Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

TDF – rohkeampien yritysten puolesta

Kirjoitettu 01.12.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Sini Ahonen, 2013

 

Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin kannustaa yrittäjyyttä miettiviä ottamaan seuraavan askeleen kohti todellisuutta. Kirjan tavoitteena on saada ihminen toimimaan, pitkien suunnitelmien sijasta. Ajattelin ensin kirjoitta esseen itsestäni yrittäjänä, mutta huomasin peilaavani kirjaa liian vahvasti Tour de Film projektiimme, joten päätinkin kirjoittaa siitä.

 

Tour de Film on ollut oma lempilapseni Tiimiakatemialla. Ajatus vanhanajan kiertävästä elokuvateatterista lähti liikkeelle Tiian toiveesta herättää vanhat kylätalot taas henkiin. Itsekin siinä kesäprojekteja tuskaillessani ajattelin sitten katsoa, että mihin tämä vie ja änkesin mukaan projektiryhmään. Se oli kyllä loistava valinta! Tiia kokosi projektin ympärille todella hyvän porukan ja hommia alettiin paiskoa tosissaan, mutta ei liian vakavissaan.

Kenelläkään meistä ei olut minkäänlaista kokemusta kaitafilmiprojektoreista tai käryä siitä mistä niitä vielä saisi. Muutenkin koko projekti herätti akatemialla todella paljon ’hyvä idea, mutta..’ fiilistä. No sen ei annettu homma häiritä ja kesän alussa olimme saaneet (tai Tipi sai) myytyä 7 näytöstä, joita sitten kierrettiinkin kahden viikon aikana ympäri Suomen maata. Kiertueiden aikana meillä oli 156 katsojaa ja meistä kirjoitettiin kuuteen eri lehteen. Olimme jopa menovinkkinä kahdessa kylässä!

Onhan se myönnettävä, että projektin onnistuminen oli jonkin sortin ihme. Minulla on edelleen vaikeuksia selittää tätä projektia tai syitä sen menestykselle, mutta tässä on mielestäni hyvä aihio kannattavalle bisnekselle. Hommasta jäi muutenkin aika hyvä maku suuhun niin meille, kun koko tiimillekin, ja halusimme ehdottomasti jatkaa eteenpäin (sijoitimme jopa omaan projektoriin). Se ei kuitenkaan tapahtunut ihan niin kuin elokuvissa.

Päätimme tiimin kanssa esitellä Tour de Film –projektin Leijonanluolassa Tiimiakatemian Rakettipäivillä ja aiheesta tehtiin koko tiimin synnytys. Kysymyksinä meillä oli synnytyksessä: Kuinka Tour de Filmistä tehdään Sirkus Finland? Miten Tour de Film saadaan mukaan elokuvafestareille? Ja kuinka Tour de Filmistä tehdään seuraava Disneyland? Tuloksiin oli pakko olla tyytyväinen. Meillä oli käsissämme konkreettiset suunnitelmat ja suuntaa antavat kustannuslaskelmat ainutlaatuiselle Pop up- ja Drive In-teatterille.

Tulevaisuus näytti valoisalta, mutta sitten tuli uusi romahdus. Molemmat suurista suunnitelmista päätettiin hylätä, rahan puutteen takia ja siirryttiin takaisin vanhaan konseptiin. Sen jälkeen olemme esitelleet projektin Tiimiakatemian Kumppanuuspäivillä (jossa projektori päätti hajota) ja siinä se sitten olikin. Innostus on ollut todella hukassa tuon Leijonanluolan jälkeen, vaikka uskoa projektiin on todella paljon ainakin minulla. Mietinkin nyt kuinka rattaat saataisiin taas pyörimään..

 

Kuka ostaa ja miksi?

 

Asiakkaamme Tour de Filmissä oli kyläyhdistys tai vastaava järjestö, joka osti näytöksen omille asiakkailleen. Ostamalla näytöksen asiakas sai toimintaa kylätalollensa, uuden elämyksen ja loistavan tilaisuuden tavata tuttaviaan ja paukutella samalla henkseleitään uudella löydöllään. Asiakas maksoi näytöksestä, henkilökunnasta ja somistuksesta ennen varsinaista näytöspäivää.

Koimme asiakkaan ongelmiksi toiminnan puutteen kylätaloilla, kyläyhdistysten hiljenemisen ja resurssien puutteen. Varsinkin kyläyhdistyksen puheenjohtajalle (ja niille tahoille, jotka ovat sijoittaneet varojaan kylätalojen kunnostukseen) tämä on merkittävä ongelma. Tarjosimmekin asiakkaalle valmiin paketin, jossa hänen tarvitsisi itse vain pyytää ihmiset paikalle. Hänellä oli myös mahdollisuus tehdä avullamme pientä voittoa pyytämällä näytöksestä sisäänpääsymaksuja tai pitämällä kahviotoimintaa näytöspaikalla. Tällainen vaihtoehto vähentää asiakkaan tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen käytettyä aikaa ja turhaa stressiä.

Haluaisin itse kokeilla seuraavaksi saman palvelun tarjoamista keskustan alueella esimerkiksi pikkujoulu ohjelmana jossakin anniskelupaikassa. Laitoinkin jo viestiä muutamaan paikkaan, mutta keihään kärki vaatii vielä kiillotusta. Firmat tarjoavat kyllä mielellään tilojaan käyttöön, mutta eivät ole valmiita maksamaan ulkopuolisten tarjoamasta ohjelmasta itse (eli ohjelman pitäisi kuittaantua lipputuloilla).

Ja mitä siihen hintaan tulee.. Yhden näytöksen kate riippuu todella paljon näytösten määrästä. Mitä useampi näytöksiä on, sitä suurempi on kate. Esimerkiksi kesällä yhden näytöksen kate oli n. 60 %, mikä tarkoitti käytännöntasolla esimerkiksi viikon majoittumista autiotuvassa bensakulujen minimoimiseksi. Yksittäisissä näytöksissä majoittuminen ei poista mitään kuluja.

Jatkon kannalta mietimme mahdollisuutta tuottaa esimerkiksi kolme eri pakettia. Suunnitelmissamme pakettien kuvaukset olivat luokkaa (hinnat on heitetty hatusta):

  • 578€ pelkkä näytös: Viime kesän tyyliin saavumme paikalle teemaan sopivissa asuissa näyttämään mustavalkoisen kaitafilmin. Hinta sisältää elokuvan luvat, mainosmateriaalit, henkilökunnan ja pientä somistetta
  • 756€ kunnon elämys: kunnon elämykseen lisätään musiikkia ja mahdollisesti muuta ohjelmaa näytöksen ympärille (esimerkiksi Kulkurin valssin yhteyteen toivottiin lavatansseja) sekä paremmat somisteet
  • 1262€ Karnevaalit: Karnevaaleissa koko kylä on tietoinen siitä mitä tulevan pitää! Lavatanssien lisäksi teemme paikan päällä markkinointitempauksen kalastaaksemme viimeisenkin asukkaan mukaan tähän ainutlaatuiseen showhun.

Jokaiseen pakettiin lisätään arvolisävero. No mutta jos vakavissaan puhutaan, niin onhan tässä todella suuret mahdollisuudet laajentaa. Voimme tehdä useampia kiertueita, näyttää isompia näytöksiä, järjestää ohjelmaa näytösten ympärille tai paistella vaikka lettuja ja kertoa vitsejä lentävästä kalakukosta. Saimme jo hyviä jatkokaupan mahdollisuuksiakin viimekesänä sekä Kumppanuuspäivillä. Mutta silti syyskaamos vie voiton kun pitäisi tarttua puhelimeen ja soittaa mahdollisille ostajille.

 

Teemme varmasti uusia näytöksiä.

Teemme mahdollisesti myös Pop up-teatterin.

Me emme ainakaan jätä tätä projektia.

 

Uudet filmit on selvitetty ja projektori tulee pian takaisin huollosta. Nyt minua kiinnostaisikin kuulla ulkopuolisten mielipiteitä siitä, kuinka projektia kannattaa jatkaa. Mitä sinä olet mieltä?

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!