Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ajatusten prosessiluonne

Ajattelu on prosessi, ne tuottavat tunnistettavan lopputuloksen. Tunnistettava lopputulos tarkoittaa esimerkiksi tunnetta, oletusta tai reaktiota. Kuten kaikkia muitakin prosesseja, myös kykyä ajatella voi tietoisesti kehittää. Karkeasti yläkategoriat ovat looginen ongelman ratkaisu, sekä luova-ajattelu. Luin Lauri Järvilehdon kirjan ”Tee itsestäsi mestariajattelija” ja tässä vähän ajatuksia kirjasta.

Ihmiset pitävät ennustettavista lopputuloksista ja siksi me pysymme tavoissamme kiinni. Tavat nimittäin määritellään prosesseiksi, jonka lopputuloksen osaamme ennustaa kokemuspohjamme avulla. Tavoissa pysyminen kuitenkin surkastaa etenkin luovaa, lateraalista ajatteluamme. Halusin haastaa luovaa ajatteluani ja aloitin haasteen, jossa kokeilen kuukauden ajan joka päivä jotain uutta asiaa. Oli se sitten tuntemattomalle kahvin osto, tai avantoon meneminen. Vaikka haastetta on takana jo vasta pari viikkoa, olen huomannut uusien ajatuspolkujeni käynnistyvän huomaamattani. Esimerkiksi kun kaverini kehotti keskittymään toisille hyvää mieltä aiheuttaviin tekoihin, ostin ensimmäiselle kaupassa näkemälleni ihmiselle suklaapatukan. Hänen erittäin lämmin vastaanotto teki itsellenikin erittäin hyvän mielen. Huomasin tämän jälkeen aktiivisesti etsiväni mahdollisuuksia tehdä toisille hyvää. Tämä kaikki lähti tuosta kaverini kommentista. Se käynnisti itselläni ajatusprosesseja, jotka loivat taas uusia prosesseja.

Samasta syystä on kannattavaa kirjoittaa ajatuksiaan ylös samalla kun ajattelee ja prosessoi asiaa. Kirjoittaminen ponnauttaa pintaan uusia ajatuksia perustuen sanoihin paperilla ja täten pystyt keskittymään aiheeseen jopa tunteja flow-tilassa. Tämä tietopaketti vahvisti jo voimassaolevaa käsitystäni kirjoittaimisen hyödyistä. Kirjoittamista olen tehostanut ehdollistaeni aivoni, kynttilöiden avulla. Aina kun asunnossani palaa kynttilät, siirryn ajattelumoodiin, joten nykyään jo pelkkä kynttilän näkeminen saa minut rauhouittumaan ja kääntämään aivoni oppimistilaan.

Ajattelun ulkoistaminen

Yksi iltapäivä laskin, että hoidin 14 juoksevaa asiaa alle kahteen tuntiin, vaikka minun piti tehdä vain yhtä asiaa. Nämä jatkuvat keskeytykset vievät energian pois alkuperäisestä tehtävästä, jolloin jouduin käynnistämään ne ajatusprosessit aina uudestaan. Saman ajatusprosessin käynnistäminen käy ainakin itselle raskaaksi, varsinkin jos aiheeseen ei ole suurta intohimoa. Toki itsestään selvä ajatus olisi poistaa häiriötekijät, mutta se ei aina ole mahdollista. Olen huomannut kirjassakin kerrotun ajattelun ulkoistamisen erittäin hyödylliseksi.

Mitä on ajattelun ulkoistaminen? Se tarkoittaa, että et opettele vuosilukuja ulkoa, vaan rakennat sähköisiä tai kirjallisia systeemejä, joista löydät tietoa nopeasti. Esim ei ole järkeä uhrata omaa rajallista muistia Napoleinin Waterloon taistelun vuosiluvun muistamiseksi. Sen sijaan voit joko kirjoittaa sen ylös paikkaan mistä löydät sen nopeasti tarvittaessa tai käytät Googlea. Nopea löydettävyys on pääasia ja siksi ajatettelin siirtyväni sähköisiin Word-dokumentteihin omissa reflektoinneissani. Niihin on helppo lisätä tägit ja käyttää Control + F toimintoa tiedon salamannopeaan etsimiseen. Työnmuistin rajallisuuden ymmärrettyäni kirjoitan nykyään heti mieleen juolahtaneet ajatukset ylös.

Tekoälyn ja Googlen lisäksi ajattelun ulkoistamisesta on, kun kirjotat muistettavat asiasi heti kalenteriin ja erilaisille to do -listoille. To do -listojakin kannattaa olla useampi eri konteksteihin. Itsellä on to do -listan otsikot ovat: RERKYPÄÄLIKKÖ, TEMPO, LEO-TOIMINTA, VAPAA-AIKA, VIDEOT ja MUUT. Tämä yhdistettynä selkeään viikkorakenteeseen, jossa varasin aikaa aihepiireittäin projekteilleni, mahdollistaa asioiden tehokkaiden teon. Esim. maanantai iltapäiville olen kalenteroinut yhteisön kehitystä, joka tässä kontekstissa tarkoittaa rekrypäälikön virkaa, jolloin tyhjennän sitä to do -listaa. Olen myös varannut kalenteriini to do -listan MUUT -osion tyhjentämiseen pari tuntia viikosta, sillä niitä ei muuten tulisi tehtyä. Tavoitteenani on saada nämä tehtävä listat tyhjäksi kahdessa kuukaudessa eli joulukuun 20. päivään mennessä.

Haluan tyhjentää to do listaani, koska ymmärrän sen olevat tausalla isosti kuormittava tekijä. Lauri Järivilehto kuvailee kirjassaan, että yleensä mieleen juolahtanutta ajatusta ei saa helposti pois. Hän kertoi muutaman vinkin, jolla se onnistuu.

  1. Saat asian päätökseen. Esimerkiksi roskat pitää viedä ja viet roskat.
  2. Ajatus haarautuu uudeksi ajatukseksi esimerkiksi ajatuksesta ”teen videon tänään Instagramiini” tuleekin ”otan kuvan”, jolloin saat tyydytyksen asiasta, vaikka se muuttui matkalla.
  3. Lopputuloksesta tulee mahdoton ympäristötekijöiden muutoksen seurauksena. Esim haluan juosta maratoonin, mutta joudun onnettumuuteen ja jalkani amputoidaan. En enää voi saavuttaa tätä tavoitetta, joten se häviää mielestäni.
  4. Tietoinen ajatuksen torjuminen, mutta se ei ole pitkässä juoksussa kannattavaa, sillä varastoidut ajatukset voivat tulla isonakin ryöppynä elämän kriisitilanteissa ulos.

Eli ajatus pyörii päässä niin kauan kun se saa lopputuloksen tai sen tuottaminen ei ole enää mahdollista. Tämän takia asiat kannattaa tehdä aina heti, kun ne tulevat mieleen, jos pystyy.

Ajattelun kasvattaminen

Kertauksen laki pätee myös aivoihin. Aivot ovat kuin lihas, mitä enemmän toistat ajatusta tai prosessia sitä enemmän se vahvistuu. Kertaus ja säännöllisyys korostuu intensiiviseen ajatteluhetkeen verrattuna. Tämän ymmärrettyäni pyrin lukemaan kirjaa joka päivä edes pienen hetken.

Mielenkiintoinen näkökulma on myös, että päämäärän ajattelu ei edesauta aivoja, vaan laiskistaa niitä koska aivosi kokevat tyytyväisyyden tunteen jo etukäteen.
Sen sijaan konkreettisien toimien ajattelu kohti isompaa tavoitetta parantaa päämäärän saavuttamista huomattavasti. Mielikuvaharjottelulla on saatu huomattavia hyötyjä suorityskyvyssä, verrattuna sen pois jättämiseen. Itse voin käyttää tätä, kun ennen palavereita mietin miten palaveri menee ja pystyn sitä kautta valmistautumaan siihen paremmin.

Työkalu: Muistipalatsi

Testasin tätä työkaluja ja muistin muutama viikko sitten sanomani satunaisen asian tämän avulla. Kuvittele itsellesi tuttuun tilaan, jota kävelet eteenpäin. Sido sanoja matkaasi esimerkiksi ensimmäisen taulun kohdalla ajattele Romaniaa. Muutaman metrin jälkeen, kun menet portaisiin, ajattele videota ja portaat ylös päästyäsi ajattele joulua. Näin voit jälkikäteen kävellä mielessäsi tuon matkan ja aina kun katsot ympärillesi muistat, että sinun piti tehdä Tempolle aftermovie Romaniasta jouluksi. Olennaista on liittää uudet ajatukset jo olemassa oleviin ajatuksiin.

Jos ajattelet, että pystyt tai jos ajattelet että et pysty olet todennäköisesti oikeassa -Henry Ford

 

Voit ohjata alitajunnan prosessejasi, ottamalla altistaessasi itsesi asialle. Pakotettukin hymy lisää positiivisuutta, sillä kasvojen hymylihakset aktivoivat aivoja ehdollistamisen perusteella. Ympäristö vaikuttaa myös ajatteluun. Microsoftilla tiedostetaan tämä ja siellä innovaatiohin keskittyvissä toimistoissa on paljon, keltaista, legoa ja muuta luovutta tukevia elementtejä. Keskittymistä vaatimissa paikoissa taas voi olla puhelinkielto. Tästä ajattelin, laittaa erillaisia kuvaamiseen liittyviä tekstejä kuten ”crete now” työympäristööni. Tänään piirsin kuvan tulevasta YouTube-nurkastani ja limasin sen jääkaapin oveen muistuttamaan tube-haaveestani.

Järki, tunne ja intuitio

Mielelläsi on käytössä järki, tunne ja intuitio. Luota intuitioon jos tiedät alasta paljon johon ajatus liittyy. Tämä perustuu, että mielesi työskentelee alitajuntaisesti asian parissa paljon. Jos taas olet tietämätön, kannattaa luottaa järkeen ja selvittää asiasta lisää tietoa.

Divergentti-ajattelu on uutta synnyttävää, vanhaa rikkovaa. Divergentit henkilöt voivat luoda impulsiivisen ja arvaamattoman vaikutelman. Se usein mielletään luovaksi vaikka luovuus vaatii myös konvergenttiä ajattelua. Konvergentti-ajattelu on kiteyttävää ja vanhoissa tavoissa pitäytymistä. Juuri salmiakkimalli, jota käytämme treeneissä on paras kuvaus luovasta prosessista.

Flow-tila

Flow-tila = koko rajallinen työmuistisi on yhden asian käytössä. Sitä sanotaan suppeaksi flow’ksi. Se tulee, kun tekeminen on merkityksellistä sekä + omat taidot ja haaste tasapainossa. Tämä on kansankielessä tavoiteltu flow. Laajempi, arkiflow on kuitenkin aito avain hyvään elämään. Arkiflow’lla jopa tiskien tiskaamisessa voit olla flow-tilassa. Se rakentuu merkityksellisyyden tunteesta ja sen voi saavuttaa, kun linkität toiminnan pitkän tähtäimen suunnitelmaasi.

Ihmisillä on kolme järjestelmää itsensä palkitsemiseen:

1. Hedostinen, alkukantainen, nautinnon ja selviytymisen hakuinen. Suomeksi sanottuna lyhytkestoinen onnellisuus
2. Kasvaminen, johon kuuluu olla toisille avuksi, palvella yhteisöä, suppea flow-tila
3. Merkityksellisyys toteutuu parhaiten kun toimintasi hyödyttää muita. Kun ymmärrät paikkasi osana isompaa kuvaa muuttuvat pienetkin tehtävät kiinnostaviksi arkiflow’n kautta.
Keskittäessäsi resurssit tähän kolmanteen vaihtoehtoon saat varmasti avaimet hyvään elämään, mutta sen ymmärtäminen vaatii ajattelun laajentamista normaalin arjen ulkopuolelle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!