Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinankerrontaa vai valhetta?

Kirjoitettu 14.12.18
Esseen kirjoittaja: Sara Vikki
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Goth Sedin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Tarinankerrontaa vai valhetta?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita. Onko tämä totta vai valhetta? Tätä kuitenkin Goth Sedinin kirjan nimi väittää. Kuitenkin hän toteaa kirjassaan, että markkinoijat ovat vain tarinankertojia. Missä kulkee raja valheen ja tarinan välillä?
Tarinankerronta onkin markkinoinnin, etten sanoisi jopa tärkein, osa ja sen merkitys kasvaa kasvamistaan. Kuitenkin tarinan tulee olla todellisuuteen pohjautuva, jottei kuluttaja saa valheellista tietoa tuotteesta. Tässä piileekin jutun juoni. Hyvän markkinoijan tulee siis kertoa toden mukaista tarinaa, mutta valttikorttina toimiikin luova ja kuvaileva kerronnan tyyli.

Godin nosti kirjansa alkupuolella esille tarinan viinilaseista. Lyhyesti kerrottuna: Lasinpuhaltaja Georg Riedel, nuoremmasta sukupolvesta, sai ihmiset uskomaan, että viini maistuu paremmalta tietynlaisesta lasista nautittuna. Ihmiset uskoivat tähän teoriaan, ja mielipidekyselyissä suurin osa vastasi Riedelin suunnittelemien lasejen roolin viinin maussa olevan positiivinen. Kuitenkin sokkotesteissä on saatu tuloksesi, että viinilasilla ei ollut mitään merkitystä viinin makuun. Tämä siis osoittaa sen, että Georg Riedel sai ihmiset ostamaan hänen tarinansa.

Yhtenä aiheena esille nousi myöskin kuluttajien tarve tarinoille. Tarinoihin on helppo tarttua. Mukaansa tempaava tarina saa kuluttajan tarttumaan tuotteeseen. Monesti helpompi vaihtoehto on valita tuote uskottavan tarinan perusteella kuin tehdä perusteellinen tutkimus tuotteesta ja yrityksestä.

Itse näen asian niin, että markkinointi on hyvin pitkälti tarinan kerrontaa, jossa vain luovat ja mielikuvitukselliset ihmiset pärjäävät. Kuluttajan näkökulmasta tarina luo tuotteelle mielikuvan, jonka perusteella tulee tunne joko ostaa tai olla ostamatta tuote. Toisin sanoen kuluttaja ostaa tarinan, eikä tuotetta.

Nykypäivänä puskaradion merkitys on entistä suurempi. Käytännössä se on siirtynyt suurimmaksi osaksi onlineen. Tämä on oivallinen apu siihen, että entistä suurempi osa tarinoista on todenmukaisia. Faktat on helppo tarkistaa ja mielipide tuotteesta kulkeutuu kyllä hyvin nopeasti eteenpäin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!