Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tee itsestäsi brändi - Page 1

Tee itsestäsi brändi

Kirjoitettu 31.01.18
Esseen kirjoittaja: Iiris Nokka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tee itsestäsi brändi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Henkilöbrändin luominen ja siitä puhuminen on nyt tosi trendikästä. Jokaisella pitäisi olla oma suunnitelma brändin rakentamiseksi ja omaa naamaa ja nimeä pitäisi tuutata ulos lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa, unohtamatta tietysti tärkeitä verkostoitumistapahtumia.

Kuulostaa varsinkin introvertin korvaan erittäin raskaalta, mutta onneksi tästäkin asiasta tulee vaan löytää se oma kultainen keskitie. On räätälöitävä itselleen sopiva paketti kaikista valmiiksi pureskelluista ideoista.

 

Mikä on henkilöbrändi, imago ja maine?

 

Henkilöbrändi on kantajansa itsensä luoma kokonaisuus. Brändi nähdään yleensä positiivisena, yrityksen tai henkilön itsensä luomana asiana.

Imagon henkilö tai yritys vielä hyväksyy, muttei se pysty vaikuttamaan siihen täysin.

Maine on aito ja realistinen, jota yritys tai henkilö ei välttämättä itse allekirjoita. Siihen vaikuttaa kaikista eniten kuluttajien ja ulkopuolisten henkilöiden näkemys yrityksestä tai henkilöstä.

 

Tee itsestäsi brändi - Page 5

 

Eroitu tai kuole!

 

Ulkoinen henkilöbrändi:

  • Nimi
  • Pukeutuminen
  • Kehon eleet ja ilmeet

 

Erottumista voi olla monenlaista ja Kortesuo nostaa niistä esille esimerkiksi nimen, pukeutumisen ja kielen sekä eleet. Nimeä tuskin moni muuttaa jälkikäteen pelkästään oman brändin rakentamista varten. Voit kuitenkin painottaa esimerkiksi etu- tai sukunimeä, nimetä yrityksesi tai nettisivusi harkitusti.

Jos vaikka sukunimi sattuisi olemaan Nokka tai etunimi vähän harvinaisempi, sillä voisi porskuttaa hyvin eteenpäin menemään. Tai ehkä sen avulla ihminen vaan muistaa toisen helpommin?

 

Tee itsestäsi brändi - Page 2

 

Toisista erottuminen ainakin ulkopuolisen silmin on helppoa ulkonäön ja muun ulkoisen habituksen avulla. Millainen on tyylisi pukeutua, omaatko vahvan murteen, oletko käsilläsi todella suurieleinen? Hymyiletkö, onko sinulla aina mekko päällä? Ulkoisella habituksella erottuminen ei tarkoita välttämättä keltaista housupukua tai sinistä tukkaa, vaan kantajansa näköistä ja kokonaisuuden täydentävää tyyliä.

 

Jos ulkonäöllä yrittää erottua vain erottumisen ilosta, se saattaa nousta itseään vastaan. Jos asua tai tyyliä tunne omaksi, se näkyy itsensä kantamisessa. Ja jos introvertti yrittää leikkiä ekstroverttiä, ei se kanna kauas.

 

Tärkeintä on vain olla oma itsensä. Ensin muodostaa oma tyyli ja sen jälkeen miettiä, mikä siinä voisi olla yhdistävä tekijä: onko se Jorma Uotisen suuret silmälasit, Robinin eriparikengät, kukkakuosin jatkuva käyttö, punainen huulipuna vai kokomusta asu?

 

Henkilöbrändin kokoaminen

 

Tee itsestäsi brändi - Page 3

 

Henkilöbrändi on käsitteenä hankalan kuuloinen. Minullako oma henkilöbrändi? Kun sen pilkkoo muutamaan osaan, saakin huomata, että jokainen voi koota oman henkilöbrändinsä aika helposti.

 

Kun tuntee itsensä, tietää jo puolet omasta henkilöbrändistään. Oma persoona on suuri osa sitä, mitä ulkopuolelle levittää. Ja kuten aikaisemminkin totesin, pohjana tulee oma persoona -ei se mitä haluisit olla.

 

Itsessä kannattaa tietysti nostaa esille asioita, joissa on hyvä. Jos omia vahvuuksia ei meinaa löytää, kannattaa niitä kysyä lähellä olevilta ihmisiltä: työkavereilta, ystäviltä tai perheeltä. Itseään kohtaan on usein niin kriittinen, ettei huomaakaan mitä taitoja vuosien varrella itselle on karttunut.

Usein omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet kulkevat käsi kädessä, mutta toisaalta voi löytyä myös eroavaisuuksia. Mitkä ovat kiinnostuksen kohteitasi: mihin käytät aikaasi, minkä tekemisestä todella pidät?

Itse en esimerkiksi koe olevani erityisen hyvä (koko ajan kuitenkin parempi) piirtämisessä tai kirjoittamisessa, mutta käytän siihen kuitenkin melko paljon aikaa. Toiveena tietenkin, että kyseiset asiat olisivat joskus myös vahvuuksiani.

 

Sen lisäksi suuntaa omalle henkilöbrändille luo omat idolit ja esikuvat: minkälainen haluisit olla? Tai minkälaisia piirteitä haluisit omistaa? Omien idolien läpikäynti on varsin kannattavaa, itseensä tutustuu sitä kautta paljon paremmin.

Yksi esikuvani on esimerkiksi Paula Vesala. En ehkä haluaisi olla yhtä hyvä laulamaan ja tekemään musiikkia, vaan ihailen hänen itsetuntoaan sekä rohkeutta olla oma itsensä.

 

Henkilöbrändin luominen opiskelijana

 

Mutta mitä käykään henkilöbrändille ja asiantuntijuudelle, jos erityisiä taitoja tai asiantuntijuutta ei vielä ole? Kirjassa sivuuttiin tätä aihetta, eikä se lytännyt kokonaan brändin rakentamisen aloittamista.

 

”Maasta se pienikin ponnistaa” ja liudan muitakin kliseitä voisi lisätä tähän kohtaan. Mutta ne puhuvat ihan oikeaa asiaa, sillä milloin tietäisi olevansa valmis? Opiskeluaikana brändin rakentaminen voi olla enemmän omien kokemusten ja tarinoiden jakamista, teorian ja asiantuntijuuden aika voi tulla sitten hetken myöhemmin. Lisäarvon tuottaminen ulkopuolisille voi olla vaikeaa, mutta luotan siihen, että aloittamalla tekemisen nyt, se on koko ajan lähempänä. Samalla meidän tulisi myös muistaa, ettei omaa osaamista kannata vähätellä.

 

Seuraavaksi käydään läpi, millä tavoin voisit tuottaa laadukasta sisältöä ja lisäarvoa lukijoillesi. Sisällöntuottaminen (mikä ihana sana…) vahvistaa henkilöbrändiä, sillä se osoittaa olevasi sanojesi mittainen.

 

Tuota sisältöä!

 

Tee itsestäsi brändi - Page 6

 

Helppoja videoiden, tekstien tai kuvien aiheita ovat tällä hetkellä pinnalla olevat aiheet. Seuraa aikaasi, tuo näkökulma johonkin vanhaan asiaan tai yhdistele vaikka kaksi vanhaa asiaa yhteen. Itsensä kehittyminen tuo innostusta sekä itselle että omille seuraajille. Kehittyä voi esimerkiksi käymällä seminaareissa, katsomalla dokumentteja, tutustumalla blogeihin, perehtymällä tutkimuksiin tai lukemalla kirjoja.

 

Muista pysytellä kuitenkin oman aihealueesi sisällä tai liitä asia aina omaan alaasi. Henkilö, joka puhuu päivän asustaan, markkinoinnin kulmakivistä, presidentinvaaleista ja koirien karvakorvista, tuntuu ulkopuoliselle sekavalta. Omaa osaamistaan ei tarvitse erityisesti rajoittaa, mutta kannattaa keskittyä vain muutamaan asiaan kerrallaan.

 

Vain harvalle oma blogi tai muu isompi sisällön tuottamisen alusta tuntuu olevan omanlainen vaihtoehto luoda omalle henkilöbrändille sisältöä. Sitä suuremmalla syyllä on katsoa tarkkaan, mihin aikansa käyttää.

 

Kirjoita vain tarpeellisia tekstejä ja pidä vain oleellisia puheenvuoroja. Toki tärkein sisällöntuottamisen asia on sisältö itse, mutta tekstejä kirjottaessa kannattaa keskittyä vain esimerkiksi tärkeimpiin kielioppisääntöihin, ei kaikkiin mahdollisiin olemassa oleviin. Tällöin myös kynnys aloittaa pienenee.

Myöhemmin on helppo arvioida, käyttikö aikansa mielestään hyvin ja olennaisiin asioihin. Seuraavan päivän oleelliset asiat on myös hyvä miettiä etukäteen, ettei aikaa vie pienet ja ”kiireelliset” asiat, parhaimmillaan (eli huonoimmillaan) vielä muiden sanelemana.
Vinkkejä kirjoittamiseen

 

Alla on hyvä kymmenen kohdan lista, jonka pohjalta voi luoda tekstilleen suunnitelman tai tarkastaa jälkikäteen, tuliko tekstistä sellainen, kun oli suunniteltu. Jos haluaa koostaa hyvän ja monipuolisen tekstin, se vaatii enemmän, kun vain sitä tekstiä. Pelkkä punainen lankakaan ei riitä, ja välillä senkin löytäminen tuntuu olevan hankalaa.

 

Tee itsestäsi brändi - Page 7

 

Jos on mahdollista, tekstin jättäminen muhimaan helpottaa sen muodostumista timanttiseksi. Itse kuitenkin tunnustan olevani niin laiska, etten yleensä jaksa lukea tekstiä uudestaan. Kun sitä on jo muutama tunti kirjoitettu, tuntuu turhauttavalta käydä sitä edelleen läpi. Kuitenkin muutaman tekstin jälkeenpäin lukeneena, löysin sieltä paljonkin korjattavaa tai muutettavaa. Kokeilehan siäki!

 

Jos kirjoittamisessa haluaa kehittyä, ei siinä auta kuin tekeminen ja harjoitteleminen. Eri tekstilajien lukeminen ja kirjoittaminen auttaa ja avaa ihan uusia juttuja. Sen lisäksi Kortesuo antoi kirjassaan hyvälle blogitekstille pituusohjeen, noin 1000 merkkiä. Tämä määrä pätee varmaan muihinkin teksteihin sillä perusteella, että se on suht jämäkkä, mutta suunniteltuna kuitenkin monipuolinen kirjoitus. Sen jaksaa lukea kiireessäkin.

Vastapainona on kuitenkin hyvä kokeilla välillä pitempiä ja syvälle menevämpiä tai lyhyempiäkin kirjoituksia.

 

Henkilöbrändi täytyy siis ensin luoda ja sen jälkeen vielä ylläpitää ja kehittää. Ei ehkä helppo homma, mutta kokeilemisen arvoinen ja parhaimmillaan erittäin arvokasta työtä!

 

Iiris Nokka

www.seiiris.fi

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!