Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarina Learnig Circuksen takana

Kirjoitettu 10.03.15
Esseen kirjoittaja: Jaana Fager
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinallistaminen - palvelukokemuksen punainen lanka
Kirjan kirjoittaja: Anne Kalliomäki
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Anne Kalliomäen kirjoittaman kirjan tarinallistaminen Tiimiakatemian euroopan reissua varten. Tälle matkalle kaupungeiksi valikoituivat Frankfurt ja Amsterdam. Esseessä pohdin mistä LC:n ajatus on lähtenyt, mikä on meidän projektiryhmän ajatus ja millaista tarinaa matkan ympärille muodostamme.

Mistä kaikki alkoi?

Valmentajamme Timo Lehtonen (Letim) suunnitteli lähtevänsä pienen porukan kanssa mopoilla viilettämään Eurooppaa. Moni tiimiakatemialainen olisi ollut innoissaan lähdössä reissuun. Noh, tämä reissuidea teilattiin mutta syntyi uusi idea. Matkaamme Euroopan halki käymme erilaisissa yrityksissä, kouluissa, viinitiloilla, löydämme uusia bisnesideoita. Matkan tarkoitus oli saada kevään aikana liikettä Tiimiakatemialle eli saada akatemialaiset tekemään rahaa, eikä vain odottaa kesän tulemista. Ajankohta on mielestäni nerokas. Se asettaa tiimeille painetta tehdä rahaa ja miettimään myös sitä miten kesäprojektit rahoitetaan reissun jälkeen.

Tänä vuonna LC:stä tehtiin koulutusohjelma, tarkoituksena on opetella käyttämään scrum-projektinhallinta työkalua, oppia toimimaan eri tiimeistä tulevien kanssa ja ymmärtää mitä tapahtuman järjestämien 150 henkilölle vaatii. Miten innostamme oman porukkamme mukaan. Miten viestimme? Millaista tarinaa kerromme? Kun alla kirjoitan yrityksestä tarkoitan koko tiimiakatemiaa, enkä osuuskuntia. Mielestäni olemme yksi suuri tiimi.

Kirjasta kerrottiin stooripuusta ja olen tehnyt sen alle. Stooripuun juuristoon tulee se mikä on yrityksessä arvokasta ja se ei näy asiakkaalle. Tarkoituksena on saada näkyviin nämä tärkeimmät tekijät eli aidot timantit. Tarkoituksena on kirjoittaa jurrin sanoja, joihin koko yrityksen olemassa olo perustuu. Stooripuun tarkoituksena on että nämä kasvavat lopuksi näkyviksi puun oksistoon. Tarinaa ei tehdä ulkoa vaan sisältä yrityksen sisältä ja ytimestä. Juuret syntyvät kysymyksestä miksi. Miksi olemme olemassa? Mikä on yrityksen merkitys asiakkaillemme? Juuristosta pitäisi löytyä vastaukset alla oleviin kysymyksiin:

  • Mikä on olennaista tyylissä ja tavassa toimia
  • mikä on palvelun ydin
  • mitkä ovat tärkeimmät arvot
  • millainen on yrityksen historia

 

stooripuu kuva

Kuva kopioitu tarinakone.fi sivustolta ja täydennetty Learnig Circukseen.

Ydin viesti

Kun pingviini viilettää halki eurooppaa, hän ajattelee, että määränpää on kaikkeista tärkein asia reissussa. Lopussa hän huomaa, että lopputuloksella ei ole väliä, vaan sillä, mitä olet tehnyt ja kokenut matkan varrella.

Ydin tarina

Pingviini valmentajamme haluisi hypätä mopon selkään ja lähteä näyttämään muille lauman innokkaille pikku pinkuille Eurooppaa. Sen maisemia, kulttuuria ja yrityksiä. Matkan varrella he kohtaisivat ongelmia, erimielisyyksiä, keksivät ratkaisuja ja oppivat selviytymään yhdessä. He kävivät kuuluisissa nähtävyyksissä, poikkesivat tutustumaan yrityksiin, tapasivat muita samankaltaisia matkan varrella. Lopulta he saapuivat määränpäähänsä ja jakoivat innoissaan kertomuksia, kommelluksia, kokemuksia ja oppeja matkasta. Leirinuotiolla istuessaan ja muiden tarinoita kuunnellessa pinkulle tulee loistava fiilis ja hän ymmärtää koko maailman olevan täynnä mahdollisuuksia. Miksi siis pysyä pelkästään Jyväskylssä?

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!