Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tapahtuma on tilaisuus – T4L

Kirjoitettu 02.10.17
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tapahtuma on tilaisuus
Kirjan kirjoittaja: Helena Vallo & Eija Häyrinen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja käsitteli kattavasti tapahtumatuotantoa ja tapahtumamarkkinointia sen alkuvaiheista jälkimarkkinointiin asti. Vaikka teos käsittelikin suurilta osin tapahtumamarkkinointia osana yrityksen markkinointia, pystyin nappaamaan kirjasta hyviä ideoita, ajatuksia ja käytännön vinkkejä tulevaa tapahtumaamme Team 4 Learningia varten. Kirja herätteli kysymyksillä ja suorastaan pakotti vastaamaan niihin. Se lisäsi myös tietynlaista ahdistusta ja vastuun tunnetta, esitellessään niin monta kauhuskenaariota ja projektipäällikön vastuualueita. Mutta hei, eikös oppiminen ala juurikin mukavuusalueen ulkopuolelta. Oppimaanhan tänne on tultu.

 

Tapahtuman järjestäminen lähtee strategisista kysymyksistä:

  • Miksi tapahtuma järjestetään?
  • Kenelle tapahtuma järjestetään?
  • Mitä järjestetään? Missä ja milloin?

 

Kenelle myydään ja miksi?

Yksi tapahtumajärjestämisen isoimmista kysymyksistä, ellei jopa isoin on, kenelle myydään, kuka on asiakas. Koska kirjassa tapahtumien järjestämistä käsitellään lähinnä yrityksen yleisen markkinoinnin osana, se sai minut miettimään, että jos tapahtumamarkkinointi on yleensä yrityksen tavallisen markkinoinnin ihmisläheisempi osa, niin mitä tämä tapahtuma meille on? Tämä on Tiimiakatemian järjestämä tapahtuma ja periaatteessa Tiimiakatemian brändin (ainakin koulutuspuolen) asiakkaat olemme me tiimiyrittäjät. Tapahtuma on ensisijaisesti suunnattu tiimiyrittäjille, koska me haluamme niin eli kohteenamme ei ole asiakaspuolen, vaan koulutuspuolen asiakkaat (kollegat). Eli itse näkisin tämän enemmän yhteisöllisyystapahtumana kuin asiakastapahtumana tai yritysmarkkinointina.

Tässä tapahtumassa tulee olemaan paljon yrityksiä, joilla on tilaa markkinoida itse itseään. Mutta jos me tiimiyrittäjät olemme itse asiakkaina, miksi me järjestämme itsellemme tapahtuman? Itse ainakin haluan antaa takaisin meidän yhteisöllemme ja valjastaa siinä piilevän potentiaalin. Nautin kansainvälisestä verkostoituisesta ja se on niin paljon helpompaa, kun jo kuulumme valmiiksi näin hienoon yhteisöön. Toivoisin vain, että kaikki muutkin näkisivät siinä samat mahdollisuudet. Siksi juuri minä haluan tehdä tätä. Haluan kerätä kaikki saman katon alle, avata heiltä silmät samaan aikaan ja nähdä, miten heidän verkostonsa kasvaa. Ymmärrän, että jos tapahtuma on suunnattu tiimiyrittäjille, siitä on helpompi saada kohderyhmälleen mieluisa, kun sitä on järjestämässä itse kohderyhmään kuuluva. Se on vain hassua nähdä, että me aina järjestämme itsellemme jotain, kun esimerkiksi isommissa organisaatioissa aika usein johtoporras järjestään tämäntyyppisiä tapahtumia. Kai näillä meidän jutuilla on myös tekemistä harjoittelun kanssa, mutta olisipa hauska nähdä joskus valmentajien järjestävän meille kunnon tapahtuman.

 

Mitä tämä on?

Haluamme järjestää kohtaamispaikan, mahdollisuuden tavata vaivatta koko yhteisö ja pitää hauskaa näiden uusien tuttavuuksien kanssa. ”Tapahtuma on aina henkilökohtainen kokemus.” Ja sitä ollaan järjestämässä. Tiimiakatemia on ihan kreisi paikka, emme juuri koskaan järjestä pienintäkään esiintymistilaisuutta ilman kunnollista suunnittelua, teemaa tai kevyttä kahjoilua. Meillä on myös ilo ahduttaa heidät Tiimiakatemian alkuperäisiin tiloihin, paikkaan, missä on syntynyt iso määrä ideoita, kuultu useita menestystarinoita ja itketty opin kyyneliä. Eikä olisi edes parempaa aikaa järjestää tätä kuin Tiimiakatemian 25-vuotis syntymäpäivänä. Ei ole parempaa tilannetta koota kaikkia yhteen, kuin yhdessä onnistumisen ja kasvamisen riemu. T4L on tänä vuonna osana juhlaviikkoa eli meillä on ilo yhdistää tapahtumia yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat T4L, juhlaseminaari ja synttärikemut 19.-20.1.2018. Eli pääsemme oikeasti kaikki juhlimaan 25-vuotista taivalta ja suunnittelemaan yhteistä tulevaisuutta, sillä seminaari ja synttärikemut keräävät Tiimiakatemian sidosryhmät ja alumnitkin. Eli luvassa megapartyhubaaa!

 

 

Tässä siis vielä oppikirjamainen, kaikkiin ylläoleviin kysymyksiin vastaava markkinointiesittely siitä, mikä ihme on Team 4 Leaning:

Team 4 Learning on kansainvälinen, pääasiassa opiskelijayrittäjille ja valmentajille suunnattu verkostoitumistapahtuma. Tapahtumaa on järjestetty jo useampana vuonna peräkkäin ja se on pikkuhiljaa kasvanut isommaksi ja saavuttanut mainetta Tiimiakatemian tapahtumana. Tapahtuman tarkoituksena on valjastaa oman yhteisömme voima, vahvistaa identiteettiä ja luoda kansainvälisiä verkostoja. Tällä kertaa T4L järjestetään Jyväskylässä 19.1.2018 yhdessä Tiimiakatemian 25-vuotis syntymäpäivien ja juhlaseminaarin kanssa (20.1.2018). Kokonaisuus on yhdistävä mahdollisuus kokea kaikki 25 vuotta saman katon alla, kun lauantain seminaariin ja synttärijuhlaan on kutsuttu myös Tiimiakatemioiden alumnit, sekä muut Tiimiakatemian sidosryhmät. Koko juhlaviikon teemana on siis 25 vuoden yhteinen taipaleemme ja kuinka jatkamme tästä eteenpäin.

 

Neea Mäkinen

neea@osuuskuntawire.fi

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!