Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinan Valta

Kirjoitettu 13.10.20
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tarinan valta
Kirjan kirjoittaja: Juhana Torkki
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinan valta

Juhana Torkki

 

Tarinat toimivat monessa tarkoituksessa. Ne herättävät kiinnostusta ja tunteita missä tahansa päin maailman kolkkaa. Tarinankerronnan taito on oikeastaan taito, jota pitää käyttää vastuullisesti ja fiksusti. Tarinat voivat herättää niin valtavia tunteita, että niillä pystyy jopa manipuloimaan toisia ihmisiä ja muovaamaan heidän mielipiteitään. Tarinoilla saadaan kaapattua toisen mielenkiinto ja mikä tärkeintä, niillä saadaan myös ylläpidettyä mielenkiintoa.  

Itselleni tarinat ovat todella tärkeitä ja niiden tärkeys korostuu hyvin esim. tatuointien kohdalla. Tulevilla tatuoinneillani on oltava jokin enemmän tai vähemmän syvällinen tarkoitus ja tarinaJopa meidän kissamme nimellä on tarina taustallaan ja sen kohdalla onkin hyvin huomannut sen, kuinka ihmisten mielenkiinto nimeä kohtaan moninkertaistuu, kun he kuulevat sen taustalla olevan jokin ’’kutkuttava’’ tarina. 

 

Yhdessä lempikirjoistani ’’Zig Ziglar – Secrets Of Closing The Sale’’ painotettiin paljon tarinankerronnan taitoa ja sitä, kuinka myyntitilanteessa perusfaktat tuotteen hyödyistä ja ominaisuuksista tylsistyttää asiakasta, mutta kun faktat muotoilee tarinaksi, jossa asiakas laitetaan päärooliin ja hänen ongelmansa ratkeaa tarinan aikana, hänelle kirkastuu paremmin tuotteen hyöty ja tarve tuotteelle kasvaa, jolloin ostokynnys ylittyy. Tiedostin tämän tarinallistamiskikan jo ollessani Telialla myyjänä, mutta tuotteen yksilöllinen tarinallistaminen asiakkaan tilanteeseen ei ollut aina kovinkaan helppoa, tämä kikka on siis todellakin helpommin sanottu, kuin tehty. Aina silloin tällöin asiakas kuitenkin tarjosi hyvät ainekset tarinaan ja silloin pääsi osoittamaan asiakkaalle ratkaisun hänen ongelmaansa tarinan muodossa! Tarinankerronnan taito on siis todellakin opittavissa ja huomasin siinä itsekin kehittyväni myyjäurani aikana, kunhan sitä tietoisesti vain pyrin kehittämään. 

 

Mikä on tarina? 

 

Sanana ’’tarina’’ on tällä hetkellä todella trendikäs. Yritykset tyrkyttävät tarinaansa näinä päivinä paljon enemmän esille kuin aikaisemmin, jotkut yrityksistä vasta laativat sitä itselleen hiki hatussaMonelle yrityksen tarinaa laativalle henkilölle tarina tarkoittaa yleensä vain yrityksen historiaa ja siinä kerrotaan kaikki faktat yrityksestä aina alkuajoista lähtien. Tässä kohdin tehdään jo ensimmäinen iso virhe tarinankerronnan kannalta. Faktat eivät kerro tarinaa, eikä ole mielenkiintoisia. Faktatiedon ja tarinan ero on se, että faktat sulkeutuvat, tarina taas pysyy auki ja säilyttää lumovoimansa. Tarina on täynnä merkityksellisiä asioita ja se herättää tunteita! Tarina on sitä, mikä jonkin asian yhteydessä tuntuu merkitykselliseltä ja eteenpäin kertomisen arvoiselta.  

Mielestäni kirjassa esiintyvää lausahdusta (lainaus alla) tarinan merkityksen löytämisestä voi käyttää mallina jokaisen tarinanluomisen hetkellä. 

Kysyt ulkomaalaiselta ystävältäsi: ’’Haluatko kuulla jotakin Suomen talvisodasta?’’ Ystäväsi vastaa: ’’Miksi minun pitäisi kuulla Suomen talvisodasta?’’ Löydettyäsi vastauksen tähän kysymykseen olet löytänyt talvisodan tarinan 

 

Tarinankertojan taito 

 

Tarinankertojalta vaaditaan kahta taitoa: hänen on osattava luoda tarinaansa hurmaava syvärakenne, joka iskeytyy mielemme vahvoihin arkkityyppeihin. Toiseksi hänen on osattava kertoa tuo tarina noudattaen kerronnan lakeja. 

Tarinankertojalta vaaditaan myös; 

Monipuolista elämänkokemusta ja hyvää yleissivistystä. 

Filosofi Hannu Taanila sanoo, että ’’Mitä vähemmän ihmisellä on olemassa tietoa, sitä vähemmän ihmisellä on maailmaa’’ ja mitä vähemmän ihmisellä on maailmaa, sitä vähemmän on tarinoita kerrottavaksi. Ihminen kuvittelee sen pohjalta, mitä hän on aiemmin elämässä nähnyt ja jos maailmaa ja elämää ei ole nähnyt, niin tarinatkin ovat vähissä. Koska tarinoihin ja tarinankerrontaan liittyy paljon tunnetta niin kertojalta vaaditaan myös 

Herkkyyttä ymmärtää, mikä tapahtumisen kohinassa tuntuu joltakin, mikä on merkittävää. 

Kirja kertoo, että herkkyys synnyttää aina suuret taitelijat.  Täytyy osata omalla herkkyydellään valita tarinaan ne kohauttavat osiot ja ne osiot, jotka synnyttävät tunteita ja ovat merkittäviä kuulijoille.  Hyvä, ellei jopa täydellinen tarinankertoja tarvitsee vielä näiden lisäksi 

Luovuutta, kekseliäisyyttä ja osaamista hahmon rakentamisessa ja muodon antamisessa sisäiselle tunteelle 

Tarinankertojalla täytyy olla vahva taju tarinallisista rakenteista, aivan kuin kuvataitelija hallitsee värit, muodot ja viivat ja säveltäjä soinnut ja rytmin.  

 

 Aristoteelinen draaman kaari 

Haluan vielä lopuksi esitellä Aristoteelisen draaman kaaren, joka on edelleen draaman teorian klassikko. Aristoteles tutki suosittuja teatterikappaleista ja pyrki löytämään niistä kaikista jotain samaa kaavaa, jonka pohjalta hän sai luotua draaman kaaren. Draaman kaaressa kliimaksi on juonen huipentuma ja kliimaksin jälkeen tapahtumat tarinassa alkavat rauhoittua. Ola Olsson on hahmotellut hyvin draaman kaaren alla olevassa kuvassa. Kyseistä kaarta on hyvä käyttää apuna omana tarinankerronnassa ja aion todellakin seuraavan tarinan luomisen yhteydessä kyseistä kaarta käyttää apuna. 


 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!