Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinan valta

Kirjoitettu 29.01.20
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tarinan valta
Kirjan kirjoittaja: Juhana Torkki
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinan valta – Juhana Torkki

Jaahas Puhevalta-kirjan kääntöpuolelta löytyi Torkin toinen teos tarinan valta. Tämä kirja sitten sujahti vielä lujempaa korvien ohi, kuin puhevalta. Tarinan syntyperiä lähdettiin selvittämään kaukaa historiasta ja edettiin hitaasti kohti nykypäivää. Yritin etsiä kirjasta kohtia, joista pääsisin lukemaan jo etusivulla olleesta lainista ”Tarinan valta on käsikirja kaikille, jotka haluavat ymmärtää _markkinointia_, politiikkaa ja mediaa, tai itse liikuttaa joukkoja” Markkinoinnista löysin kappaleen Applesta ja ennen kaikkea sen perustajasta Jobsin Stevestä. Siitä lisää alempana.

Kappaleessa paneudutaan mielikuvien herättämiseen ja asioiden tehokkaaseen kertomiseen. Kysymys oli, että miten myyntimiehenä vastaat kysymykseen ”kerro tuotteestasi” tai meillä tiimiakatemialla voitaisiin kysyä ”kerro projektistasi”. Sinun tulisi kyetä vastamaan niin tehokkaasti, ettei vastapuoli ole hämillään ja joudu kysymään monia tarkentavia kysymyksiä. Kertoessasi teknisiä ominaisuuksia tai projektin yksityiskohtia on kysyjä jo kyllästynyt.
Mikä avuksi? No TARINA, joka alkaa jo odotuksia antavalla kielikuvalla. Esimerkkinä oli Steve Jobsin vastaus, kun häneltä kysyttiin 80-luvulla, että mikäs se tietokone nyt sitten on. Steve vastasi kylmän viileästi, että ”mielen polkupyörä”. Kelatkaa mielen polkupyörä, uskomaton veistelijä! Vastapuolen ollessa hämillään täydensi Steve tämän lyhyellä tarinalla siitä, kuinka tietokone tulee tekemään ihmisten tehokkuudelle saman kuin polkupyörä kävelylle. Mietin, että miten tätä sitten voisi käyttää projektiini opiskelijajuhlista kylpylässä. Tapahtumaahan voisi markkinoida tyyliin ”Villi yö tropiikissa” ja pohjustaa tätä vielä maalaamalla kuvia, kuinka hetkessä pääset trooppiseen ympäristöön ystäviesi kanssa keskeltä koleinta suomen vuodenaikaa. Täytyykin miettiä tähän joku naseva kielikuva markkinointiin.

Mites sellaisen kansaa kiihottavan tarinan sitten pystyisi rakentamaan. Avuksi kannattaa ottaa Aristoteleen draaman kaaren. Draaman kaareen voidaan esimerkiksi luetella viisi erilaista vaihetta:
1. Johdanto
2. Kiihottava momentti eli kerätään jännitettä
3. KLIIMAKSI, jotain odottamatonta tapahtuu
4. Ratkaisu, saadaan aikaiseksi ratkaisu tarinalle
5. Kaari sulkeutuu, nidotaan homma pakettiin ja jätetään seuraajat fiilistelemään tarinaa ajatuksiinsa

Tällä kaavalla kuulijassa pyritään herättämään tunteita. Aristoteleen mukaan sääli ja myötätunto ovat vahvimpia, joten niiden kanssa kannattaa pelata. Tropiikin taivasmaiset juhlat voisi vaikka pukea myyvään tarinaan siitä, kuinka pienen budjetin omaavat opiskelijat voivat löytää keitaan keskeltä kylmintä suomea. Tämä puettuna draaman kaareen tietenkin. Summasummarum: Kirja vaikutti alkuun uskomattoman tylsältä luettavalta poliittisine ja historiallisine esimerkkeineen. Edetessä kuitenkin aukesi fiksuja juttuja ja varmasti markkinointia tai yrityksen tarinaa miettiessä kannattaa ottaa tämä kirja uudelleen tarkasteluun.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!