Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinoista voimaa

Kirjoitettu 08.12.16
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Storytelling työkaluna- Vaikuta tarinoilla bisneksessä, Innovate or Die
Kirjan kirjoittaja: Mervi Rauhala,Tarja Vikström, Heli Leppä
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinoita on erilaisia, on yritys tarinoita, markkinointitarinoita, satuja sekä erilaisia esityksiä.  Nautin tarinoista, erilaisesta sisällöstä. Ne herättävät mielenkiintoni ja usein herättävät ajatuksia ja tunteita. Minulle on luettu paljon satuja, itse taas olen lukenut hyvin vähän, mikä on kyllä harmillista. Pidän markkinoinnista, jossa kerrotaan tarinoita oikeista ihmisistä.

Tarinat herättävät mielenkiinnon, ne lisäävät mielikuvitusta, vaikuttavat ihmisiin. Tarinoilla asiat pystytään kertomaan asioita kiinnostavammin. Pystytään herättämään kiinnostus yritykseen tai tuotteeseen.

Hyvä on ymmärtää, että tarinoita on erilaisia, samoin kuin kuulijoita tarinalla. Me näemme ja ymmärrämme asiat eritavalla, siksi onkin tärkeää miettiä tarinan ajatus. Mitä tarinalla halutaan saavuttaa? Mitkä ovat sen tavoitteet? Myydä tuotetta tai herättää kiinnostusta, herättää tunteita, mikä on tavoite. Tarinankertojan täytyy tuntea yleisönsä, kenelle olemme tarinaa kertomassa. Hyvä sisältö herättää kiinnostuksen ja lisää lopuksi myyntiä.  Tärkeätä on myös saada yleisö, kohderyhmä mukaan tarinaan. Täytyy tietää kenelle tarinaa on kertomassa, miten se kannattaa kertoa, millaisilla sanoilla tarinassasi käytät. Pystytkö yllättämään yleisön? Mikä yleisöön vetoaa? Kun olet huomioinut tarinassasi tavoitteen sekä yleisön on aika rakentaa toimiva tarina. Tarinalle voi rakentaa hyvin erilaisen rungon, riippuen missä ja miksi ollaan esiintymässä ja kenelle. Aloituksen tulee koukuttaa yleisö, kuvat kertovat tuhat sanaa, voisi siitä aloittaa. Jännitettä pitää olla koko tarinan aikana, mutta välillä pitää olla suvantohetkiä. Kerro yleisölle lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä heidän tulee tietää, sitouta heidät. Vie tarinaa eteenpäin, anna jotain johon samaistua ja luo yhteinen vastustaja.  Vastustaja voi olla vuori, haaste tai ongelma, sellainen jonka yleisö ymmärtää. Rakenna tarinaan käännekohta, haaste, jonka sankari viimein kohtaa ja voittaa. Muista KISS- periaate (Keep it simple, stupid). Tarinalla pitää olla yllättävä ja realistinen lopetus. Mieti onko tarinan tarkoitus saada aikaan toimintaa vai herättää ajatuksia? Tarina jatkaa elämäänsä kuulijoiden mielissä ja puheissa. Tarina ei ole pysyvä vaan elää muutoksessa yrityksen ja ihmisen mukana.

Kertauksena tarinaa rakentavalle:

  1. Mitä tarinalla tavoitellaan?
  2. Tunne yleisö, kohderyhmä
  3. Rakenna toimiva tarina (Huomio 1. ja 2. kohta)

Minä yritin 24 H synnytyksen lopuksi rakentaa pitchauksen huomioiden kohderyhmän. Suunnittelin esityksen, jossa mielestäni tulevat tärkeät pointit esiin, unohtamatta viihteellisyyttä ja tarinallisuutta. En miettinyt tarpeeksi mikä esityksen tavoite on. Tavoite oli myydä asiakkaalle ajatus, ei tiimiyrittäjille, vaikka tiimiyrittäjät yleisössä istuvatkin. Mietin liikaa tiimiyrittäjiä, tarinnallistamista niille. Vaikka kyllä asiakaskin tykkäsi tarinasta. Kuitenkin esitykseen olisi pitänyt ottaa enemmän myynti henkeä. Eli kertoa ensin mikä tuote on kyseessä, markkinoida tuotetta, sitten vasta esitellä meidän markkinointikampanja ja idea. Nyt mentiin suoraan asiaan, ehkä liiankin nopeasti. En miettinyt esityksen runkoa riittävästi, tai käyttänyt apuna tarpeeksi työkaluja. Tarinan olisi pitänyt herättää innostusta.

Väsymys vaikutti omalta osaltaan esityksen suunnitteluun ja esiintymiseeni. Minulle auttaa, kun saa yhden yön nukkua suunnittelujen välissä. Illalla ennen nukkumaan menoa ajatukset kasaantuvat ja selkeytyvät. Silloin saan luotua kokonaisuuksia. 24H-synnytyksessä ei ollut aikaa mennä kotiin nukkumaan, vaan esitys oli tehtävä nopeasti. Ajatuksen juoksu ei välttämättä ollut parhaimmillaan. Ennen esitystä en edes ehtinyt jännittää, jännitys tuli aivan puskista, sitten kun astuin lavalle. Muistilaput tärisivät käsissäni, ja se varmasti näkyi kaikille. En antanut sen kuitenkaan häiritä. Oikeastaan, näin jälkeenpäin ajateltuna, olisin voinut heittää laput pois kädestä ja jatkaa muistin varassa. Kuitenkaan niillä muutaman tunnin unilla, en olisi muistanut edes omaa nimeäni ilman muistilappua. Väsymys, se on kyllä jännä juttu. Tästä voimme vetää siis johtopäätöksen, kun esiinnyt, nuku hyvät yöunet. Se auttaa!

Olen lukiessani miettinyt, että miksi ylipäätään tarinoita on olemassa. Mikä niiden tarkoitus on? On tutkittu, että aikuiset lukevat lapsilleen liian vähän. Meillä lapsille luetaan iltasatu lähes joka ilta. Tutkimusten mukaan, lapsille tulee parempi mielikuvitus ja he osaavat kertoa asioita. Meillä en ole vielä huomannut, että tarinat olisivat vaikuttaneet. Ei minulla tietenkään ole vertailukohtaa, mutta mielikuvitusta lapsellamme on hyvin niukasti, tai sanallisesti se ei ainakaan ulospäin näy. Ehkä odotamme tuloksia myöhemmin.

Tiimiakatemia tarinana

Tiimiakatemiasta on kirjoitettu kirja Innovate or die. Kirjassa kerrotaan tarinoita tiimiyrittäjistä, jo valmistuneista.

”Tiimiakatemiasta asiakaskeskeisen ympäristön, josta alkoikin syntyä yllätyksekseni yrittäjyyttä. Yrittäjyys ei ollut päätavoite vaan, että ihmiset luottaisivat itseensä ja saisivat kokeilla erilaisia juttuja.” toteaa Johannes Partanen Innovate or die kirjassa.

Itseensä luottaminen, mistä se tulee. Pitääkö minun siis kuulla tarinat ja kokeilla ne asiat itse. Tulee löytää omat mieliasiat, mielipiteet, mieliteot. Asiat, joista minä tykkään ja joissa vahvuuteni ovat parhaimmillaan. Tarkoitus on myös kokeilla erilaisia juttuja, okei. No se ei ole vaikeata. Kokeilen aina kaikkea.

Onko tarinoiden tarkoitus sitten innostaa ja inspiroida? Eikä niinkään kertoa mitä ei kannata tehdä, kun joku tekee niin kuitenkin. Innostaa yrittämään ja kokeilemaan omia rajoja, omia unelmia, jopa haaveilemaan.

Lasten sadut, eivät aina pohjaudu todellisuuteen. Lapsille ne antavat mielikuvituksen. Taidon ajatella eritavalla, luovasti. Mitä olisikaan maailma ilman satuja?

Aika ei pysähdy. Se pitää osata oikein oivaltaa ja käyttää. Ei saa tehdä liikaa, eikä liian vähän. Täytyy osata tehdä oikeita asioita, oikealla suhteella. Jokainen määrittelee suhteensa, eikä voi valittaa kuin itselleen omasta ajankäytöstä. Eikä pitäisi mennä arvostelemaan toisten ajankäyttöä. Jokainen tallaa tavallaan. Jossain vaiheessa huomaa, kun peiliin ehtii vilkaista, että olen samanlainen kuin muut. Olen yhtä paljon tehnyt asioita, joita ei olisi tarvinnut. En ole sen parempi ihminen. Se oli vain kuvitelmaan. Voin olla täydellinen minä, en kukaan muu. Teen omat suunnitelmani, tavoitteeni, päätökseni. Minulla on apujoukot lähellä, peilailen niitä, mutta olen kuitenkin minä.

Kuinka osaa olla? Uskaltaa olla? Tulee ymmärtää omat rajat ja resurssit, oppia tuntemaan itsensä. Sitä on tehty ja yritetty, kuitenkin henkilökohtainen itsensä pohdiskelu on jäänyt vähemmälle. Sitä on tehtävä myös jatkossa, ikinä en ole valmis ja tilanteetkin muuttuvat. On uskallettava pysähtyä ja mietittävä, että mitä hittoa tekee. Olen huomannut, että minulle toimii, kun varaan oikeasti kalenterista muutaman tyhjän kohdan, jossa en tee mitään. Ainakin yritän olla tekemättä mitään. Silloin ajatukseni lentelevät, luovuus pääsee valloilleen. Minusta se on tärkeää, on tärkeä tunnistaa omat toimintatavat sekä antaa luovuudelle tilaa.

En osaa oikein muotoilla sitä asiaa, että pitää olla erilainen kuin muut. Ottaa muilta mallia, mutta samalla erottua. Ei saa olla liian erilainen, kun sekään ei kaikissa tilanteissa ole hyvä.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!