosessiin ja voila, meillä on tehtävänanto.

Tässä kohtaa henkilökohtaisesti suosittelen vielä konsultoimaan asiakasta, että olihan tämä jotain sellaista, mitä he halusivat ratkaisevan. Tällä tavalla pyritään estämään se, että mennään heti alusta alkaen perä edellä puuhun.

Kun asiakas on antanut sille oikealle tehtävänannolle siunauksensa, on aika ryhtyä eteenpäin synnytysprosessissa. Tämä edellä mainittu toimenpide kuitenkin auttaa siinä, ettei lähdetä sellaisille raiteille, jotka ovat hyvin lähellä sitä, mitä asiakas haluaa muttei ihan kuitenkaan. Löytämällä sen oikean kysymyksen ja haasteen ratkaistaan, onko synnytys seiskan vai kympin arvoinen. Itse valitsen mieluummin kympin.

Antti Reijonen
antti(a)innomo.fi
Osuuskunta Innomo

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!