Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoi, innostuta ja uudista

Kirjoitettu 04.12.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puolitaival
Kategoriat: 9.01. Oppiminen, 9.06. Markkinointi, 9.07. Innovointi

Tarinoi, innostuta ja uudista, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

”Tarinoi intohimo, sytytä innostujat, värvää vahvistajat, juurruta ja uudista.”
Ilmiön kaava

Minulla oli hieman yli vuosi sitten ongelma.

Ongelmana oli se, että halusin lähteä viemään eteenpäin toimintaani opiskeluaikana tapahtuvan yrittäjyyden osalta. Olin heittänyt ilmoille ensimmäisen vuoden aikana suuria puheita ja lupauksia siitä, kuinka haluan olla joku päivä inspiraatiojohtaja ja kuinka hankkisin satojatuhansia euroja rahoitusta EU:lta hanketoimintoihin.

Yksinkertaisempi ja huomattavasti matalammalla kynnyksellä varustettu ongelma oli se, että Jyväskylään vasta muuttaneena verkostot alalle olivat mitättömät ja niiden muodostaminen vaikutti haastavalta. Yritin lähteä ratkaisemaan ulkopuolisten avulla. Lähdin sokkona sohimaan jokaiseen mahdolliseen suuntaan sen toivossa, että löytäisin vastauksia ja pääsisin eteenpäin asian kanssa.

Monia puhelinsoittoja, sähköpostikeskusteluja ja jopa tapaamista myöhemmin tulin karuun lopputulokseen: olin yhä lähtöpisteessä omien ajatuksieni kanssa.

Viime kesänä tajusin omalta osaltani hyvin ratkaisevan asian: minulla ei ollut tarpeeksi annettavaa haluamilleni tahoille. Minun täytyi kehittää jotain sellaista, jolla saisin nämä samat toimijat opetus-, yrittäjyyskasvatus ja yrittäjäverkostojen osalta niin vakuuttuneeksi, että he itse haluavat minut.

Minun täytyi siis luoda ilmiö. Tämän myötä mieleeni tuli Ilmiön kaava. Kuinka saisin muodostettua opiskelijayrittäjyyden ympärille edes pienimuotoisen ilmiön, vaikka itse konkreettisia tekoja ei vielä olisikaan tapahtunut? Kuinka saisin käännettyä tilanteen siihen suuntaan, että minuun otettaisiin yhteyttä ja haluttaisiin mukaan heidän toimintaansa.

Seuraavat neuvot ovat kaikille, jotka haluavat kehittää itseään ja päästä eteenpäin omissa tavoitteissaan: Tee itsestäsi haluttu. Luo jotakin ilmiömäistä. Uskalla puhua unelmistasi. Kerro ja muodosta omaa tarinaasi. Ja tärkeimpänä, tee päätös mihin haluat suunnata.

 

Mitä nämä ilmiöt sitten ovat ja kuinka sellaisia oikein luodaan?

Let’s start with the basics. Ilmiöitä yhdistää kolme keskeistä ominaisuutta:

  1. sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan
  2. leviävä tarina
  3. lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan.

Minun kohdallani sosiaalinen toiminta tarkoitti yksinkertaisesti sitä, että uskalsin alkaa puhumaan unelmastani konkreettisesti. Hylkäsin samalla inspiraatiojohtaja-käsitteen lukiessani kesällä Jari Parantaisen Gurumarkkinointia, jossa todettiin, etteivät asiakkaat osta, mikäli eivät tajua mitä koko asia tarkoittaa. Ihmiset epäröivät ja nämä epäilykset pitäisi pystyä poistamaan.

Kuinka ratkaisin käsiteongelman? Kuvitelkaa seuraavanlainen tilanne esimerkiksi puhelinkeskustelussa:

  • Terve, olen Tomi Rytkönen, inspiraatiojohtaja ja olisin kiinnostunut teidän toiminnastanne.

Mitä konkreettista vastapuolelle jää käteen lauseesta? Ei yhtään mitään.
Sen sijaan muodostin uuden tarinan ja tittelin. Halusin, että asia ymmärretään välittömästi, kun esitän ensimmäisen lauseen.

  • Terve, olen Tomi Rytkönen, opiskelijayrittäjyyden tuleva asiantuntija. Haluaisin lähteä mukaan toimintaanne.

Aivan pelkästään suunnanmuutoksella en toki vielä saanut tapahtumia aikaan, vaan se vaati minulta yhden ratkaisevan puhelinsoiton yrittäjyyskasvatuksen paalupaikoille.

Ja lopputulos on nähtävillä tässä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=82ofR6pqzNY

tomi_videonkuva

Kuin suoraan oppikirjasta, eli Ilmiön kaavasta noudatettuna, lähdin levittämään omaa tarinaani aktiivisesti YES-verkoston välityksellä. ”Leviävä tarina” käsite sai minut miettimään yhä enemmän, millä keinoilla saisin oman tarinani esille aiempaa paremmin. Olin muutamia viikkoja aikaisemmin aloittanut myös www.opiskelijayrittajyys.fi -verkkosivuston kehityksen ja ajattelin, että tämä olisikin sopiva väylä myös markkinoida tätä sivustoa.

Ja jotakin tein oikein, sillä sain muutamien päivien sisällä yhteydenoton, jossa minua pyydettiin Suomen Yrittäjien toimesta heille sisällöntuottajaksi Nuorten Yrittäjien blogiin. Kiinnostus myös opiskelijayrittajyys.fi verkkosivustoa kohtaan oli heillä kova ja nyt aloitankin yhteistön asian suhteen.
Eli vaadittiin siis vain, että uskalsin avoimesti ilmaista, mitä haluan toteuttaa. Sen jälkeen asiat etenivät haluamaani suuntaan.


NEXT STEPS

Ymmärsin, että olen vasta kuitenkin alkuvaiheissa kohti suurempia tavoitteitani, joten otin vastauksia ja pohdinnan aiheita tarjoamaan työn alle seuraavan osion Ilmiön kaava -kirjasta, joka kulkee otsikolla ”Ilmiön tarinan kolme kertojaa.”

Ilmiön tarina muodostuu lukemattomista viesteistä ja merkitykseistä, joita luovat ja levittävät paitsi ilmiön rakentaja myös kuluttajat ja media. Jokaisella näistä kolmesta toimijasta on oma roolinsa tarinan kehittämisessä ja levittämisessä.

Ilmiön rakentaja antaa ihmisille aihetta ja aihioita tarinoimiseen, kuluttajat levittävät ja kasvattavat tarinaa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja media vie ilmiön tarinaa suurella yleisölle.

Haluankin seuraavaksi lähteä tavoittelemaan näiden kolmen toimijan myötä oikeaa ilmiötä. Olen saanut tehokkaan aloituksen opiskelijayrittäjyyden mullistamiselle, joten miksi lopettaisin nyt?

 

Minun täytyy vedota vain tarinan kolmeen kertojaan, jotka määritellään seuraavasti:

  • Ilmiön rakentaja tarjoaa ihmisille aineksia innostumiseen ja tarinankerrontaan. Hän on toimillaan vaikuttamassa tarinan kehittymiseen koko ilmiön elinkaaren ajan.
  • Kuluttajat tarttuvat ilmiön rakentajan tarjoamaan inspiraatioon ja luovat, levittävät ja kasvattavat tarinaa. Ilmiö syntyy ja kasvaa kokemuksista ja kuulopuheista.
  • Media uutisoi, kun jokin on suosittua tai yllättävää. Levittää tietoa ja ilmiön tarinaa ja tuo ilmiön piiriin lisää kiinnostuneita ja uteliaita ihmisiä.

 

Seuraavat askeleet kiteytettynä:
”Tarinoi intohimo, sytytä innostujat, värvää vahvistajat, juurruta ja uudista.”

Luodaan tästä yhdessä ilmiö. Oletko sinä mukana?

 

Tomi Rytkönen

Brand Manager / Tiimiakatemia

tomi@osuuskuntawire.fi

+358 44 355 4847

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!