Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinan kautta asiakkaan sydämeen

Kirjoitettu 01.09.17
Esseen kirjoittaja: Roosa Pihlajamäki
Kirjapisteet: 4
Kirja: Tarinallistaminen - Palvelukokemuksen punainen lanka/Tapahtuma on tilaisuus
Kirjan kirjoittaja: Anne Kalliomäki/Eija Häyrinen
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tapahtumanjärjestämisen alalla on kipailua aina enemmän ja enemmän. Tapahtumamme kuuluu myös moneen eri alaluokkaan: tietenkin pienpanimotapahtumiin, mutta sen lisäksi myös kulttuuritapahtumiin, joka kilpailee festareiden ja muiden elämys- ja musiikkitapahtumien kanssa samoista markkinoista.

Kun tarjontaa alkaa olla paljon ja kesä on lyhyt, on asiakkaan usein tehtävä valintoja. Tässä kohtaa nousee esiin erottautuminen. Mikä tekee meidän tapahtumasta paremman kuin kilpailijan tapahtuma on? Entä miksi asiakas jäisi mielummin kaupunkiin kuin lähtisi niinä harvoina ja valittuina aurinkosina vapaaviikonloppuina mökille? Mielestäni ratkaisu on melko selkeä: meidän tulee olla niin kiinnostava ja ennen kaikkea elämyksellinen, että asiakas ei yksinkertaisesti halua jättää tätä kokemusta välistä.

Tässä kohtaa kuvaan astuu siis elämyksellistäminen. Miten saamme tapahtumastamme niin upean, että asiakas muistelee vielä ensi joulunakin sitä kokemusta ja ostaa sen enempää kyselemättä Sika Säkissä-joululippupaketin?

 

Tarinallistaminen

Uskon, että tarinallistamisessa saattaisi olla ainakin pieni rooli tässä näyteltävänä. Konseptimme tarinallistamiseen liittyy kuitenkin useita haasteita. Ensinnäkin asiakaskuntamme, joka koostuu niin monista eri asiakasryhmistä: oluen ystävistä, oluthifistelijöistä, nuorista kulttuurinautiskelijoista, eläkeläisistä, bloggareista…….. osa näistä ovat limittäisiä toistensa kanssa, mutta osa eivät kohtaa vaikka kuinka yrittäisi. Siksipä näitä kaikkia yhdistävään, kiinnostavan tarinan luominen on todella haastavaa. Niinpä yksin tarinallistaminen tuskin on avain onneen, mutta joitakin hyödyllisiä elementtejä sen piiristä on varmasti mahdollista saada.

 

Yhtenä elementtinä olemme käyttäneet videoita. Se, että mielikuvista tehdään visuaalisesti totta. Viime kesänä kaikki meni enemmän kuin nappiin auringon helliessä olutkansaamme oikein olan takaa ja saimme mahtavaa videomateriaalia talteen. Tätä hyödynsimme sitten aftermovien muodossa, jossa päästiin sukeltamaan sataman tunnelmaan.

 

Pelillistäminen

Kokeilimme myös pelillistämistä tuomalla Way Out-minipelin satamaan. Tässä pelissä ideana oli kiertää vihjeiden avulla tapahtuma-alueen sisällä ja ratkaista arvoituksia. Osallistujia oli muutamia kymmeniä, eli prosentuaalisesti 0,5 prosenttia mikä on kokonaisuudesta melko pieni osa. Tästä oppineina ensi kerralla kehitymme taas – omana osanaan todettakoon, että myös aktiviteetin markkinointi oli aika heikkoa ja tämä varmasti omalta osaaltaan on vaikuttanut menestykseen.

 

Elämyssuunnittelu

Tänä vuonna yksi tärkeimmistä elementeistä tapahtumassamme oli atmosfääri, eli se, että alue on visuaalisesti miellyttävä ja viihtyisä ympäristö ja siellä halutaan viettää aikaa. Keinoina tässä käytimme loungeja, jotka sisälsivät mielestämme tapahtuman henkeen sopivia räsymatoin peitettyjä kuorma-lavapenkkejä, viherkasvisomisteita ja tunnelmavaloja. Tähän hankimme yhteistyökumppaneita jotta saimme niistä kustannustehokkaita.

Tämän lisäksi alueelta löytyi nyy viheralue, joka oli osittain piknik-kalustettu.

 

Elämyksellisyyden huomioimme myös tapahtuman ohjelmassa: mukana oli lähitaikuutta, ja muun muassa olutjoogaa. Erityisesti olutjooga saavutti huippusuosion ja kaikki joogasessiot olivat täyteen ammuttuja. Järjestimme pääteltassa myös muuta ohjelmaa, kuten oluenpanoshown, livemusiikkia aina rockista bluesiin sekä asiaohjelmaa siideristä ja oluen ja ruuan yhdistämisestä.

 

Viihtyisyyttä toimme myös yhtenäistämällä telttojen värimaailmaa, ja

raikasta, visuaalista viihtyisyyttä lisäämään toimme aitoja, eläviä koivuja jotka olivat juuri puhjenneet lehteen.

 

Lisäpalveluna tapahtuman toisena järjestämisvuonna oli myös PREMIUM-lounge, johon myimme Ruoka+Olut-tastingpaketteja ja jossa tarjoiltiin oluen lisäksi myös muita tuotteita, kuten viiniä, kuohuvaa ja hoptaileja (olutpohjaisia drinkkejä).

 

Myös jatkossa kaikki nämä elämyksellistämisen elementit tulevat olemaan vahvasti esillä tapahtumassamme erottautumisen keinoina. Tärkeänä osana meillä on myös ollut trendikkyys, eli se että seuraamme jatkuvasti ja aktiivisesti alaa ja sen muutoksia, sekä poimimme niistä parhaat ideat osaksi omaa tapahtumaamme. Jatkossa tämä tulee tarkoittamaan myös ulkomaan vierailuja, sillä haluamme olla edelläkävijöitä, eli niitä jotka tekevät ensin, ja  joilta sitten suomessa bongataan ne parhaat ideat.

Tagit: , , ,