Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoiden Voima

Kirjoitettu 07.01.13
Esseen kirjoittaja: Anniina Maukonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinoiden Voima
Kirjan kirjoittaja: Mika Aaltonen ja Titi Heikkilä
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Tarinoiden Voima, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Viime kesänä suoritin ensiapukoulutuksen, joka on täydellinen esimerkki tarinan voimasta.

”Se, joku joka tarvitsee apua, on jonkun ihmisen rakas.”

Kouluttajamme oli entinen ambulanssinkuljettaja. Hänen koulutustapansa oli kertoa tarinoita. Hän kertoi tarinoita, jotka saavat minut nyt kirjoitushetkelläkin herkistymään, vaikka se kuulostaa hölmölle. Hän kertoi tarinoita, jotka olivat tunteisiin vetoavia ja tosia. Hänen tarinansa saivat minut toimimaan. Koulutus teki minuun uskomattoman vaikutuksen. Tunteeni olivat monta päivää koulutuksen jälkeen pinnassa, ja mielessäni pyöri lukemattomia ajatuksia.

Tarinat ovat luonnollinen tapa välittää tietoa ihmisille. Niin tekivät ihmiset entisaikaan, ja niin me teemme edelleen arjessa. Käytämme tarinoita, koska ne elävöittävät kertomiamme asioita. Tarinoihin on helppo upottaa erilaisia elementtejä, ja ne on helppo kuvitella mielessään. Liike- ja koulumaailmassa tietoa yritetään nykyään välittää välillä liian vaikeasti kaiken maailman kaavioiden ja teorioiden avulla. Mutta ensiapukouluttajamme oli ymmärtänyt tarinoiden voiman, ja todella paljon on jäänyt mieleeni sen takia.

Kerro tarina, jossa tapahtumat ovat faktoja ja tarinan opetus sen teoria!

Kirjaa lukiessani mietin, kuinka voisimme hyödyntää tarinaa Tiimiakatemialla tapahtuvan muutoksen aikana. Muutamme Savelaan, ja se ei tule olemaan kaikille helppoa hyväksyä. Voisiko esimerkiksi ”Jäävuoremme sulaa”- tarinasta olla oikeasti hyötyä tilanteessamme? Saisiko se epäilevimmät uskomaan, ja vastahakoisimmat luomaan avoimin mielin tulevaisuutta muualle kuin Piippukadulle? Fakta on kuitenkin se, että Piippukatu on meidän jäävuoremme.

Tiimiakatemialla meidän, tiimiyrittäjien, annetaan luoda oma tarinamme. Ylhäältäpäin ei juuri tule käskyjä, vaan meitä autetaan tekemään tarinastamme sellainen kuin haluamme. Se auttaa meitä sitoutumaan yhteisiin asioihin paremmin, ja tunnemme olomme paremmaksi.  We<3 TA- päivähän oli jälkeenpäin ajateltuna tosi hyvä juttu. Kehitimme Savelan aamukahvit, sisustus- ja tilasuunnittelua sekä Tupaantuliaiset. Se auttoi meitä kirjoittamaan oman alkumme tarinaan Savelassa. Ihmisillä on parempi olo, kun he tietävät saavansa vaikuttaa tulevaisuuteensa. Annetaan ihmisten itse olla mukana rakentamassa tarinaa.

Voisiko Tiimiakatemian ilmapiirikyselyn kirjoittaa tarinamuotoon, kertomaan vaikka tietystä henkilöstä sen ainaisen ”tämätämätämä ja tämä asia on hyvin/ huonosti” luettelemisen sijaan?

Tiimiakatemian Syntymäpäiviä tehdessämme olemme ymmärtäneet hyödyntää tarinoita. Koko juhlassa tarinat ovat suurimmassa osassa. Historiamme koostuu tarinoista, ja niitä kokoonnumme tammikuussa juhlimaan. Haluamme tarinoiden avulla luoda nostalgista fiilistä ja yhteisöllisyyden tunnetta verkostossamme. Tarinablogi on suuressa osassa tätä, mutta myös markkinointiviestimme. Nyt markkinointiviestimme ovat sitoutettu Bond- tarinaan. Kirjaa lukiessa tajusin, että tämä koko ”tarinoiden voima” olisi pitänyt tajuta vielä aikaisemmin! Olisimme voineet luoda tekemiemme videoiden ja Syntymäpäivien välille vielä vahvemman tarinan, joka olisi koukuttanut asiakkaamme alusta h- hetkeen saakka.

Tarina täytyy osata räätälöidä kohderyhmän tarpeen mukaan. Syntymäpäivissäkin tarinoita on useanlaisia, kohderyhmän mukaan. Nykyisille akatemialaisille tarina on hauskan pitämistä ystävien kanssa, alumneille vanhojen tuttujen tapaamista ja muulle verkostolle tiimioppimis- muodon juhlaa ja uusien kontaktien luomista. Kaikille on myös jotain samaa: he ovat kaikki mukana maailmaa mullistavassa tarinassa.

Edellä mainitsemallani ajatuksella tuntuu olevan aika suuri vaikutus ihmisten motivaatioon Tiimiakatemialla. Kuinka monta kertaa olet kuullut lauseen ”Siis te ootte sisällä näin kovassa paikassa, tehän ootte maailman huippua!”. Kyllä tuossakin lauseessa on takana sitä tarinan voimaa. Minä, tiimiyrittäjä, olen osa jotain suurempaa ja oikeasti mullistavaa juttua. Vielä kun joku uusi, ensimmäistä kertaa Tiimiakatemialla vieraileva ihminen lisää tuohon pari valittua adjektiivia niin avót. Kyllä se motivoi eteenpäin, ainakin itseäni ja ihmettelen jos ei ketään muuta.

”Jokainen teko tai toiminta saa merkityksen, kun se asettuu tietyn elämätarinan sisään, tai tietyn identiteetin tarinan sisään.”

Kirjaa lukiessani heräsi mielenkiintoni kirjoittaa tarina tiimistämme. Tarinan voisi laittaa esimerkiksi nettisivuillemme, sen ainaisen tekopirteän esittelytekstin sijasta. Ennen sitä pitää tietysti miettiä, mistä Soulincin tarina oikeasti rakentuu, mikä on ytimemme ja merkityksemme. Myös asiakkaan voisi ottaa mukaan brändäykseen oman tarinansa tai kokemuksensa kautta.

(Välihuomiona: viimeksi mainittu voi toimia hyvin ainakin b2c kaupassa, yksityishenkilöt voivat olla innoissaan jos saavat referenssinsä/kommenttinsa julkisuuteen! Ainakin jos oma kommenttini olisi jossain esillä, jakaisin saman tien juttua eteenpäin!)

Tarina muodossaan kiehtoo myös muilla saroilla. Soulincin tuleva strategia tai arvot voisivat olla tarinamuotoinen ”julistus”…

Nykyään tarinoilla on myös osansa hinnoittelussa. Tuotteen hinta koostuu fyysisestä tuotteesta, muotoilusta, brändistä ja tarinasta. Hyvä esimerkki on Reilun kaupan tuotteet. Niissä käytetään usein apuna tarinaa siitä, mistä tuote on tullut tai miten se auttaa tuotteen tuottajaa. Tämä vetoaa ihmisten tunteisiin ja siksi ihmiset ostavat tuotteita, vaikka ne olisivat hieman kalliimpia! Tällainen liittyy osaksi myös ihmisten sosiaaliseen identiteettiin. Haluamme olla osa jotain tarinaa tai liittää itsemme johonkin, tavallaan suuremman arvon omaavaan asiaan.

Suosittelutarinat ovat yksi vahvimpia ihmisiin vaikuttavia tarinoita. Sitä käytetään myynnissä usein tehokeinona: ”ostin tämän kummitytölleni ja se ainakin tykkäsi todella paljon!”. Suostuttelutarinoiden tarkoitus on saada ihmiset toimimaan, joko myönteisesti tai kielteisesti. Suosittelutarinoihin yrittäjä voi vaikuttaa ainoastaan toimivalla kokonaisuudella, joka saa ihmiset suosittelemaan.

Kuvat ovat mainioita tarinan kertomisen välineitä. Mietipä monia mainos- ja lehtikuvia. Niihin on usein taitavasti sisällytetty tarina. Tarinan tukena voi olla uutinen tai pelkkä yksi sana. Tärkeä huomio kirjasta oli se, että kuva tavoittaa kiireisen! Siksi moniin mainoksiin liitetään kuva, sillä se pysäyttää lukijan. Kirjoittamisen aikana pysähdyin hetkeksi katselemaan näitä: http://www.worldpressphoto.org/gallery/2012-world-press-photo. Millaisia tarinoita ne kertovat sinun mielestäsi?

Esseeni lopetankin Copywriter- koulutuksessa tekemääni tarinaan.

”Kuvittele itsesi pimenevään tammikuiseen iltaan. Astelet upeassa cocktailmekossasi kohti Paviljonkia, ja mietit päivän tapahtumia. Tulet onnelliseksi siitä, että saat olla osa Tiimiakatemian historiaa.  Kuulet tuttuja säveliä edestäpäin, ja tunnistat kappaleen Diamonds are Forever- tunnusmusiikiksi. Näet henkeäsalpaavan kauniita ja komeita henkilöitä, jotka paistattelevat salamavalojen välkkeessä. Astelet punaista mattoa pitkin ovelle. Ojennat pelikorttisi, ja astut sisään portieerin toivottaessa sinut tervetulleeksi Gaalaan.”

Kiitos mielenkiinnostasi!

Anniina Maukonen

anniina@soulinc.fi

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Tarinoiden Voima”

  1. Anniina Maukonen sanoo:

    http://www.worldpressphoto.org/gallery/2012-photo-contest Tässäpä linkki, jonka pitäisi toimia. Suosittelen chekkaamaan!
    – Anniina

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!