Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoiden voima

Kirjoitettu 03.09.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Tarinoiden voima- Miten yritykset hyödyntävät tarinoita? & Tarinallistaminen
Kirjan kirjoittaja: Mika Aaltonen ja Titi Heikkilä & Anne Kalliomäki
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Tarina muodostaa palveluun punaisen langan – juonen – joka tekee palvelusta asiakkaillesi kokemuksen.”

Tarinnallistaminen on ollut jo pitkään pinnalla, ja Tiimiakatemiallakin puhutaan päivittäin tarinan voimasta. Ja olen täysin samaa mieltä, tarinoissa on voimaa. Olemmehan kuulleet tarinoita pienestä pitäen, niin satukirjojen, elokuvien kuin mummolan kahvipöytäkeskusteluiden äärellä. Tarinoita on kaikkialla, ja niitä luodaan koko ajan lisää. Mutta kuinka voisin hyödyntää tarinoita yhä paremmin myös omissa projekteissani?

Kalliomäen ”Tarinallistaminen” ja Mika Aaltosen ja Titi Heikkilän ”Tarinoiden voima” opukset antoivat konkreettisia neuvoja ja esimerkkejä siihen kuinka omaa tarinaa voi lähteä rakentamaan. Niissä pureuduttiin myös siihen, kuinka tarinoiden avulla pystyy luomaan parempaa kuvaa omasta brändistä ja sitouttaa asiakkaat osaksi brändiä.

” Pop it up JKL yllättää erilaisilla ja iloisilla pop-up myymälöillä ympäri Jyväskylää. Pop-up myymälöissämme on ollut mukana jo kymmeniä yrityksiä, ja lisää on luvassa.

Meiltä neljältä naiselta löytyy intohimoa käsityötä, suomalaista muotoilua ja designia kohtaan, joten pop-uppimme pyörii erityisesti näiden teemojen ympärillä. Hyppää mukaan matkaan, ja tiedät, mihin ilmestymme seuraavaksi!”

Tässä on meidän Pop it up JKL- porukan ”tarina”, joka löytyy Facebook-sivumme tietoja osuudesta. Harmi vaan, että sinne se on sitten jäänytkin. Emme ole siis tuoneet tarinaamme esille seuraajillemme, mutta mikä vielä tärkeämpää, emme ole myöskään tarpeeksi selkeyttäneet sitä itsellemme, niinkuin ”tarinamme” pinnalisuudesta huomaa. Aaltosen ja Heikkisen mukaan tarinoiden avulla voi juurikin selkeyttää toimintaansa itselleen, ja johtaminen ja tiimityö helpottuu, kun kaikki käsittää mitä olemme ja miksi, ja minne olemme menossa.

Kirjoista sain ideoita muutamiin konkreettisiin toimiin, joita voisimme tehdä oman tarinamme esiin tuomiselle niin asiakkaillemme kuin itsellemme. Tässä kolme tärkeintä, joita voimme lähteä kehittämään:

STEP 1)
Ketä me olemme? Loimme vain Pop it up JKL- facesivun, mutta emme ole vielä koskaan kertoneet, ketkä sen takana on. Myös markkinoinnissamme olemme harmillisen vähän tuoneet itseämme ja kasvojamme esiin. Itsemme ja taustoidemme esittely loisi varmasti seuraajillemme paljon inhimillisemmän kuvan meistä, emmekä olisi pelkkä nimi ilman kasvoja.

STEP 2)
Miksi teemme tätä? Pop-uppimme ilmestyy kerta toisensa jälkeen eri paikkoihin, mutta miksi?
Teemoina kaikissa pop-upeissamme toimii suomalaisuus/ ekologisuus, jotka meidän lisäksi ovat monelle muullekin tärkeitä arvoja. Niiden korostaminen meidän toiminnassamme on jäänyt kuitenkin liian vähäiseksi. Mielestäni voisimme kehitellä jonkun yleisen ”sloganin” tms. mikä tiivistää pop-up toimintamme ytimen ja tärkeimmät edellä mainitut arvot.
Haluamme pop-upeilla kannustaa ihmisiä tekemään pikkusen parempia valintoja kulutuksessaan, ja kannustaa tukemaan pienyrittäjyyttä ja kotimaisuutta. Meidän pitäisi tarinallistamisen avulla pyrkiä luomaan heimo, jotka omaavat samat arvot kuin me, ja palaavat aina luoksemme niiden takia.

STEP 3)
Miten saamme tarinallistamisesta kokonaisvaltaista, niin, että se näkyy pienissä yksityiskohdissakin? Tarinnallistamisen pitää ulottua meidän visiosta ja markkinoinnista kauppakassejemme väriin ja materiaaliin saakka.
Miten siis ekologisuus ja kotimaisuus näkyy niin liikkeissämme, kuin markkinoinnissamme ja muussa toiminnassamme? Mielestäni olemme onnistuneet erityisesti siinä, että liikkeemme ovat rakentuneet arvojemme ympärille. Pyrimme hankkimaan mahdollisimman paljon kalusteita ja materiaaleja kierrätettynä, esimerkiksi käytämme paljon euronlavoja somistukseen. Myös ne kauppakassit ovat ekologisia paperikasseja, eikä mitään muovipusseja, ja itse koitan myös aina ensiksi kysyä, että meneekö tämä sinun reppuusi tms. En siis kannusta pussin ottamiseen. Meillä on myös Izettlen myötä sähköinen kuitti, jonka vuoksi emme tuhlaa siihenkään paperia. Olemmekin saaneet liikkeidemme ulkonäöstä paljon positiivista palautetta, kuinka kivan ja erilaisen näköistä meillä on.
EkoTeko pop-uppien kampanjat ”Lahjoita vanhat lelusi vastaanottokeskuksien lapsille” on tukenut myös vahvasti arvojamme, ja keräykset ovatkin olleet menestyksiä. Mielestäni tämänkaltaisia kierrätysteemaisia kampanjoita voisi hyödyntää muissakin pop-upeissa. Niiden avulla on helppoa luoda positiivista mielikuvaa meistä, ja antaa myös asiakkaillemme helppo tapa tehdä hyvää.
Meille tärkeää on myös se, että jokaisen mukana olevan tuotemerkin oma tarina pääsee esille liikkeessä ja meidän sosiaalisessa mediassa. Pop-upeissa on aina esittelytekstit jokaisen yrityksen paikalla, joiden avulla korostamme jälleen arvojamme, sillä yritysten tarinoissa nousee monesti vahvasti niin ekologisuus ja kotimaisuus.
Toivoisin, että arvomme ja tarinamme pääsisi vielä vahvemmin esille meidän markkinoinnissa. Mielestäni markkinointimme on monelta osin jäänyt liian pinnalliseksi, ja olemmekin menneet vain tyylillä ”jee kivaa, katsokaa miten ihana tuote, tulkaa ostamaan se!” Meidän täytyisi päästä pintaa syvemmälle, ja tarinoiden avulla perustella, miksi tuotteitamme kannattaa ostaa, ja mitä niiden ostamisesta seuraa.

”Halusitpa tai et, olet tunteen välittämisbisneksessä. Ilman tunteiden liikahdusta kukaan ei innostu ideoistasi, yrityksestäsi.”

Mielestäni meidän edellä mainitut arvot, kotimaisuus ja ekologisuus, ovat jo itsessään tunteita herättäviä käsitteitä. Saamme päivittäin positiivisia reaktioita esimerkiksi siitä, kuinka ihania merkkejä meillä on mukana Kukkuluuruussa ja kuinka ihanaa, että kaikki merkkimme ovat kotimaisia. Uskon, että juuri nämä arvot saavat ihmiset liikkeelle.
Mielestäni voisimme kuitenkin enemmän pyrkiä herättämään keskustelua arvojemme ympärillä, ja tuoda omaa asiantuntijuuttamme esille. Sosiaalisessa mediassa voisimme esimerkiksi kertoa faktoja kuluttamisesta, ja siitä miksi on tärkeää tukea kotimaisuutta. Näiden avulla voisimme saada seuraajatkin aktivoitumaan ja kiinnittämään huomiota omiin kulutusvalintoihin. Loisimme myös asiantuntevampaa kuvaa meistä itsestämme, jonka avulla saisimme luotua yhä luotettavamman suhteen asiakkaisiimme. Olemme suurten ja tärkeiden kysymysten ääreellä, jotka aivan varmasti herättävät tunteita ja reaktioita, kunhan vain me olemme se keskustelun ohjaaja ja edelläkävijä.

”Tarinallistaminen tukee tuotteistamista ja erilaistumista, tuo palveluihin merkityksiä ja elämyksellisyyttä.”

Vaikka emme olekaan pop-upeissa vielä päässeet niin syvälle tarinankerronnassa, koen, että elämyksen rakentamisessa, erityisesti liiketilassa, meiltä löytyy jo osaamista. Meidän pop-upeissa olemme aina panostaneet siihen, että emme ole pelkkä kauppa, jonne ihminen tulee ostamaan ja lähtee samantien pois. Olemme pyrkineet siihen, että meidän luona voi viipyä pidempään, jäädä hengailemaan ja tuntea olonsa tervetulleeksi. Konkreettisia esimerkkejä tästä löytyy niin EkoTekossa, Design Cubessa ja Kukkuluuruussa.
EkoTekossa tavoitteenamme on olla pysähdyspaikka joulukiireiden keskellä. Meille voi tulla tekemään ostoksia rauhassa ja hyvillä mielin, ilman stressiä. Tosi pienillä yksityiskohdilla on ollut vaikutusta siihen, kuinka asiakkaat kokevat liikkeemme. Ensimmäisenä mieleen tulee musiikki, josta olemmekin saaneet positiivista palautetta. EkoTekossa on soinut rauhallinen, akustinen joulumusiikki, eikä perinteisen joulurällätykset. Sen avulla olemme pyrkineet luomaan juuri sitä rauhallista fiilistä keskellä jouluhössöstystä. Mieleeni onkin jäänyt asiakkaan kommentti ”Oi tää musiikki on niin ihanan rauhoittavaa, että uppouduin ihan omaan maailmaan!” Just sitä, mitä haettiinkin.
Toisena tekijänä lapset. Olemme aina huomioineet lapset omalla pikku puuhastelunurkalla, joka on miellyttänyt niin heitä kuin vanhempiakin. Kun lapset jäävät innostuneena leikkimään puuhanurkkaan, vanhemmat voivat rauhassa kierrellä liikkeessämme, jolloin kumpikaan ei tylsisty. Tämä sama on toki toiminut Kukkuluuruu lastenvaate pop-upissakin tosi hyvin. Päivittäin saa kuulla kommentteja ”Oi katso, mikä ihana leikkipaikka!” Leikkipaikan lisäksi pop-upeistamme on löytynyt aina myös istuskelu/ hengailupaikkoja isommallekkin väelle. Niissä on voinut levähtää rupattelemaan vaikkapa kaverin kanssa kesken ostoskierroksen, ja niiden avulla olemme pyrkineet luomaan myös olohuonemaista ja kotoisaa tunnelmaa liikkeisiimme.
Kolmantena elämyksen luojana meillä on ehdottomasti olleet erilaiset tapahtumat, jotka ovat parhaiten toimineet Kukkuluuruussa. Olen varma, että lapsille on jäänyt pysyviä muistoja kaikesta hauskasta, mitä he ovat saaneet meidän luona kokea. On ollut niin ilmapallotaikuutta, ongintaa, valokuvausta, tanssituokioita, kasvomaalausta jne. Parasta on ollut nähdä lapsien innostuneet ja onnelliset ilmeet, kun he ovat päässeet kokeilemaan jotakin uutta. Ja vaikka tapahtumat ovat pääasiassa suuntautuneet lapsille, olen varma, että myös vanhemmat ovat saaneet omanlaisen elämyksen seuratessaan taaperoidensa touhuja.
Neljäs tekijä, on liiketilojemme rakennusmateriaalit ja ulkonäkö, mistä kerroinkin jo aiemmin.

Loppuun vielä Kalliomäen tiivistys siitä, millä kysymyksillä voimme luoda yrityksemme, eli tässä tapauksessa Pop it up JKL:n ydintarinan. Näistä meidän kannattaa tyttöjen kanssa lähteä liikkeelle selkeyttäessämme omaa toimintaamme itsellemme, ja luodessamme vähitellen tarinaamme!
• Alkusysäys – Mistä kaikki alkoi?
• Esittely – Miksi yritys on, mitä on?
• Syventäminen ja käänne – Yllättävä tapahtuma! Miten tapahtumat vaikuttivat siihen, millainen yrityksestä tuli?
• Ratkaisu – Mitä lupaamme asiakkaalle tarinan kautta?
• Loppuhäivytys – Miltä asiakkaasta tuntuu, kun palvelulupaus on lunastettu? Mikä on yrityksen tarjoama tarinakokemus?

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!