Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Taitavaa (sissi)markkinointia

Kirjoitettu 17.08.16
Esseen kirjoittaja: Tuomo Kuisma
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen kirja Sissimarkkinointi oli huikean hyvä markkinointiopas, joka oli vielä helppo ja mukava lukea. En ole kovin tarkasti akatemian aikana markkinointikirjoihin perehtynyt, joten tämä oli mukava tuttavuus, joka avasi silmiä pitkälti muunkin kuin sissimarkkinoinnin osalta. Parhaat opit kirjasta sainkin melkeinpä yleisesti markkinointia ajatellen.

Ehkäpä tärkeimpänä oppina Sissimarkkinointi jätti käteen sen, että markkinoinnissa tärkeintä on usein luovuus. Kirja vertaa markkinointia usein massamarkkinoijiin, joiden tavoitteena on iskeä viesti mahdollisimman laajalle yleisölle. Toisin kuin massamarkkinoijalla, sissimarkkinoinnissa on usein käytössä vain hyvin pieni budjetti ja pääasiallisena lähteenä käytetään älykkyyttä ja luovuutta. Kohteena on myös hyvin tiivistetty kohderyhmä, eikä viestiä edes yritetä saada kaiken kansan tietoon. Tästä hyvänä esimerkkinä kirja tarjoaa Cykelspec – nimisen pyöräliikkeen, joka länttäili kaduilla oleviin pyöriin huoltolistaa ko. fillarista ja tarjosi huoltoon kymmenen prosentin alennuksen. Tämä toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten hiljaista kautta voi hyödyntää muutenkin kuin vain pyörittelemällä peukaloita. Usein tällaisten tempausten hinta on hyvin alhainen mutta liikevaihdollisesti tulos voi olla hyvinkin merkittävä. Juuri tässä tapauksessa markkinointikoneisto ei vaatinut suurta rahanippua, enemmän vain viitsimistä ja ajattelua. Ja juuri siitä on toimivassa sissimarkkinoinnissa kyse.

Toisen hyvän vinkin markkinointiin kirja tarjoaa kehottaessa provosoimaan markkinoinnilla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii mielestäni Varusteleka (kyllä, olen maininnut lekan aiemminkin, mutta minkä sille voi että yritys osaa hommansa hyvin). Toimiva markkinointi herättää toisin sanoen tunteita sekä puolesta että vastaan. Jos kaikkia yrittää miellyttää, on lopputulos yleensä lattea, joka parhaimmillaan saatetaan huomata, muttei aja oikeasti ostamaan. Provosoiva mainos taas herättää osassa närää ja saa toiset taas innostumaan. Tällöin kassavirtaa on todennäköisempää saada virtaamaan siltä ryhmältä, joka on aiheesta innostunut. Toisin sanoen, jos markkinointi ei ärsytä ketään, on jotain tehty väärin. Lattea ja tylsä mainonta saattaa ajaa mahdollisia asiakkaita jopa kauemmaksi, koska tylsä mainos leimataan helposti samaan epämukavaan kategoriaan kuin 95% kaikista muista mainoksista. Suureen ja laajalevikkiseen massamarkkinointiin on helppo upottaa loputon määrä rahaa, mutta tulos ei välttämättä aina korreloi käytetyn euromäärän kanssa.

New Doc 15_1

Tästä päästään hyvin taas yhteen suureen juttuun, jonka ymmärsin paremmin kirjaa lukiessa. Markkinointia on monesti helppo tehdä, mutta vaikea mitata. Tässä on usein ongelmakohta, joka itseäni häiritsi esimerkiksi Laivurin markkinointia suunnitellessa. Kaikenlaisia hauskoja ja ovelia tempauksia on helppo keksiä, mutta ROI:ta oli usein vaikea tai mahdoton laskea. Esimerkiksi Googlen ja Facebookin tarjoamissa mainoksissa on suhteellisen hyvä statistiikka, jota lukea, joten niihin varmasti paneudun enemmän tulevissa liiketoiminnoissani.

Lisäksi hyvän infon tarjosi alla oleva markkinoinnin miinakenttä, johon useasti markkinoija törmää. Lista sisältää toimivia vinkkejä siihen, miten välttää kompastuskivet ja onnistua paremmin. Listaan lisäisin yhden suurimmista ongelmista, joka liittyy markkinointiin. Jokainen varmasti ymmärtää, että markkinointi on äärimmäisen tärkeää, mutta usein se on asioista ensimmäinen joka jää kiireen alla tekemättä. Esimerkkinä taas Laivuri, jossa markkinoinnista jouduttiin välillä karsimaan, koska oli muutakin tärkeää ja akuutimpaa tekemistä. Totta kai tilanne on hyvä, jos jatkuvasti on kiire tehdä rahaa, mutta silloin on mietittävä onko palvelun/tuotteen hinta liian alhainen. Jokainen tavoittelee kuitenkin parasta mahdollista katetta.

New Doc 15_3

 

Kokonaisuutena kirja oli varsin toimiva paketti, josta sissimarkkinoinnin osa meni hieman ohi, mutta muut markkinointikikat syöpyivät hyvin mieleen. Koen, että sain paljon pieniä tiedonmurusia, joista suurinta osaa pystyn tulevaisuudessa hyödyntämään varmasti. Vahva suositus!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!