Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tapojen voima

Kirjoitettu 27.08.19
Esseen kirjoittaja: Jenni Suomalainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Power of Habit
Kirjan kirjoittaja: Charles Duhigg
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tavat. Teemme jokainen päivittäin automaattisesti tapoja, jotka ovat rutinoituneet elämäämme ajan kanssa, edes ajattelematta tekojamme. Charles Duhiggin kirjassa The Power of Habit pääsemme pureutumaan tapoihin ja mahdollisuuksiimme muuttaa niitä. Mitä tapoja meille siis on? Listatakseni muutaman: pesemme hampaamme ajattelematta asiaa sen kummemmin, lähdemme ja tulemme omaan parkkiruutuumme miettimättä automme linjoja sen suuremmin, suihkussa käydessä tuskin kiinnitämme kovinkaan paljoa huomiota toimintaamme. Miten tapoja muodostuu ja miksi niihin tulisi kiinnittää huomiota?

Tavat muodostuvat usein kaavalla, jossa aivot huomaavat jonkin ärsykkeen käynnistävän aina tietyn tarpeen reagoida tutulla tavalla, josta seuraa jonkinlainen palkkio. Useamman toiston jälkeen aivot oppivat ennakoimaan ja käskyttämään jo ärsykkeen saadessaan sitä seuraavan toimintajakson, jolloin jo pelkkä ärsyke aiheuttaa tarpeen palkkion saamiselle. Aivot menevät ikään kuin automaattivaihteelle säästääkseen energiaansa uusien epäsäännöllisten ärsykkeiden analysoimiseen ja niihin reagoimiseen.

 

Tapojen rakenne:

Ärsyke -> rutiini -> palkkio = tapa

 

Entä sitten, jos tahdomme muuttaa epäsuotuisia tapoja? Usein helpoin tapa päästä eroon jostakin epätoivotusta tavasta on ensin analysoida tapaa perin pohjin. Mikä on se ärsyke, joka käynnistää kyseisen tavan? Mitä tarkemmin kykenet eristämään kyseisen ärsykkeen, sen parempi. Ärsykkeenä voi toimia muun muassa haju, maku, paikka, seura tai esimerkiksi jokin tietty aika päivästä. Ärsyke siis käynnistää sinussa tarpeen toimia tietyllä rutiinilla, saavuttaaksesi halutun palkkion. Palkkiona voi toimia esimerkiksi sen aiheuttama mielihyvän tunne tai fyysinen tunne. Hampaiden pesussa palkkiona toimii esimerkiksi puhtaan suun tuoma raikkauden tunne.

Kun olet saanut analysoitua tapasi, on sitä helpompi lähteä muuttamaan. Helpoin tapa muuttaa tapaa on korvata sen rakenteessa oleva rutiini jollakin toisella rutiinilla. Erityisen tärkeää on kuitenkin kyetä hyödyntämään aiemmasta tavasta sen ärsyke ja palkkio.

Kun mietin omalla kohdallani tapoja ja rutiineita, voin suoraan sanoa olevani erittäin huono pitämään yllä rutiineja, kuten säännöllinen liikunta, säännölliset ruokailuajat, säännöllinen unirytmi, kirjojen lukeminen ja voisin jatkaa listaa ties, kuinka pitkään, mutta se lienee tässä kohti tarpeetonta. Kaiken tämän sijasta voin helposti viettää kotiin tullessani tuntikausia katsellen sarjoja ja YouTube-videoita, unohtaen kaiken muun, ja sen usein teenkin.

Lähtiessäni pohtimaan esimerkiksi tätä tapaa huomaan sen astuvan esiin erityisesti sellaisten päivien aikana, jolloin olen joutunut sosialisoimaan paljon, ja sen seurauksena pääni on täynnä ajatuksia ja koen ajatusteni olevan jotenkin aivan tukossa. Luulisin tämän aiheutuvan siitä, että vaikka ulos päin saatan usein vaikuttaa erittäin ekstrovertiltä, olen kuitenkin jo pitkän aikaa kokenut olevani todellisuudessa ambivertti. Eli nautin ihmisten seurasta suuresti ja tiettyyn pisteeseen asti saankin sosiaalisista kontakteista energiaa, mutta sen lisäksi tarvitsen usein myös paljon omaa aikaa ladatakseni akkujani. Tämän lisäksi olen erittäin tunnepohjalta toimiva ihminen, joten pääni täyttyy helposti ajatuksista ja tunteista. Kaikkien niiden ajatusten ja tunteiden keskellä koen usein tarvitsevani jonkin keinon paeta omaa ajatus maailmaani ja usein esimerkiksi sarjojen katsominen antaa helpon pois pääsyn oman pääni sisältä, kun voin uppoutua jonkun muun elämään. Palkkiona siis toimii henkinen helpotus ajatustulvan väistyessä mielestä.

Nuorempana luin usein paljon kirjoja, sillä ne ovat aina tarjonneet myös pois pääsyn oman pään sisältä, mutta niiden tilalle on viimevuosina tulleet sarjat ja videot, sillä ne tuntuvat usein helpommalta vaihtoehdolta. Haluaisin kuitenkin korvata yhä suuremman osan tästä ajasta lukemiseen/äänikirjojen kuuntelemiseen. Ennen katselin usein illalla ennen nukkumaan menoa sängyssä viimeisenä videoita YouTubesta, mutta nyt olen onnistunut noin kolmen kuukauden ajan korvaamaan sen suurimman osan ajasta laittamalla äänikirjan pyörimään sänkyyn mennessäni. (Tähän tarkoitukseen laitan kuitenkin usein fiktiivistä kirjallisuutta pyörimään, sillä äänikirjan alkaessa rullaamaan nukahdan yleensä noin viiden minuutin kuluessa.) Olen aina ollut hyvä nukkumaan, mutta koen silti unen laatuni parantuneen, sillä en enää viimeisenä ennen nukkumaan menoa tuijottele kännykän ruutua

Minulla on usein myös tapana aamuisin aloittaessani aamutoimet laitaa taustalle joku Netflix-sarja pyörimään (useimmiten Frendit), sillä äänet taustalla auttavat minua yleisesti keskittymään. Tahtoisin kuitenkin alkaa hyödyntämään tämän ajan niin, että Frendien sijasta laittaisin esimerkiksi taustalle jonkun äänikirjan pyörimään. Tätä tapaa aionkin lähteä tästä eteenpäin toteuttamaan.

Tavat, joiden muuttamiseen olen päättänyt tässä vaiheessa keskittyä eivät kenties ole kaikkein suurimpia ja ihmeellisimpiä, mutta olen jo vuosien ajan halunnut alkaa jälleen lukemaan enemmän, sillä rakastan uppoutua kirjojen ääreen! Mikäpä olisi siis parempi paikka lähteä toteuttamaan tätä tarvetta ja tapaa kuin akatemia? Kenties sitten myöhemmin alan keskittymään myös muihin ja kenties tärkeämpiinkin tapoihin, mutta en halua haukata liian suurta palaa kerrallaan, sillä se aiheuttaisi itsessäni todennäköisesti vain lamaantumisen. Nyt pystyn kuitenkin helpommin tilanteen tullessa ja tulevaisuudessakin analysoimaan ja muuttamaan tapojani ymmärtäessäni niitä paremmin. Otan nyt kuitenkin askeleen kerrallaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!