Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tahdonvoimaako?

Kirjoitettu 15.11.15
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tahdonvoiman käyttöohje - 20 työkalua, joilla saat asioita aikaiseksi
Kirjan kirjoittaja: Frank Martela
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen moneen otteeseen miettinyt sitä, että annanko minä varmasti itsestäni tilanteissa kuin tilanteessa kaiken. Olen aina ollut hyvin päättäväinen ja aikaansaava, joten halusin vieläkin enemmän ottaa selvää kyseisestä voimasta ja siksipä luin teoksen Tahdonvoiman käyttöohje, jonka on kirjoittanut Frank Martela.

 

Teos kertoo siitä, mikä on tahdonvoima ja mistä siinä on oikeastaan kyse. Tutkimusten mukaan tahdonvoiman on kerrottu olevan yksi keskeisimmistä menestystekijöistä eri elämän osa-alueilla. Kirjan keskeisenä tavoitteena on saada meidän jokaisen hyödyntämään tahdonvoimaamme parhaalla mahdollisella tavalla sekä valjastamaan itsemme saadaksemme asioita aikaiseksi paremmilla menetelmillä ja toimintatavoilla.

 

Jo avatessani kirjan päätin näyttää itselleni sen, että minulla on riittävästi tahdonvoimaa lukea tämä opus kannesta kanteen yhdellä istumalla. Ja niin myös teinkin. Lukiessani minulle heräsi valtavasti ajatuksia kaikesta siitä, mitä kerrottiin kirjassa, sekä myös hulluajatus siitä, että testaisin vielä pitävätkö väittämät paikkaansa myös käytännössä, mitä teos piti sisällään.

 

Nykyään en enää asu yksin vaan kämpikseni Claudian kanssa. Hän on tottunut minun mitä ihmeellisiin ideoihin ja päähänpistoksiin, ja tälläkään kerralla hän ei välttynyt niiltä.

 

Kaikki oikeastaan alkoi siitä, että eräässä kohdassa puhuttiin siitä, että ihmiset, jotka harjoittivat meditaatiota säännöllisesti niin heidän aivonsa olivat keskimääräistä suuremmat sekä niissä oli enemmän harmaita aivosoluja kuin toisilla. Sitten mainittiin myös se, että 11 tunnin meditaation jälkeen harmaa aine aivoissa lisääntyy niin, että eron voi hyvin huomata aivokuvantamismenetelmällä. Innostuin valtavasti tästä ajatuksesta, sillä en ole ikinä meditoinut, niin tässä olisi selvästikin haaste sekä myös mahdollisuus selvittää kuinka paljon minulla olisi tahdonvoimaa sekä miten voisin vielä tehostaa ja ylläpitää sitä itse haasteessa. Sanoin vain Claudialle, että nyt lauantaina sitten meditoidaan koko päivä – oletko valmis? Ja ei siinä auttanut muu kuin lähteä jälleen kerran minun hömpötyksiini.

 

Lauantaiaamuna sitten heräsimme jo ennen kukonlaulua. Ja vielä kävimme yhdessä läpi päivä strategian sekä työkalut, joiden avulla saamme itsestämme irti. Tässä vielä kuva siitä, mitkä tekijät auttavat sinua pääsemään tavoitteeseen. Sekä tietysti alempana myös kirjan keskeiset 20 työkalua, jolla saat aikaan asioita.

 

 

tahdonvoimantyokalut 

 

Miten voit lisätä tahdonvoimaasi? – Tahdonvoiman 20 työkalua

 

Vahvista tahdonvoimaa itseään

  1. Pidä huolta verensokeristasi: Syö hyvin ja nuku riittävästi

Aamumme alkoi siten, että söimme ravitsevan ja maukkaan aamupalan, jotta jaksaisimme meditoida 11 tuntia. Lisäksi myös sovimme, että kun siltä tuntuu saa käydä hakemassa pientä purtavaa, jotta jaksaa sitten taas hiljentyä.

 

  1. Valitse taistelusi

Meidän lauantainpäivän taisteluna oli meditointi, joten emme käyttäneet voimiamme pieniin mitättömiin ja turhiin asioihin kuten, miltä minä näytän tai mitä minä syön seuraavaksi. Vaan keskityimme täysin itse tehtäväämme sekä päämääräämme.

 

  1. Havainnoi koska tahtosi on väsynyt – rentoudu oikein

Yleensä on hyvä pitää aina tietyin ajan välein taukoja, sillä niiden aikana aivot saavat levätä ja näin ollen myös tahdonvoima. Pieni viiden minuutin tauko voi antaa aivan uudenlaista voimaa sekä puhtia tekemiseen ja toimintaan. Meillä puolestaan koko päivä oli tietynlaista rentoutumista ja itsensä kuuntelemista sekä seuraamista. Vaikka voisi kuvitella, että se olisi helppoa niin sitä se ei tosiaan ollut, joten pieni ruoka- sekä vessatauko oli enemmän kuin paikallaan aina silloin tällöin. Sen jälkeen jaksoi taas keskittyä itse asiaan.

 

  1. Kasvata Zorro-piiriäsi harjoittelun kautta

Ihminen on tapojensa orja, joten ne toimet jota teemme ja harjoitamme säännöllisesti, niin ne vahvistuvat. Mekin olisimme varmasti saaneet paljon enemmän irti, jos aikaisemmin olisimme harjoittaneet meditaatiota, mutta vaikka näin ei ollut niin muiden keinojen avulla saimme kompensoitua tätä puutetta.

 

  1. Fokusoi toimintasi: Keskitä tarmosi yhteen päämäärään kerrallaan

Ihmisen ei kannata kerralla keskittyä moneen päämäärään, sillä tahdonvoima kuluu todella helposti. Meidänkin tavoitteenamme oli keskittyä 11 tuntia vain omiin ajatuksiin ja itsemme tiedostamattomaan puoleemme emmekä siinä hetkessä miettineet kirjapisteitä, opintojenkirjauksia tai muita asioita, jotka näin ollen häiritsisivät päämääräämme.

 

Valitse oikea asenne

  1. Tee tai älä tee – älä melkein tee

’’Kun päätös on vakaa ja etukäteen mietitty niin ei voimaa tarvitse tuhlata.’’ Me päätimme, että lauantaina meditoimme ja sillä selvä niin sen jälkeen ei ollut enää vaihtoehtoja siihen, että emme tekisikään tätä kokeilua. Kaikki lähtee päätöksestä.

 

  1. Ole vakuuttunut tahdonvoiman rautaisuudesta

Ainakin itse tiedän, että minulta löytyy tahdonvoimaa ja tiedän, että jos lähden johonkin juttuun sen myös teen. Vaikka motivaatio alkoi hiipua kahdeksan tunnin jälkeen niin silloin tiesin, että loppuun mennään vain ja ainoastaan kovalla päättäväisyydellä ja tahdonvoimalla.

 

  1. Anna itsellesi anteeksi lipsahduksesi – moralisoimalla teet vain kielletystä hedelmän

Meditaation tarkoituksena on keskittyä omaan mieleen sekä ajatuksiin sekä kanavoida niitä. Itse kun en ole aikaisemmin meditoinut niin päätin jo heti alussa olla armollinen itselleni, sillä jos ajatukseni harhailee ja ohjailen niitä, niin annan sitten tapahtua. Jos hirveästi keskittyy siihen, että en saa esimerkiksi ajatella nyt ruokaa niin todennäköisesti en muusta ajattelekaan. Tärkeää näissä tilanteissa oli se, että annoin ajatuksieni velloa omaan tahtiin sekä liikkua oman mielensä mukaan.

 

  1. Älä turhaan taistele tunteitasi vastaan, vaan hyväksy ne aina

Esimerkiksi itse voin myöntää, että muutamassa vaiheessa iski pieni väsymys. Olisin voinut taistella vastaan ja tulla entistäkin väsyneemmäksi, mutta itse otin hyvän rentouttavan asennon ja torkahdin, niin kyllä sitä taas jaksoi loppuajan. Eli älä turhaan taistele tunteistasi vastaan, sillä ne tulevat nousemaan moneen otteeseen vielä pintaan vaan hyväksy ne.

 

’’Mitä enemmän yrität tukahduttaa ja torjua näitä tunteita, sitä useammin ne palaavat mieleesi. Eikä tukahdutettu tunne tule pelkästään takaisin. Torjunnallasi ruokit sitä entisestään.’’

 

  1. Älä pakene-tai-taistele, vaan pysähdy-ja-suunnittele

Ihmismieli on hyvin outo. Uhkan kohdatessa monesti pakene-tai-taistele refleksi puskee tiedostamattamme päällemme. Nykymaailmassa tämä refleksi on yleensä turha, joten olisi hyvä tulla tietoiseksi ja opetella irti siitä.

 

’’Kun ymmärrät, että et ole taistelemassa ulkoista uhkaa vastaan vaan ratkomassa sisäistä konfliktia. Kehosi reagoi eri tavalla. Tällöin pysähdy-ja-suunnittele-vaste aktivoituu.’’

 

Reititä tapasi uudelleen

  1. Mentaalijudon viisi perusliikettä
  1. Rutiinia vastaan taisteleminen
  • Päätät lopettaa liiallisen television katsomisen.
  1. Hyvän rutiinin sisäänajo
  • Toistojen tekeminen ja tahdonvoiman kohdistaminen esimerkiksi lukemiseen.
  1. Paremman rutiinin sisäänajo
  • Jos tekee mieli katsoa televisiota ruokit sitä jatkossa aina paremmalla tavalla esimerkiksi lukemalla.
  1. Rutiinin vuoksen uudelleensuuntaus
  • Jos normaalisti käytät aikaa television katseluun 3 tuntia päivässä niin voit muuttaa jo rutiiniasi niin, että katsot vaikka yhden tunnin pelkästään.
  1. Tarpeentyydytyksen siirto myöhemmäksi
  • Jos haluat katsoa televisiota niin voit antaa sen itsellesi palkintona siitä hyvästä, että luet esimerkiksi 100 sivua kirjaa.

 

  1. Monitoroi toimintaasi: mittaa ja merkitse ylös

Jos tavoitettasi pystyy jollakin tavoin mittaamaan, kannattaa huomioida sekä tiedostaa se, että säännölliset mittaukset vahvistavat itsekontrollia. Paperi on todella armoton, sillä jos siihen on kirjattu ylös asia mikä pitää hoitaa, se myös todennäköisesti tapahtuu. Siksi on aina hyvä, että meitäkin aina muistutetaan pitämään mielessä tuttu lause; miten näkyy kalenterissa. Itsekin jo alkuviikosta merkkasin ja pyhitin lauantaipäiväni vain meditoinnille, ja niinpä se tapahtui, koska se näkyi kalenterissa.

 

  1. Aikatauluta aktiviteettisi tahdonvoimatasosi mukaisesti

11 tuntia päivästä on melko pitkä aika, joten päätimme aloittaa mahdollisimman aikaisin aamusta mietiskelyn ja meditoinnin, jotta vielä illasta meille jäisi aikaa kaikkeen muuhun toimintaan. Lisäksi myös aikaisin aamulla ihminen jaksaa paljon paremmin kun on vastikään herännyt pitkiltä yöunilta ja on jälleen täynnä uutta energiaa ja puhtia. Eli kannattaa miettiä milloin kannattaa jotakin suorittaa.

 

  1. Pilko tavoitteesi palasiksi ja palkitse itseäsi sopivasti

En olisi varmaankaan jaksanut, jollen olisi pilkkonut tunteja pienempiin osiin. Aika-ajoin katsoin kelloa, ja laskeskelin sitten, että kuinka paljon olin jo saavuttanut ja miten paljon vielä edessä. Se sai jaksamaan, sillä sain aina uudenlaista voimaa kun mietin, että enää vaan seitsemän tuntia jäljellä ja mitä enemmän meni aikaa sitä vähemmän enää aikaa oli mittarissa.

 

  1. Aseta itsellesi yksiselitteiset rajat

On hyvin tärkeää asettaa yksiselitteiset rajat, joista ei sitten lipsuta. Olisin hyvin voinut määritellä, että meditoidaan niin kauan kuin jaksamme. Näin meille amatööreille varmasti olisi jo riittänyt ensimmäisen vastoinkäymisen kohdattua eli noin viiden minuutin jälkeen. Eli aseta tavoite, jota voi mitata, ja josta ei voi lipsua. Meidän tapauksessa tavoitteena oli yhentoista tunnin uurastus.

 

Muokkaa ympäristösi tahtoasi tukevaksi

  1. Rakenna tahdonvoimallesi rajat

On tärkeää muokata ympäristöä, jotta se tukee tahdonvoimaasi. Minulle henkilökohtaisesti tietokoneen ja kännykän näpräily vie leijonanosan lähes jokaisesta päivästäni, joten päätimme, että kaikki häiriötekijät vietiin pois huoneestani. Kännykät sammutettiin ja tietokoneet vietiin pois, jotta ne eivät häiritsisi keskittymistämme. Lisäksi valitsimme suoritukseemme mahdollisimman seesteisen tilan, jossa ei olisi turhia häiriötekijöitä, jotka häiritsivät keskittymistämme.

 

  1. 20 sekunnin sääntö

Se toimii siten, että asiat pitää tehdä helpoksi tai vaikeaksi. Eli jos sinulla on pahana tapana katsoa joka päivä monta tuntia televisiota, niin silloin kannattaa sohvalta viedä kaukosäädin mahdollisimman kauaksi. Ihminen on yleensä niin laiska, että tuskin jaksaa lähteä hakemaan kaukosäädintä toiselta puolelta taloa. Mutta jos esimerkiksi lukeminen ei maistu niin kannattaa silloin jättää sohvapöydälle kirja, sillä jos se on helposti käden ulottuvilla niin helposti siihen myös silloin tarttuu. Minä taas illalla jo hyvissä ajoin mietin mitä puen päälleni hiljentymiseen ja pakkasin ne sitten sohvalleni odottamaan tulevaa suoritusta.

 

  1. Tee tietokoneestasi tahdonvoimasi tukipilari

Tietokoneet ja kännykät eivät aina ole mitä turhimpia vempeleitä vaan on niistä paljon hyötyäkin toisinaan. Ainakin itse voin myöntää, että käyn Facebookissa sekä muissa hömppäsivustoilla useita kymmeniä kertoja päivässä. Onneksi on olemassa sovelluksia, joiden avulla voit määrittää kuinka usein voit käydä päivässä näillä sivustoilla, mihin aikaan voit käydä milläkin sivustolla sekä mikä parhainta voit syöttää vaikka äitisi sähköpostiosoitteen sovellukseen, joka sitten lähettää äidillesi raportin kaikista sivuista millä olet milloinkin pyörinyt. Kannattaa hyödyntää näitä sovelluksia, jos tuntuu siltä, ettet meinaa saada itsestäsi kaikkea irti ja toiminta keskeytyy kun vähänväliä käyt katsomassa hauskoja kissavideoita Youtubesta tai jatkuvalla syötöllä tulee WhatsAppiin viestejä kavereilta, jotka on pakko katsoa sillä samaisella sekunnilla. Keskity siis olennaiseen!

 

  1. Toimintasi on sinua ympäröivien ihmisten summa

Ympäristö vaikuttaa meihin enemmän kuin uskoa saattaa. Jos vietät aikaa ihmisten kanssa, jotka omaavat huonot elämäntavat todennäköisesti myös itse omaat sellaiset. Puolestaan jos ympärilläsi on ihmisiä jotka saavat paljon aikaiseksi myös varmasti itsekin saat. Eli on tärkeää miettiä keillä ihmisillä oikeasti haluaa ympäröidä itsensä ja oman elämänsä. Olet sitä mitä sinun ympärilläsi on.

 

  1. Jaettu päämäärä on vahvempi päämäärä

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä on kohta jaettu päämäärä on vahvempi päämäärä. Toisinaan saan todella hulluja ideoita, mutta voin kyllä myöntää, että harva idea jäisi varmasti toteuttamatta, jos kaveria ei olisi mukana. Meditaatiokin olisi jäänyt pelkälle ajatuksen tasolle, jos Claudia ei olisi antanut minulle vahvistusta. Ja näiden tuskallisten yhdentoista tunnin aikana ei edes mielessä käynyt luovuttaminen mielessä, sillä ryhmäpaine oli siinä hetkessä niin suuri, etten olisi ikinä voinut Claudialle tuottaa pettymystä lopettamalla kyseinen haaste ennen aikojaan.

 

Kuten jo ehkä arvatakin saattaa niin totta tosiaan jaksoimme meditoida yhteen putkeen 11 tunnin ajan. Testasimme tuona aikana meidän tahdonvoimaamme ja sen lujuutta. Huomasimme sen, että sitä löytyy meiltä kummaltakin valtavasti ja sen olemassaolon merkitys on todella suuri. Helppoa tämä omissa ajatuksissa vellominen ja hiljaa oleminen ei todellakaan ollut minunlaiselleni ihmiselle, mutta kokemus oli mielenkiintoinen ja jollakin tapaa antoisa. Kuitenkaan ei ihan heti tule tehtyä vastaavaa uudestaan vaan seuraavalla kerralla ovat sitten jälleen uudet haasteet.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!