Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tapahtuma on tilaisuus

Kirjoitettu 02.12.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tapahtuma on tilaisuus - Tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen
Kirjan kirjoittaja: Helena Vallo ja Eija Häyrinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tapahtuman järjestäminen on ollut ennen tätä kirjaa minulle hyvin suppea käsite. Olen vain ajatellut sen olevan hyvän kokemuksen, fiiliksen luomista tapahtuman keinoin.  Kirja avasi minulle tapahtumamarkkinoinnin puolen aivan täysin. Tapahtumamarkkinointi on tapahtuman ja markkinoinnin yhdistämistä. Se on tavoitteellista toimintaa, jonka tehtävänä on välittää organisaation haluama viesti ja saada ihminen toiminaan organisaation toivomalla tavalla. Olen pohtinut pitkään mihin suuntaan haluan lähteä tapahtumajärjestämisen alalla. Tapahtumamarkkinointi kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta ja itseasiassa minulle on kertynytkin kokemusta myös siitä, vaikka en ole sitä tiedostanut ennen tätä kirjaa. Olen päässyt myös seuraamaan pienemmässä roolissa tapahtumia, jotka ovat vahvasti olleet nimenomaan tapahtumamarkkinoinnin tapahtumia. Kuten esimerkiksi kesällä olimme YLEn saunapäivä tapahtumassa Tampereella erään yrityksen toimesta. Järjestimme heidän promootiopisteensä tapahtumaan. Toiseksi olen myös toteuttanut erään yhdistyksen hankkeen juhlagaalan.

Tapahtumamarkkinoinnin hyvät puolet ovat markkinoinnin piirissä se, että pääset vuorovaikutukseen kohderyhmäsi kanssa. Se on intensiivisempi ja henkilökohtaisempi markkinointitapa kuin perinteiset markkinointiviestintävälineet. Tapahtumamarkkinoinnissa voit hyödyntää kohderyhmäsi useita aisteja, kuin taas tavallisissa markkinointivälineissä se jää vain yhteen aistiin.

Elämyksellinen tapahtuma jossa yritys viestii heidän kohderyhmänsä kanssa

Kun olimme mukana Artun kanssa viime kesänä YLEN saunapäivä -tapahtumassa Tampereella niin nyt vasta käsitän tapahtuman myös tapahtumamarkkinoinnin puolelta. Järjestimme tapahtumaan erään yrityksen promootiopisteen. Pisteellä oli ATV-sauna, jossa kävijät saivat saunoa vapaasti. Lisäksi tarjosimme yrityksen nimissä ilmaiseksi makkaraa ja mehua tapahtuman kävijöille. Kun tapahtuman kävijät kävivät hakemassa ilmaista makkaraa ja saunoivat ATV-saunassa heidän kanssa oli helppo päästä vuorovaikutukseen ja keskustella yrityksestä ja luoda hyvää kuvaa yrityksestä.  Yrityksen tavoite oli tapahtumassa välittää yrityksen arvoja ja hankkia näkyvyyttä. Kaiken tämän lisäksi järjestimme myös teemaan liittyen Mölkky -pelejä tapahtumassa tasatunnein ja näin tarjosimme tapahtuman kävijöille myös tekemistä.  YLEn saunapäivässä oli kymmeniä eri saunoja/yrityksiä paikalla, joten meidän järjestämällä pisteellä oli aktiviteettiä, ilmaista ruokaa ja lämmin sauna, jolla pyrimme erottua kilpailijoista myönteisesti. Aivan loistava tapa tehdä tapahtumamarkkinointia! Lämmin päivä, saunomista, ruokaa ja kaljaa. Ihmiset ovat valmiiksi iloisella tuulella ja yritykset jättävät hyvän kuvan itsestään tarjoamalle heille kokemuksia. Näin tapahtumat rakentavat myös yrityksen maineen/brändin ja imagon kuvaa tapahtumassa kävijöille.

 

Juhlallinen tapahtuma, jossa palkitaan sidosryhmiä ja henkilökuntaa

Tänä syksynä sain suunnitella erään yhdistyksen hankkeen juhlagaalan. Juhla toteutettiin Crazy Townin tiloissa, jonne oli kutsuttu yhdistyksen/hankkeen sidosryhmiä ja hankkeeseen osallistuneita. Tilaisuudessa oli pukukoodina tumma puku, tarjoiluna herkullinen cocktail pöytä, musiikkia ja puheita. Tapahtuma oli myös tietyllä tavalla tapahtumamarkkinointia yhdistyksen sidosryhmille kuin henkilökunnalle. Yhdistys välitti juhlassa yhdistyksen arvoja ja samalla oli vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Yhdistys luo heidän mainetta ja imagoa paremmaksi. Samalla vaikuttaa kävijän eri aisteihin niin herkullisen cocktail -ruoan ja musiikin avulla.

Tapahtumasta jäi varmasti hyvä kokemus jokaiselle kävijälle. Näin yhdistys lujitti jo nykyisiä asiakassuhteitaan ja palkitsivat myös juhlagaalassa parhaiten onnistuneita hankkeen parissa, mikä taas motivoi henkilökuntaa. Hieno juhlallinen tilaisuus, jolla saadaan kävijöille hyvä kokemus ja hyvä kuva yhdistyksestä.

 

Tapahtumamarkkinoinnin kannattavuus yrityksille

Tapahtumamarkkinointia ajatellaan yrityksissä, että se on ”bileiden järjestämistä” ja kallista. Tavoitteellinen tapahtumamarkkinointi on tänä päivänä vielä niin uutta, että sitä ei täysin ymmärretä eikä siihen käytetä resursseja. Itse ajattelen asian niin,että jos tapahtumamarkkinointia pidetään kalliina niin tottakai rahaa saa kulutettua niin paljon kuin haluaa, mutta myös edullisesti saa järjestettyä hyvän tapahtuman. Kuluja saadaan kyllä pienennettyä olemalla kustannustehokas, yhteistyökumppaneiden avulla tai pyytää tapahtumaan osallistumisesta pieni sisäänpääsymaksu. Tapahtumamarkkinoinnilla voi saada huomattavasti paremman näkyvyyden yritykselle kuin laittamalla kallis mainos esimerkiksi Helsingin Sanomiin. Jokin räväyttävä tapahtumamarkkinoinnin tapahtuma voi päästä lehteen ilman mitään maksua. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia voi päästä uutisiin kuin Tokmanni on jakanut ilmaisia ämpäreitä asiakkaille tänä vuonna keväällä. Edullista kuin mikä toteuttaa, mutta saanut ihan valtavan näkyvyyden ympäri maata.

Tapahtumia tulee järjestää ammattimaisesti huolellisesta suunnitteluvaiheesta aina jälkimarkkinointiin saakka. Haluan jatkossa tarjota juuri tuota asiakkailleni. Ammattimaisuutta, luovuutta ja tarkkuutta suunnitteluvaiheessa ja mennä yrityksen imago/arvot edellä tapahtumassa. Suosittelen kirjaa kaikille ketkä ovat vähänkin kiinnostunut tapahtumatuotannosta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!