Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tapojeni korjaus

Kirjoitettu 06.04.13
Esseen kirjoittaja: Ville-Veikko Karttunen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Asenne
Kirjan kirjoittaja: John C. Maxwell
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Osuipa käteeni kirjanen, Asenteen niminen. Kirjan on kirjoittanut John C. Maxwell, jonka johtamiskirjoja luultavasti jokainen akateemikko on lukenut. Kirjan nimi paljastaa jo aiheen, ja valitsin sen siksi, että koin nykyasenteeni ja tapani tarvitsivat vähän kohotusta.

Omien asenteiden ja tapojen parantamiseksi Maxwell tarjoaa 6 askeleen parannusmenetelmää, jonka aion seuraavaksi käydä itseäni peilaten kohta kohtalta lävitse.

1. Askel: Tee luettelo huonoista tavoistasi.

a) Jätän asioita lojumaan, eli en vie niitä kerralla loppuun.

b)Teen asiat viimeisellä mahdollisella hetkellä.

c)Olen kärsimätön.

d)Sängystä nouseminen on kolmen vartin torkutusprojekti.

e)Alkoholin nauttiminen “kohtuudella” ei luonnistu illanistujaisissa.

f)En suunnittele asioita.

2. Askel: Mikä alunperin aiheutti ne?

a) Koska “palkitsen” itseni siitä, että aloitan tekemään jotain. En palkitse itseäni loppuunviennistä, vaan nimenomaan aloituksesta.

b) Asioiden lykkääminen on helppoa, sitä keksii helposti muuta “kiireellisempää” tekemistä.

c) En halua käyttää aikaani odotteluun, sillä odottaminen on mielestäni ajanhaaskausta. Minulla on mukamas aina kiire.

d) Halusin kiireettömiä aamuja, (heräsin ennen max 10min ennen lähtöä) mutta en ole keksinyt mitään tekemistä aamuisin, joten motivaatio nousta sängystä ei ole korkealla pelkästään hengailun vuoksi.

e) Minulla on aina hallinnan tunne juodessa, vaikka sitä jälkikäteen katsoessa ei ole ollutkaan. Lisäksi sosiaalisissa kanssakäymisissä saa aina hetken ajatella mitä sanoo, samalla kun ottaa huikan.

f) Menee taas ajanhaaskauksen tunteeseen. Vaikka tiedän, että kymmenen minuutin suunnittelulla voi säästää tunteja, en tiedosta sitä. Uskon että tekemisen tuoksinnassa löytyy parhaat ratkaisut, mutta usein sitä uppoutuu nin, että asiat vain unohtuvat.

3. Askel: Mitkä muut tekijät ylläpitävät niitä?

a) Monet samoin käyttäytyvät ihmiset, houkutukset (facebook, televisio), huominen.

b) Vastaus löytyy a – kohdasta.

c) Ympäristö, sillä nykypäivänä käytännössä kaiken voi saada uskomattoman nopeasti, mikä luo sietämättömyyden tunteen kun asiat eivät tapahdu tutulla tahdilla.

d) Herätyskellostani löytyy ainakin kaksi torkkuominaisuutta. Lisäksi yllän ongelmitta torkkunappeihin.

e) Joukkohurmos, kovimman juojan kohtaama “kunnioitus” ja tissuttelijan kohtaama kyseenalaistaminen.

f) Päämäärätiedottomuuteni.

4. Askel: Määrittele myönteinen tapa pahan tavan korvaajaksi

a) Homma kerralla loppuun asti, itseni palkitseminen loppuunviennistä.

b) Asioiden tekeminen hyvissä ajoin.

c) Kärsivällisyys.

d) Sängystä nouseminen heti ensimmäisestä herätyksestä ja aamuliikunta siihen perään.

e) Viinasten kylkeen alkoholittomien juomien ostaminen.

f) Suunnitelmallisuus.

5. Askel : Ajattele tätä hyvää tapaa, sen siunaukia ja tuloksia

a) Saan aikana tuloksia, enkä vain aloitteita. Ei ketään kiinnosta, että aloitin tiskaamaan, vaan puhtaat astiat.

b) Ei jää mitään itselleen tärkeää välistä, ja pystyy kohdata yllätykset viimeisenäkin iltana! Ei tarvitse jättää välistä kaverin juhlia jonkun koulutyön takia, koska on jo tehnyt sen!

c) Mikään suuri asia ei tapahdu yhdesässä yössä. Sijoittamisessa eniten voittaa se, joka sijoittaa pitkäjänteisesti. Pitää luottaa prosesseihin!

d) Paljon energisempi tapa ottaa vastaan päivän haasteet, ja kunto kasvaa samalla! Aamuisin voi tavata muita energisiä ihmisiä, joita ei muuten tulisi kohtaamaan.

e) Näkee ja muistaa koko illan tapahtumat, ja saa itse olla mukana nauramassa, kuin olla itse naurunkohteena! Limuakin hörppiessä saa sen ajatustauon.

f) Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. Jää aikaa muille asoille, kun asiat nopeammin hoidettua.

6. Askel: Ryhdy toimimaan kehittääksesi tämän tavan.

Mitäpä tähän voisi lisätä, kuin alkaa toimia. Vaatii noin 21 toistoa, ennenkuin asiat rutinoituvat. Ensimmäisistä kerroista tulee hankalia, mutta kun onnistun edes yhdessä luettelemistani asioista, elämänlaatuni paranee takuulla.

7. Askel: Toimi päivittäin tämän tavan mukaisesti vahvistaaksesi sitä

Tätä varten joudun tekemään muistion itselleni ja laittaa sen seinälle. Saan monesti hyviä ideoita, koitan niitä kerran tai kaksi, ja sitten palaan vanhoille urille. Juomista nyt en kuitenkaan rupea päivittäin harjoittamaan…

8. Askel: Palkitse itsesi huomaamalla yksi hyvän tapasi eduista.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!