Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinan valta

Kirjoitettu 15.05.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tarinan valta - Kertomus luolamiehen paluusta
Kirjan kirjoittaja: Juhana Torkki
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kerro Projektitoimisto Potentian tarina. Mutta miten kerron sen mielenkiintoisesti?  Olen pohtinut monesti, että miten kerron juuri meidän tarinan. Samanlailla olen pohtinut kuinka kerron itsestäni muille. Tarinan kertominen on taitolaji, jota pystyy harjoittamaan tietoisesti. Pelkkä historian kertominen ei kiinnosta vaan on hyvä ymmärtää, että tarinalla ja historialla on ero. Tarina on merkitystä ja tunneta.

Miten yritykselle luodaan tarina?

Yrityksen tarina on usein sama kuin sen historia, mutta se täytyy rakentaa sen arvoista. Menestyvän yrityksen tarina koostuu ihmisistä, jotka haluavat toimia yhteisen päämäärän eteen. Kun kerromme yrityksestämme emme voi vain kertoa, mitä olemme aikaisemmin tehnyt ja mistä yrityksemme on saanut alkunsa, vaan meidän täytyy löytää vastaus siihen, että miksi olemme tehneet juuri näin ja miten olemme tehneet töitämme. Tarvitsemme tarinan kertomiseen tunnetta, joten jokaisen on hyvä miettiä tehdessään töitään, että miltä tämä minusta tuntuu. Tarina nimittäin löytyy sieltä, missä on tunnetta.

Otetaan esimerkiksi yksi projekteistamme, JKL Drift King. Tämä projekti tuntuu uudelta, innostavalta, mahtavalta ja kokemisen arvoiselta. Järjestämme Jyväskylän kaupungissa aivan uudenlaisen tapahtuman kesälle, joka tarjoaa vauhdikkaan ja elämyksellisen kokemuksen. Kun kerromme tarinan, kuinka tiimimme Hanna on unelmoinut tapahtuman järjestämisestä pidemmän aikaa ja nyt toteutamme sen, se jää ihmisten mieleen paljon paremmin.

Toinen esimerkki, Kotakahvila. Asiakkaat kyselevät monesti Kotakahvilalla käydessään, mikä meidän tarina on. Keromme, että opiskelemme Tiimiakatemialla yrittäjyyttä ja tiimijohtamista ja jokaisella tiimillä on oma osuuskunta. Kotakahvila on osuuskuntamme uusi projekti ja sitä on pyöritetty yli 10 vuoden ajan jo Tiimiakatemialla. Kerromme, kuinka opettavainen kokemus se on jokaiselle osuuskunnalle, joka alkaa pyörittämään kyseistä kahvilaa ja kuinka olemme innoissamme pyörittäessään sitä. Keskustelemme asiakkaittemme kanssa, miltä meistä tuntuu ja tarjoamme samalle herkullisia syötäviä. Kohtelemme asiakkaitamme hyvin. Tämä on tärkeää, sillä parantaakseen yrityksen tarinaa täytyy kohdella asiakkaita niin, että he kertovat myös yrityksen tarinaa myös eteenpäin. Koettu hyvä synnyttää ilon, kiitollisuuden ja halun puhua myös muille kokemuksestaan Kotakahvilalla. Ongelma puoli asiassa on se, että meidän täytyy saada koko tiimi ymmärtämään ja muistamaan mistä heidän pitäisi olla ylpeitä. Kaikki eivät ole yhtä innoissaan Kotakahvilasta kuin projektitiimi. On hyvä keskustella koko tiimin kanssa, miltä heistä tuntuu olla töissä kahvilassa ja ymmärtää miten heidän tarinansa menee. Kotakahvilan yksi tärkeimmistä arvoista kuitenkin on hyvä asiakaspalvelu ja haluamme, että meistä keskustellaan ympäri kaupunkia.

Tarinan kertomisen kaava

Aristoteelinen draaman kaari on yhä tarinan teorian klassikko. Siihen perustuen Fryetagin malli on erittäin hyvä esimerkki, miten tarinan tulee edetä. Tätä on hyvä hyödyntää esimerkiksi itsestään kertomiseen.

  1. Johdanto, jossa esitellään alkuasetelma ja henkilöt
  2. Jännitteen nousu, jossa teemat kehitellään huippuunsa
  3. Kliimaksi, käännekohta, jossa päähenkilön heikkous saattaa hänet ahdinkoon
  4. Purkautuminen, sankarin syöksy kohti tuhoa
  5. Katastrofi, loppuratkaisu

 

Aloin tarkemmin tämän mallin perusteella miettimään omaa tarinaani. Kolme vuotta sitten olin innokas, yritteliäs persoona, joka halusi päästä opiskelemaan yrittäjyyttä ja tiimijohtamista. Pääsin unelmakouluun Tampereelle Proakatemialle, jonne lähdin täynnä intoa opiskelemaan. Käännekohtana opiskeltuani hetken aikaa Tampereella huomasin, etten sopeudukaan kyseiseen kaupunkiin. Halu päästä pois oli kova. Siitä päästään purkautumisen osaan, jossa nimenomaan itse syöksyin kohti tuhoa. Sulkeuduin oman kuoren sisään, en pystynyt olemaan oma itseni, en saanut aikaan mitään. Pitkän ajan pohdittuani uskaltauduin soittamaan Tiimiakatemialle, että onnistuisiko siirtohaku Tampereelta Jyväskylään. Tampereelta nimittäin kerrottiin, etten voisi hakea siirtoa Jyväskylään, en ymmärrä miksi. Kaiken selvittelyn jälkeen, täällä sitä ollaan, nimittäin Tiimiakatemialla. Paras päätös ikinä! Jyväskylä tuntuu kodilta ja koen olevani parhaimmillani täällä.

Tätä mallia oli erittäin helppo yhdistää omaan tarinaani ja siitä tuli heti paljon mielenkiintoisempi, kun kerron miltä minusta on tuntunut. Se herättää tunnetta, siinä on alamäkiä, mutta lopuksi löytyi erittäin hyvä ratkaisu.

 

Kuinka luoda hyvä myyntipuhe?

Applen toimitusjohtaja Steve Jobs on hyvin lahjakas tarinankertoja. Kirjassa jaetaan hänen neljä ohjettaan, kuinka markkinoida oma tuote hyvin ja kuinka saat viestisi kolahtamaan.

  1. Kerro tuotteesi merkitys kiehtovalla kuvalla (esimerkiksi iPod ei ole ”kannattava musiikkilaite” vaan ”tuhat biisiä taskussa”
  2. Kerro hyödyt kuluttajan näkökulmasta (esimerkiksi johtajan on pohdittava, millaisista palveluista itse pitää tai markkinointipäällikön, millainen olisi oma unelmailta ravintolassa)
  3. Ole hyötyjä kuvatessasi konkreettinen (puhu koosta, painosta, ulkonäöstä, kokemuksista ja hinnasta)
  4. Kerro, mikä tekee tuotteestasi erinomaisen (vertaa tuotetta markkinoiden muihin vaihtoehtoihin)

 

Olemme hyödyntäneen näitä ohjeita Kotakahvilan yksityistilaisuuksien kertomiseen. Ensi kaudella on hyvä keskittyä vielä tarkemmin siihen, millaisen palvelun itse haluisin Kotakahvilalla ja siirtyä kuluttajan näkökulmaan. Saamme parannettua myyntipuhettamme ja palveluamme vielä paremmaksi.

Kirja avasi kokonaisuudessaan hyvin, mitä tarinan kerronta oikeasti on. Pystyn jatkossa tietoisesti ajattelemaan, miten ja mitä kerron muille. Suosittelen lukaisemaan kirjan, jos et ole vielä ehtinyt sitä lukemaan!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!